احکام قبله (آیت الله حسین مظاهری)

احکام قبله (آیت الله حسین مظاهری)

احکام قبله

مسأله :

کعبه که در مکّه معظّمه مى‌باشد قبله است، و بايد به سمت آن نماز خواند، ولى کسى که دور است اگر طورى بايستد که بگويند رو به قبله نماز مى‌خواند کافى است و همچنين است کارهاى ديگرى مانند سر بريدن حيوانات، که بايد رو به قبله انجام گيرد.

مسأله :

کسى که نماز را نشسته يا ايستاده مى‌خواند بايد صورت و سينه و شکم او رو به قبله باشد و بقيه بدن او لازم نيست رو به قبله باشد.

مسأله :

کسى که نمى‌تواند نشسته نماز بخواند بايد در حال نماز به پهلوى راست طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد، و اگر ممکن نيست بايد به پهلوى چپ طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد، و اگر اين را هم نتواند بايد به پشت بخوابد طورى که کف پاى او رو به قبله باشد.

مسأله :

نماز احتياط و سجده و تشهّد فراموش شده را بايد رو به قبله بجا آورد و در سجده سهو هم احتياط مستحب همين است.

مسأله :

کسى که مى‌خواهد نماز بخواند، بايد براى پيدا کردن قبله کوشش نمايد تا اطمينان پيدا کند قبله کدام طرف است، و مى‌تواند به گفته يک نفر ثقه يا به قول کسى که از روى قاعده علمى قبله را مى‌شناسد گرچه فاسق يا کافر باشد و گمان هم پيدا نشود عمل کند و همچنين است محراب مسجد مسلمانان يا قبرهاى آنان يا گفته صاحب خانه و رستوران و مانند آن.

مسأله :

اگر براى پيدا کردن قبله وسيله‌اى ندارد يا با اينکه کوشش کرده گمانش به طرفى نمى‌رود خواندن نماز به يک طرف کافى است ولى احتياط مستحب آن است که به چهار طرف نماز بخواند.

مسأله :

کسى که مى‌خواهد به چند طرف نماز بخواند، اگر بخواهد نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا را بخواند بهتر آن است که نماز اوّل را به هر چند طرف که مى‌خواهد، بخواند، بعد نماز دوّم را شروع کند.

مسأله :

کسى که اطمينان به قبله ندارد، اگر بخواهد غير از نماز کارى کند که بايد رو به قبله انجام داد، مثلاً بخواهد سر حيوانى را ببرد يا مسلمانى را دفن کند، بايد به‌گمان عمل‌کند، و اگر گمان‌ممکن‌نيست به هر طرف که انجام دهد صحيح است.

مسأله :

اگر کسى در بين نماز بفهمد رو به قبله نيست، اگر انحرافش به سمت راست يا سمت چپ قبله نرسيده نماز او صحيح است و اگر به سمت راست يا سمت چپ قبله رسيده يا پشت به قبله بوده بايد نماز را بشکند و دوباره رو به قبله بخواند و اگر وقت ندارد، در بين نماز به قبله برمى‌گردد و نماز را تمام مى‌کند و نمازش صحيح است.

مسأله :

اگر بعد از نماز فهميد که نماز او رو به قبله نبوده است اگر انحراف به سمت راست يا سمت چپ قبله نرسيده نماز صحيح است و اگر به سمت راست يا سمت چپ قبله رسيده و يا پشت به قبله بوده، اگر در وقت است بايد نماز را دوباره بخواند ولى اگر خارج وقت است قضا لازم نيست.

مسأله :

اگر فهميد حيوانى را رو به قبله ذبح نکرده است آن حيوان حلال است.

مسأله :

اگر بعد از دفن ميّت معلوم شد که رو به قبله دفن نشده است، اگر ممکن است و موجب هتک او هم نباشد، بايد نبش قبر کنند و او را رو به قبله دفن کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام قبله

No image

احکام قبله

Powered by TayaCMS