احکام عقد دائم (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام عقد دائم (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام عقد دائم

مسأله 2428 :

زني که عقد دائمي شده نبايد بدون اجازه شوهر از خانه بيرون رود و بايد خود را براي هر لذّتي که او مي‌خواهد تسليم نمايد وبدون عذر شرعي از نزديکي کردن او جلوگيري نکند و اگر در اينها از شوهر اطاعت کند تهيّه غذا ولباس ومنزل او بر شوهر واجب است و اگر تهيّه نکند چه توانايي داشته باشد يا نداشته باشد، مديون زن است.

مسأله 2429 :

اگر زن در کارهائي که در مسأله پيش گفته شد اطاعت شوهر را نکند، گناهکار است وحقّ غذا ولباس ومنزل وهمخوابي ندارد ولي مهر او از بين نمي‌رود.

مسأله 2430 :

مرد حقّ ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.

مسأله 2431 :

مخارج سفري که بر زن واجب است ولو هرقدر زياد باشد بر مرد واجب است وامّا سفري که واجب نباشد وشوهر راضي به سفر باشد، تابع رضايت دو طرف است ولي اگر شوهر مايل باشد که زن را به سفر ببرد، بايد خرج سفر او را بدهد.

مسأله 2432 :

زني که از شوهر اطاعت مي‌کند وشوهر خرج او را نمي‌دهد، اگر ممکن است مي‌تواند خرجي خود را بدون اجازه از مال او بردارد ولي با اجازه حاکم شرع باشد و اگر ممکن نيست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهيّه کند در موقعي که مشغول تهيّه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نيست اگر جمع هردو ممکن نباشد.

مسأله 2433 :

مرد بنابر احتياط واجب بايد در هر چهار شب يک شب نزد زن دائمي خود بماند.

مسأله 2434 :

شوهر نمي‌تواند بيش از چهار ماه نزديکي با عيال دائمي خود را ترک کند.

مسأله 2435 :

اگر در عقد دائمي مهر را معيّن نکنند عقد صحيح است و چنانچه با زن نزديکي کند بايد مهر او را مطابق مهر زنهايي که مثل او هستند بدهد.

مسأله 2436 :

اگر موقع خواندن عقد دائمي، براي دادن مهر مدّتي معيّن نکرده باشند، زن مي‌تواند پيش از گرفتن مهر از نزديکي کردن شوهر جلوگيري کند چه شوهر توانايي دادن مهر را داشته باشد وچه نداشته باشد، و اگر پيش از گرفتن مهر به نزديکي راضي شود وشوهر با او نزديکي کند، ديگر نمي‌تواند بدون عذر شرعي از نزديکي شوهر جلوگيري نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS