طواف

طواف

طواف

موالات در طواف‌

سوال 670 :

موالات ميان اشواط طواف و سعى، چگونه به هم مى‌خورد؟ آيا با خواندن دو رکعت نماز مستحبى يا فعلِ منافى با طواف، به هم مى‌خورد يا نه؟

جواب :

از بين رفتن موالات، موکول به نظر عرف‌است و در سعى، موالات معتبر نيست، مگر آنکه شوط اول‌تمام نشده باشد که در صورت از بين رفتن موالات، احتياطاًاز سر بگيرد.

معيار کثير الشک در طواف

سوال 671 :

معيار کثير الشک در تعداد دورهاى طواف و تعداد ريگ‌هاى رمى چيست؟ و عدم اعتنا به چنين شکى به چه معناست؟ آيا بنا بر اقلّ بگذارد يا اکثر؟

جواب :

معيار کثير الشک در طواف عرفى است و به همان معنايى است که براى کثيرالشک در نماز بيان شده است و اما کثير الشک در رمى حکم خاصى ندارد و در صورت شک در عدد انداختن، بايد آن قدر بياندازد تا علم پيدا کند.

موالات در اشواط طواف و سعى

سوال 672 :

موالات ميان اشواط طواف و سعى، چگونه به هم مى‌خورد، آيا با خواندن دو رکعت نماز مستحبى يا فعلِ منافى با طواف به‌هم مى‌خورد يا نه؟

جواب :

از بين رفتن موالات موکول به نظر عرف است و در سعى موالات معتبر نيست مگر آنکه شوط اول تمام نشده باشد که در صورت از بين رفتن موالات احتياطاً از سر بگيرد.

تجديد تطهير در بين طواف و نماز طواف

سوال 673 :

اگر شخصي بعد از طواف واجب و قبل از نماز طواف وضوي خود را از دست داد و براي گرفتن وضو از مسجد خارج شد (اين کار چندين دقيقه طول دارد) آيا به موالات بين طواف و نماز طواف ضرري وارد مي‌کند؟

جواب :

در فرض مرقوم، مضرّ به توالى بين نماز و طواف نيست.

نجس شدن جوراب در اثناي طواف

سوال 674 :

در صورتي که بين طواف جوراب نجس شود آيا بايستي طواف را قطع کرد؟

جواب :

اگر پا هم همراه جوراب نجس شده باشد، بايد طواف را از همانجا قطع کند و پس از تطهير پا اگر موالات بهم نخورده باشد، طواف را از همانجا ادامه دهد وگرنه از سر بگيرد. ولى اگر تنها جوراب نجس شده باشد ادامه طواف اشکال ندارد اگرچه احوط ادامه طواف پس از تطهير جوراب يا درآوردن جوراب و ادامه طواف بدون جوراب نجس است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS