احکام بانوان
سوال 216 :
مادرم از ذريّه پيامبر اکرم «صلى الله عليه و آله» است. آيا من نيز از سادات محسوب مىشوم؟ آيا مىتوانم عادت ماهيانهام را تا شصت سالگى، حيض قرار دهم و در آن ايام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟ ج: زنى که پدرش هاشمى نيست هر چند مادرش از سادات باشد اگر بعد از پنجاه سالگى خونى را مشاهده کند، محکوم به استحاضه است.
سوال 217 :
اگر زنى که به خاطر نذر روزه روز معينى روزهدار است، در حال روزه حيض شود، چه تکليفى دارد؟ ج: روزهاش با عادت شدن، ولو در يک جزء از روز باشد، باطل مىشود و قضاى آن روز بعد از پاک شدن بر او واجب است.
سوال 218 :
لکههائى که زن بعد از يقين به پاک شدن مىبيند، با توجه به اين که آن لکهها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمى دارد؟ ج: اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به صورت لکّههاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکّهها محکوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زناست.
سوال 219 :
جلوگيرى از عادت ماهيانه بوسيله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حکمى دارد؟ ج: اشکال ندارد.
سوال 220 :
اگر زنى در ايام باردارى به خون ريزى کمى مبتلا شود ولى باعث سقط حمل او نگردد، آيا غسل بر او واجب مىشود يا خير؟ وظيفه او چيست؟ ج: خونى که زن در ايام باردارى مىبيند اگر صفات و شرائط حيض را داشته باشد، و يا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حيض است والا استحاضه خواهد بود.
سوال 221 :
زنى داراى عادت ماهيانه معينى مثلا هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگيرى از حاملگى، هر بار دوازده روز خون مىبيند. آيا خونى که از روز هفتم به بعد مىبيند خون حيض است يا استحاضه؟ ج: اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونى که در ايام عادت مىبيند خون حيض است و باقى استحاضه خواهد بود.
سوال 222 :
آيا جايز است زنى که در حال حيض و يا نفاس است داخل حرم امامزادگان «عليهم السلام» شود؟ ج: جايز است.
سوال 223 :
زنى که عمل کورتاژ (سقط جنين) را انجام داده، در حال نفاس است يا خير؟ ج: بعد از سقط جنين ولو به صورت علقه باشد اگر خونى را مشاهده کرد، محکوم به نفاس است.
سوال 224 :
خونى که زن در سن يائسگى مىبيند، چه حکمى دارد؟ و وظيفه شرعى او چيست؟ ج: محکوم به استحاضه است.
سوال 225 :
يکى از راههاى جلوگيرى از حاملگىهاى ناخواسته، استفاده از داروهاى ضد حاملگىاست. زنهائى که از اين داروها استفاده مىکنند لکههاى خونى را در ايام عادت و غير آن مشاهده مىکنند. اين لکهها چه حکمى دارد؟ ج: اگر اين لکهها واجد شرايط شرعى حيض نباشد، حکم حيض را ندارد، بلکه محکوم به استحاضهاست.