شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرایط سر بریدن حیوانات (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرايط سر بريدن حيوان

مسأله 2603 :

سر بريدن حيوان پنج شرط دارد: اول - کـسـى که سر حيوان را مى برد - چه مرد باشد چه زن , بايد مسلمان باشد واظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر (ص ) نکند.

وبچه مسلمان هم اگر مميز باشد يعنى : خوب وبد را بفهمد مى تواند سر حيوان را ببرد.

دوم - سـر حـيـوان را بـا چيزى ببرند که از آهن باشد ولى چنانچه آهن پيدا نشود و محتاج به ذبح حـيوان باشند با چيز تيزى که چهار رگ را جدا کند - مانند شيشه و سنگ تيز -مى شود سر حيوان را بـريد و احتياط مستحب اينستکه در صورتى با اين اشيا ذبح نمايندکه بيم اين باشد که اگر سر حيوان را نبرند بميرد يا مضطر به سر بريدن آن باشند.

سوم - در موقع سر بريدن , صورت ودست وپا وشکم حيوان رو به قبله باشد وکسى که مى داند بايد رو بـه قـبـلـه سرببرد, اگر عمدا حيوان را رو بقبله نکند, حيوان حرام مى شود.

ولى اگر فراموش کند, يا مسأله را نداند, يا قبله را اشتباه کند, يا نداندقبله کدام طرف است , يا نتواند حيوان را رو به قبله کند, اشکال ندارد و احتياطمستحب آنستکه ذبح کننده نيز رو به قبله باشد.

چهارم - وقتى مى خواهد سر حيوان را ببرد, يا کارد به گلويش بگذارد, به نيت سربريدن نام خدا را ببرد, و همين قدر که بگويد (بسم اللّه ) يا (الحمد للّه ) يا (اللّه اکبر) کافى است .

و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد, آن حيوان پاک نمى شود, و گوشت آنهم حرام است و همچنين است اگر از روى جهل به مسأله نام خدا را نبرد, ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد, اشکال ندارد.

پـنـجـم - در صـورتـيکه زنده بودن حيوان در حال ذبح معلوم نباشد بايد حيوان بعد ازسر بريدن حرکتى بکند, اگر چه مثلا چشم يا دم خود را حرکت دهد, يا پاى خود رابه زمين زند و يا آن که به اندازه معمول خون از بدنش بيرون آيد اگرچه احتياط بنابراعتبار حرکت است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS