احکام عقد دائم (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام عقد دائم (آیت الله سید علی سیستانی)

( احکام عقد دايم ).

مسأله 2421 :

زنـى کـه عقد دايم شده حرام است بدون اجازه شوهر از خانه بيرون برود هر چند با حق شوهر هم منافات نداشته باشد , و بايد خود را براى لذتهاى جنسى هر وقت که او مى خواهد تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديکى کردن او جلوگيرى نکند و تهيه غذا و لباس و منزل زن و تهيه احتياجاتش مادامى که به وظـيـفه اش عمل مى نمايد بر شوهر واجب است و اگر تهيه نکند چه توانايى داشته باشد , يا نداشته باشد , مديون زن است .

مسأله 2422 :

اگر زن به وظايف زناشويى خود در برابر شوهر هيچ عمل نکند حق غذا و لباس و منزل بر او ندارد , هر چند نزد او بماند و اگر گاه گاهى از عمل کردن به وظايف خود امتناع مى کند مشهور فرموده اند که بـاز هـم حـق غذا و لباس و منزل بر شوهرش ندارد ولى اين حکم محل اشکال است و در هر صورت مهر او بدون اشکال از بين نمى رود.

مسأله 2423 :

مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.

مسأله 2424 :

مـخارج زن در سفر اگر بيشتر از مخارج او در وطن باشد , چنانچه با اذن شوهر سفر رفته باشد بر عهده شوهر است ولى پول ماشين و يا هواپيما و مانند اينها و بقيه مخارجى که سفر کردن او متوقف بر آنها است بر خودش مى باشد , ولى اگر شوهر مايل باشد که زن را سفر ببرد , بايد خرج سفر او را هم بدهد.

مسأله 2425 :

زنى که خرج او بر عهده شوهر است و شوهر خرج او را نمى دهد مى تواند خرجى خود را بدون اجازه از مال او بردارد , و اگر ممکن نيست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهيه کند , و نتواند به حاکم شرع شـکـايت برد تا او را - هر چند با حبس کردن - مجبور به پرداخت مخارج زن نمايد , در موقعى که مشغول تهيه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نيست .

مسأله 2426 :

مرد اگر مثلا دو زن دايمى داشته باشد و نزد يکى از آنها يک شب بماند واجب است نزد ديگرى نيز يـک شب در ضمن چهار شب بماند و در غير اين صورت ماندن نزد زن واجب نيست بلى لازم است او را به طـور کـلـى مـتارکه ننمايد و اولى و احوط اين است که مرد در هر چهار شب يک شب نزد زن دايمى خود بماند.

مسأله 2427 :

شوهر نمى تواند بيش از چهار ماه با زن جوان خود نزديکى را ترک کند , مگر آن که نزديکى براى او ضـرر يا مشقت زياد داشته باشد , يا آن که زن خود راضى به ترک آن باشد , و يا آن که در ضمن عقد ازدواج تـرک آن را بـر زن شرط کرده باشد , و در اين حکم - بنابر احتياط - فرقى ميان اين که شوهر حاضر باشد يا مسافر و زن دايمى باشد يا متعه نيست .

مسأله 2428 :

اگر در عقد دايم مهر را معين نکنند عقد صحيح است و چنانچه مرد با زن نزديکى کند , بايد مهر او را مـطـابـق مـهـر زنـهايى که مثل او هستند بدهد و اما در متعه چنانچه مهر را معين نکنند عقد باطل مى شود.

مسأله 2429 :

اگـر مـوقـع خـوانـدن عقد دايمى براى دادن مهر مدت معين نکرده باشند , زن مى تواند پيش از گرفتن مهر از نزديکى کردن شوهر جلوگيرى کند , چه شوهر توانايى دادن مهر را داشته باشد چه نداشته بـاشد , ولى اگر پيش از گرفتن مهر به نزديکى راضى شود و شوهر با او نزديکى کند ديگر نمى تواند بدون عذر شرعى از نزديکى شوهر جلوگيرى نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS