نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نماز عيد فطر و قربان

مسأله 1524 :

نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام ( عليه السلام ) واجب است و بايد با جماعت خوانده شود ، و در زمان ما که امام ( عليه السلام ) غايب است مستحب مى باشد ، و مى شود آن را با جماعت يا فرادى خواند ، و بنابر احتياط واجب در صورت جماعت عدد کمتر از پنج نفر نباشد .

مسأله 1525 :

وقت نماز عيد فطر و قربان از اول آفتاب روز عيد تا ظهر است .

مسأله 1526 :

مستحب است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ، و در عيد فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند ، و بنابر احتياط واجب زکات فطره را بدهند ، بعد نماز عيد را بخوانند .

مسأله 1527 :

نماز عيد فطر و قربان دو رکعت است ، که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره بايد پنج تکبير بگويد ، و بعد از هر تکبير - بنابر احتياط واجب - يک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبير ديگرى بگويد و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخيزد ، و در رکعت دوم چهار تکبير بگويد ، و بعد از هر تکبير قنوت بخواند و تکبير پنجم را بگويد و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد .

مسأله 1528 :

در قنوت نماز عيد فطر و قربان هر دعا و ذکرى بخوانند کافيست ، ولى بهتر است دعايى را که شيخ طوسى ( رحمه الله ) در مصباح المتهجد نقل فرموده بخوانند : " اللهم اهل الکبرياء والعظمة و اهل الجود والجبروت و اهل العفو والرحمة واهل التقوى والمغفرة اسألک بحق هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا ولمحمد ( صلى الله عليه وآله وسلم ) ذخرا و مزيدا ان تصلي على محمد وال محمد وان تدخلني في کل خير ادخلت فيه محمدا وال محمد وان تخرجني من کل سوء اخرجت منه محمدا وال محمد صلواتک عليه وعليهم ، اللهم اني اسألک خير ما سألک به عبادک الصالحون واعوذ بک مما استعاذ منه عبادک الصالحون ( المخلصون ، المخلصون ) " . وبهتر از آن اين است که دعايى را که در تهذيب به سند معتبر ذکر فرموده بخوانند : " اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريک له واشهد ان محمدا عبده ورسوله ، اللهم انت اهل الکبرياء والعظمة واهل الجود والجبروت والقدرة والسلطان و العزة ، اسألک في هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا ولمحمد ( صلى الله عليه وآله وسلم ) ذخرا ومزيدا ، اسألک ان تصلي على محمد وال محمد وان تصلي على ملائکتک المقربين وانبيائک المرسلين وان تغفر لنا ولجميع المؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات ، اللهم اني اسألک من خير ما سألک عبادک المرسلون واعوذ بک من شر ما عاذ به عبادک المخلصون ، الله اکبر اول کل شيئ واخره وبديع کل شيئ ومنتهاه وعالم کل شيئ ومعاده ومصير کل شيئ اليه ومرده ومدبر الامور وباعث من في القبور ، قابل الاعمال مبدى الخفيات معلن السرائر ، الله اکبر عظيم الملکوت شديد الجبروت حي لا يموت دائم لا يزول اذا قضى امرا فانما يقول له کن فيکون ، الله اکبر خشعت لک الاصوات وعنت لک الوجوه وحارت دونک الابصار وکلت الالسن عن عظمتک والنواصي کلها بيدک ومقادير الامور کلها اليک ، لا يقضي فيها غيرک ولا يتم منها شيئ دونک ، الله اکبر احاط بکل شيئ حفظک و قهر کل شيئ عزک ونفذ کل شيئ امرک وقام کل شيئ بک وتواضع کل شيئ لعظمتک و ذل کل شيئ لعزتک واستسلم کل شيئ لقدرتک وخضع کل شيئ لملکک ، الله اکبر " .

مسأله 1529 :

در زمان غايب بودن امام ( عليه السلام ) - بنابر احتياط مستحب - بعد از نماز عيد فطر و قربان ، در جماعت دو خطبه بخوانند ، و بهتر است که در خطبهء عيد فطر احکام زکات فطره ، و در خطبهء عيد قربان احکام قربانى را بگويند .

مسأله 1530 :

نماز عيد سوره ء مخصوصى ندارد ، ولى بهتر است که در رکعت اول آن سوره ء ( سبح اسم ربک الأعلى ) " سوره ء 87 " و در رکعت دوم سوره ء شمس " سوره ء 91 " را بخوانند ، وافضل از همه آن است که در رکعت اول سوره ء شمس ، و در رکعت دوم سوره ء غاشيه " سوره ء 88 " را بخوانند

مسأله 1531 :

مستحب است نماز عيد را در صحرا بخوانند ، ولى در مکه مستحب است در مسجد الحرام خوانده شود .

مسأله 1532 :

مستحب است امام جماعت و مأموم پيش از نماز غسل کند ، و عمامهء سفيدى از پنبه بر سر بگذارد که يک طرف آن را بر سينه اش و طرف ديگر را بين دو کتفش بيندازد ، و پياده و پا برهنه و با وقار به نماز عيد برود .

مسأله 1533 :

مستحب است در نماز عيد بر زمين سجده کنند ، و در حال گفتن تکبيرها دستها را بلند کنند ، و امام جماعت قرائت را بلند بخواند .

مسأله 1534 :

مستحب است بعد از نماز مغرب و عشاء شب عيد فطر و بعد از نماز صبح آن و بعد از نماز عيد فطر ، اين تکبيرها را بگويد : " الله اکبر ، الله اکبر ، لا إله الا الله والله اکبر ، الله اکبر و لله الحمد ، الله اکبر على ما هدانا " .

مسأله 1545 :

مستحب است انسان در عيد قربان بعد از ده نماز ، که اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است ، تکبيرهايى را که در مسألهء پيش گذشت بگويد ، و بعد از آن بگويد : " الله اکبر على ما رزقنا من بهيمة الانعام و الحمد لله على ما ابلانا " ولى اگر عيد قربان را در منى باشد مستحب است بعد از پانزده نماز ، که اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم ذى حجه است ، اين تکبيرها را بگويد .

مسأله 1536 :

احتياط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عيد خوددارى کنند ، ولى اين احتياط براى زنهاى پير نيست .

مسأله 1537 :

در نماز عيد هم - مثل نمازهاى ديگر - مأموم بايد غير از حمد و سوره ، چيزهاى ديگر نماز را خودش بخواند

مسأله 1538 :

اگر مأموم موقعى برسد که امام مقدارى از تکبيرها را گفته ، بعد از آن که امام به رکوع رفت بايد آنچه از تکبيرها و قنوتها را که با امام نگفته خودش بگويد و خود را به رکوع امام برساند ، و اگر در هر قنوت يک " سبحان الله " يا يک " الحمد لله " بگويد کافيست .

مسأله 1539 :

اگر در نماز عيد موقعى برسد که امام در رکوع است ، مى تواند نيت کند و تکبير اول نماز را بگويد و به رکوع رود ، هر چند احتياط اين است که نماز را به قصد رجاء به جا آورد . مسأله 1540 - اگر در نماز عيد يک سجده از رکعت آخر يا تشهد را فراموش کند ، در صورتى که کارى که نماز را باطل مى کند انجام نداده باشد ، برگردد و آن را به جا آورد ، و اگر سجده از رکعت قبل باشد ، بنابر احتياط واجب آن را قضا کند ، و در هر حال اگر کارى کند که براى آن در نماز يوميه سجده ء سهو لازم است - اگر چه به احتياط - بنابر احتياط واجب دو سجده ء سهو بنمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS