مسّ اسماء و آيات الهى
سوال 147 :
مسّ ضميرهائى که به ذات بارى تعالى بر مى گردند مثل ضمير جمله «بسمه تعالى» چه حکمى دارد؟ ج: ضمير حکم لفظ جلاله را ندارد.
سوال 148 :
نوشتن اسم جلاله «اللّه» بصورت «ا...» مرسوم شده است. کسانى که بدون وضو اين کلمه را مسّ مى کنند، چه حکمى دارند؟ ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، ومس آن بدون وضو، جائز است.
سوال 149 :
در جائى که من کار مى کنم در مکاتبات خود کلمه «اللّه» را به صورت «ا...» مىنويسند.آيانوشتنالفوسه نقطه به جاى لفظ جلاله«اللّه» ازنظرشرعىصحيحاست؟ ج: از نظر شرعى مانعى ندارد.
سوال 150 :
آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خوددارى نموده و يا بصورت «ا...» نوشته شود؟ ج: مانعى ندارد.
سوال 151 :
نابينايان براى خواندن و نوشتن از خط برجستهاى معروف به خط بريل که با لمس انگشتان خوانده مىشود، استفاده مىکنند. آيا بر نابينايان واجب است که هنگام فراگيرى قرآن کريم و مسّ اسماء طاهره که با خط برجسته بريل نوشته شده است، وضو داشته باشند يا خير؟
ج: اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند ولى اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعايت احتياط لازم است علامتى براى حروف قرآن کريم و اسماء طاهره استفاده مىشوند، مسّ آنها نياز به طهارت از حدث ندارد.
سوال 152 :
مسّ اسمهايى از قبيل عبداللّه و حبيب اللّه بدون وضو چه حکمى دارد؟ ج: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جايز نيست، اگر چه جزئى از يک اسم مرکب باشد.
سوال 153 :
آيا جايز است که زن حائض گردنبندى را به گردن بيندازد که نام مبارک پيامبر صلى الله و عليه و آله بر آن نقش شده است؟ ج: به گردن آويختن آن اشکال ندارد، ولى بنابر احتياط واجب است که اسم مبارک پيامبر «صلى الله عليه و آله» با بدن تماس نداشته باشد.
سوال 154 :
آيا حرمت مسّ نوشتههاى قرآن بدون وضو اختصاص به موردى دارد که در قرآن کريم باشد، يا شامل مواردى که نوشته قرآنى در کتاب ديگرى يا تابلو يا ديوار و غير آنها هم باشد، مىگردد؟ ج: حرمت مسّ کلمات و آيات قرآنى بدون وضو اختصاص به قرآن کريم ندارد. بلکه شامل همه کلمات و آيات قرآنى مىشود، هر چند در کتاب ديگرى يا در روزنامه، مجله، تابلو، و غير آنها باشد.
سوال 155 :
خانوادهاى به قصد خير و برکت هنگام خوردن برنج از ظرفى استفاده مىکنند که آيات قرآنى از جمله آيةالکرسى روى آن نوشته شده است. آيا اين کار اشکال دارد؟ ج: اگر با وضو باشند و يا غذا را با قاشق از ظرف بر مىدارند، اشکال ندارد.
سوال 156 :
آيا کسانى که بوسيله دستگاه تحرير اسماء جلاله يا آيات قرآنى و يا نامهاى معصومين عليهم السلام را مىنويسند، بايد در حال نوشتن آنها با وضو باشند؟ ج: اين کار مشروط به طهارت نيست، ولى نوشتهها را نبايد بدون وضو مسّ کرد.
سوال 157 :
آيا مسّ آرم جمهورى اسلامى ايران بدون وضوء، حرام است؟ ج: اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است و در غير اين صورت اشکال ندارد، اگر چه احوط ترک مس آن بدون طهارت است.
سوال 158 :
آيا چاپ آرم جمهورى اسلامى ايران بر روى اوراق ادارى و استفاده از آن در مکاتبات و غير آن، چه حکمى دارد؟ ج: نوشتن و چاپ لفظ جلاله يا آرم جمهورى اسلامى ايران اشکال ندارد، و احوط اين است که احکام لفظ جلاله در آرم جمهورى اسلامى ايران هم رعايت شود.
سوال 159 :
استفاده از تمبرهاى پستى که بر روى آنها آيات قرآنى چاپ شده است، و يا چاپ لفظ جلاله و اسماء خداوند «عزّ و جلّ» و آيات قرآنى و يا چاپ آرم مؤسساتى که مشتمل بر آياتى از قرآن کريم است، در روزنامهها و مجلات و نشرياتى که همه روزه منتشر مىشوند، چه حکمى دارد؟ ج: طبع و نشر آيات قرآنى و اسماء جلاله وامثال آن اشکال ندارد، ولى بر کسى که به دستش مىرسد، واجب است که احکام شرعى آنها را رعايت نمايد و از بى احترامى و نجس کردن و مسّ بدون وضوى آنها خوددارى کند.
سوال 160 :
در بعضى از روزنامهها اسم جلاله يا آيات قرآنى نوشته مىشود، آيا پيچاندن غذا با آنها، يا نشستن بر آنها و يا استفاده از آنها به جاى سفره و يا انداختن آنها در زباله، با توجه به مشکل بودن استفاده از راههاى ديگر، جايز است يا خير؟ ج: استفاده از اين روزنامهها در مواردى که از نظر عرف، بى احترامى شمرده شود جائز نيست و اگر بى احترامى محسوب نشود اشکال ندارد.
سوال 161 :
آيا مسّ نقش کلمات روى انگشترها، جايز است؟ ج: اگر از کلماتى باشد که شرط جواز مسّ آن طهارت است، مسّ آن بدون طهارت جايز نيست.
سوال 162 :
انداختن چيزى که مشتمل بر نامهاى خداوند است در نهرها و جوىها چه حکمى دارد؟ آيا اين عمل اهانت محسوب مىشود؟ ج: اگر انداختن آنها در نهرها و جويبارها از نظر عرف اهانت محسوب نشود، اشکال ندارد.
سوال 163 :
آيا هنگام انداختن اوراق امتحانى تصحيح شده در زباله يا آتش زدن آنها، بايد اطمينان حاصل شود که نامهاى خداوند و اسامى معصومين عليهم السلام در آنها نباشد؟ آيا دور انداختن اوراقى که در يکى از دو طرف آن چيزى نوشته نشده است، اسراف محسوب مىشود يا خير؟ ج: فحص و بررسى لازم نيست و هنگامى که وجود اسماء جلاله در ورقه احراز نشود، انداختن آن در زباله اشکال ندارد. اما اوراقى که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازى و مانند آن وجود دارد و يا بر يک طرف آن نوشته شده است و طرف ديگر آن قابل استفاده براى نوشتن است، سوزاندن و دور انداختن آنها به علت وجود شبهه اسراف، خالى از اشکال نيست.
سوال 164 :
اسامى مبارکى که احترام آنها واجب و مسّ بدون وضوى آنها حرام است، کدامند؟ ج: مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات بارى تعالى بدون وضو حرام است، و احوط الحاق نامهاى انبياء عظام و ائمه معصومين عليهم السلام به نامهاى خداوند متعال، در حکم مذکور است.
سوال 165 :
راههاى شرعى محو کردن اسماء مبارک و آيات قرآنى هنگام نياز کدامند؟ سوزندان اوراقى که در آن اسم جلاله و آيات قرآنى نوشته شده است، هنگام ضرورت براى حفظ اسرار چه حکمى دارد؟ ج: دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير بوسيله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى احترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد.
سوال 166 :
قطعه قطعه کردن اسماء مبارکة و آيات قرآنى به مقدار زياد به طورى که حتى دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غير قابل خواندن شوند، چه حکمى دارد؟ آيا در محو کردن اسماء مبارکه و آيات قرآنى و ساقط شدن حکم آنها، تغيير صورت خطى آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافى است؟ ج: تقطيع به نحو مذکور اگر بى احترامى محسوب شود جائز نيست و در غير اين صورت نيز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آيات قرآنى نشود، کافى نيست، همچنان که تغيير صورت خطى کلمات با اضافه يا کم کردن بعضى حروف نيز باعث زوال حکم شرعى حروفى که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفتهاند، نمىشود. بلى، زوال حکم بر اثر تغيير حروف به نحوى که ملحق به محو حروف گردد، بعيد نيست، هر چند احتياط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است.