احکام جعاله (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام جعاله (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام جعاله

مسأله 2214 :

جعاله آن است که انسان قرار بگذارد در مقابل کارى که براى او انجام مى دهند مال معينى بدهد ، مثلا بگويد هر کس گمشده مرا پيدا کند ، ده تومان به او مى دهم ، وبه کسى که اين قرار را ميگذارد جاعل ، وبه کسى که کار را انجام مى دهد عامل مى گويند ، وفرق بين جعاله واينکه کسى را براى کارى اجير کنند ، اين است که در اجاره بعد از خواندن صيغه ، اجير بايد عمل را انجام دهد وکسى هم که او را اجير کرده اجرت را به او بدهکار مى شود . ولى در جعاله عامل مى تواند مشغول عمل نشود وتا عمل را انجام ندهد ، جاعل بدهکار نمى شود . / صفحة 382 /

مسأله 2215 :

جاعل ، بايد ، بالغ ، وعاقل باشد ، واز روى قصد واختيار قرار داد کند وشرعا بتواند در مال خود تصرف نمايد ، بنا بر اين جعاله آدم سفيهى که مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف مى کند صحيح نيست .

مسأله 2216 :

کارى که جاعل مى گويد براى او انجام دهند ، بايد حرام نباشد ، پس اگر بگويد هرکس شراب بخورد ، ده تومان به او مى دهم ، جعاله صحيح نيست .

مسأله 2217 :

اگر مالى را که قرار مى گذارد بدهد معين کند مثلا بگويد هر کس اسب مرا پيدا کند ، اين گندم را به او مى دهم ، لازم است وزن ووصفى که تفاوت آن موجب تفاوت ماليت است تعيين کند ، وهمچنين اگر مال را معين نکند مثلا بگويد کسى که اسب مرا پيدا کند ده من گندم به او مى دهم ، بايد خصوصيات آن را کاملا معين نمايد .

مسأله 2218 :

اگر جاعل مزد معينى راى کار قرار ندهد ، مثلا بگويد هر کس بچه مرا پيدا کند پولى به او مى دهم ومقدار آن را معين نکند ، جعاله باطل است ، ولى چنانچه کسى آن عمل را انجام دهد ، بايد مزد او را به مقدارى که کار او در نظر مردم ارزش دارد بدهد .

مسأله 2219 :

اگر عامل پيش از قرار داد ، کار را انجام داده باشد ، يا بعد از قرار داد به قصد اينکه پول نگيرد انجام دهد ، حقى به مزد ندارد .

مسأله 2220 :

پيش از آنکه عامل شروع بگار کند . جاعل وعامل مى توانند جعاله را بهم بزنند .

مسأله 2221 :

بعد از آنکه عامل شروع بکار کرد ، اگر جاعل بخواهد جعاله را بهم بزند اشکال ندارد . بلى عامل استحقاق اجرت مثل عمل را دارد .

مسأله 2222 :

عامل مى تواند عمل را ناتمام بگذارد ، ولى اگر تمام نکردن عمل اسباب ضرر جاعل شود ، بايد آن را تمام نمايد . مثلا اگر بگويد هر کس چشم مرا عمل کند فلان مقدار به او مى دهم ودکتر جراح شروع به عمل کند ، چنانچه / صفحة 383 / طورى باشد که اگر عمل را تمام نکند ، چشم معيوب مى شود ، بايد آن را تمام نمايد ودر صورتى که ناتمام بگذارد ، حقى به جاعل ندارد .

مسأله 2223 :

اگر عامل کار را ناتمام بگذارد ، چنانچه آن کار مثل پيدا اسب است که تا تمام نشود ، براى جاعل فائده نداد ، عامل نمى تواند چيزى مطالبه کند ، وهمچنين است اگر جاعل مزد را بارى تمام کردن عمل قرار بگذارد مثلا بگويد هر کس لباس مرا بدوزد ده تومان به او مى دهم . ولى اگر مقصودش اين باشد که هر مقدار از عمل که انجام گيرد ، براى آن مقدار مزد بدهد ، جاعل بايد مزد مقدارى را که انجام شده به عامل بدهد ، اگر چه احتياط اين است که به طور مصالحه يکديگر را راضى نمايند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS