نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله سید علی سیستانی)

نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله سید علی سیستانی)

نماز عيد قطر و قربان

مسأله 1525 :

نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام عليه السلام واجب است و بايد با جماعت خوانده شود.

و در زمان ما که امام عليه السلام غايب است مستحب مى باشد , و مى شود آن را با جماعت يا فرادى خواند.

مسأله 1526 :

وقت نماز عيد فطر و قربان از اول آفتاب روز عيد تا ظهر است .

مسأله 1527 :

مـسـتـحب است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند , و درعيد فطر مستحب است , بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکاة فطره را هم بدهند , بعد نماز عيد را بخوانند.

مسأله 1528 :

نـماز عيد فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره بهتر آن است کـه پـنـج تکبير بگويد , و ميان هر دو تکبير يک قنوت بخواند و بعد از تکبير پنجم تکبير ديگرى بگويد و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخيزد و در رکعت دوم چهار تکبير بگويد و ميان هر دو تکبير يک قنوت بـخـوانـد , و بـعد از تکبير چهارم تکبير ديگرى بگويد و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

مسأله 1529 :

در قنوت نماز عيد فطر و قربان هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است .

ولـى بهتر است اين دعا را بخوانند : اللهم اهل الکبرياء والعظمة واهل العفو والرحمة واهل التقوى والمغفرة اسالک بحق هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا ولمحمد صلى اللّه عليه وآله ذخرا وشرفا وکرامة ومزيدا ان تصلي على محمد وآل محمد وان تدخلني في کل خير ادخلت فيه محمدا وآل محمد وان تخرجني من کـل سـوء اخـرجت منه محمدا وآل محمد صلواتک عليه وعليهم اللهم اني اسالک خير ما سالک به عبادک الصالحون واعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون .

مسأله 1530 :

در زمـان غـايب بودن امام عليه السلام اگر نماز عيد فطر و قربان به جماعت خوانده شود احتياط لازم آن اسـت کـه بـعـد از آن دو خطبه بخواند و بهتر است که در خطبه عيد فطر احکام زکاة فطره و در خطبه عيد قربان احکام قربانى را بگويد.

مسأله 1531 :

نماز عيد سوره مخصوصى ندارد , ولى بهتر است که در رکعت اول آن , سوره شمس سوره 91 و در رکـعت دوم سوره غاشيه سوره 88 را بخوانند - يا در رکعت اول سوره سبح اسم سوره 87 و در رکعت دوم سوره شمس را بخوانند.

مسأله 1532 :

مـسـتحب است نماز عيد را در صحرا بخوانند ولى در مکه مستحب است در مسجد الحرام خوانده شود.

مسأله 1533 :

مستحب است پياده و پا برهنه و با وقار به نماز عيد بروند و پيش از نماز غسل کنند و عمامه سفيد بر سر بگذارند.

مسأله 1534 :

مـسـتحب است در نماز عيد بر زمين سجده کنند و در حال گفتن تکبيرها دستها را بلند کنند و کسى که نماز عيد مى خواند , اگر امام جماعت است , يا فرادى نماز مى خواند , نماز را بلند بخواند.

مسأله 1535 :

بـعد از نماز مغرب و عشاى شب عيد فطر و بعد از نماز صبح و بعد از نماز عيد فطر مستحب است اين تکبيرها را بگويد : اللّه اکبر , اللّه اکبر لا اله الا اللّه , واللّه اکبر , اللّه اکبر وللّه الحمد , اللّه اکبر , على ما هدانا .

مسأله 1536 :

مـسـتـحب است انسان در عيد قربان بعد از ده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است تکبيرهايى را که در مسأله پيش گفته شد بگويد و بعد از آن بگويد : اللّه اکبر على ما رزقنا من بهمية الانعام والحمد للّه على ما ابلانا ولى اگر عيد قربان را در منى باشد مستحب است بعد از پانزده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم ذى حجه است , اين تکبيرها را بگويد.

مسأله 1537 :

احتياط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عيد خوددارى کنند ولى احتياط براى زنهاى پير نيست .

مسأله 1538 :

در نـماز عيد هم مثل نمازهاى ديگر , ماموم بايد غير از حمد و سوره چيزهاى ديگر نماز را خودش بخواند.

مسأله 1539 :

اگر ماموم موقعى برسد که امام مقدارى از تکبيرها را گفته بعد از آن که امام به رکوع رفت , بايد آنـچـه از تـکـبـيرها و قنوت ها را که با امام نگفته خودش بگويد , و اگر در هر قنوت يک سبحان اللّه يا يک الحمد للّه بگويد کافى است .

مسأله 1540 :

اگر در نماز عيد موقعى برسد که امام در رکوع است مى تواند نيت کند و تکبير اول نماز را بگويد و به رکوع رود.

مسأله 1541 :

اگـر در نماز عيد يک سجده را فراموش کند لازم است که بعد از نماز آن را بجا آورد , و هم چنين اگر کارى که براى آن در نماز يوميه سجده سهو لازم است پيش آيد لازم است دو سجده سهو بنمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS