احکام قبله (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام قبله (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام قبله

مسأله 784 :

خـانـه کـعبه که در مکه معظمه مى باشد وجاى خانه تا منتهاى زمين وبالاى آن تـامـنـتـهاى آسمان قبله است , وبايد رو بروى آن نماز خواند ولى کسى که دوراست , اگر طورى بـايستد که بگويند: رو به قبله نماز مى خواند کافيست .

و همچنين است کارهاى ديگرى - مانند سر بريدن حيوانات - که بايد رو به قبله انجام گيرد.

مسأله 785 :

کسى که نماز واجب را ايستاده مى خواند, بايد صورت و سينه وشکم و جلوى پاهاى او رو بـه قـبـله باشد واحتياط مستحب آن است که انگشتان پاى او هم رو به قبله باشد بطورى که بگويند: پاى او رو به قبله است .

مسأله 786 :

کسى که بايد نشسته نماز بخواند, اگر نمى تواند بطور معمول بنشيندو در موقع نـشستن کف پاها را به زمين مى گذارد, بايد در موقع نماز صورت و سينه وشکم و ساق پاى او رو به قبله باشد.

مسأله 787 :

کسى که نمى تواند نشسته نماز بخواند, بايد در حال نماز به پهلوى راست طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد و اگر ممکن نيست , بايد به پهلوى چپ طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد و اگر اين را هم نتواند,بايد به پشت بخوابد بطورى که کف پاهاى او رو به قبله باشد.

مسأله 788 :

نماز احتياط و سجده و تشهد فراموش شده را بايد رو به قبله خواند, و سجده سهو را نيز بنابر احتياط لازم بايد رو به قبله بجا آورد.

مسأله 789 :

نماز مستحبى را مى شود در حال راه رفتن و سوارى خواند و اگرانسان در اين دو حال , نماز مستحب بخواند, لازم نيست رو به قبله باشد.

مسأله 790 :

کسى که مى خواهد نماز بخواند, بايد براى پيدا کردن قبله کوشش نمايد, تا يقين کند قبله کدام طرف است و اگر نتواند يقين پيدا کند, بايد به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان يا قـبـرهـاى آنـان يا از راههاى ديگر پيدا مى شود عمل نمايد, حتى اگر از گفته فاسق يا کافرى که بواسطه قواعد علمى قبله را مى شناسدگمان به قبله پيدا کند کافيست .

مسأله 791 :

کـسـى کـه گـمان به قبله دارد, اگر بتواند گمان قوى ترى پيدا کندنمى تواند بـه گـمـان خود عمل نمايد, مثلا اگر ميهمان ازگفته صاحب خانه گمان به قبله پيدا کند ولى بتواند ازراه ديگرى گمان قويترى پيدا کند نبايدبه حرف او عمل نمايد.

مسأله 792 :

اگر براى پيداکردن قبله وسيله اى ندارد, يا با اين که کوشش کرده ,گمانش بطرفى نمى رود, چنانچه وقت نماز وسعت دارد, بايد چهار نماز به چهارطرف بخواند و اگر به اندازه چهار نماز وقت ندارد, بايد به اندازه اى که وقت دارد,نماز بخواند, مثلا اگر فقط به اندازه يک نماز وقت دارد, بـايد يک نماز بهر طرفى که مى خواهد بخواند وبعد از وقت با علم به قبله بنا بر احتياط لازم نـمـاز را قـضا کند وبايد نمازها را طورى بخواند که يقين کند يکى از آنها رو به قبله واقع شده , يا اگر روبه قبله نبوده , به سمت راست و يا سمت چپ قبله نرسيده است .

مسأله 793 :

اگر يقين يا گمان کند که قبله در يکى از دو طرف است , بايد به هر دوطرف نماز بخواند ولى احتياط مستحب آن است که در صورت گمان , به چهار طرف نماز بخواند.

مسأله 794 :

کسى که بايد به چند طرف نماز بخواند, اگر بخواهد دو نماز بخواندکه مثل نماز ظـهـر وعـصر بايد يکى بعد از ديگرى خوانده شود, مى تواند نماز اول رابه آن چندطرف که واجب است بخواند, بعد نماز دوم را شروع کند و مى تواند هردورا پشت سر هم به يک طرف بجا آورد وبعد به طرف ديگر شروع کند.

مسأله 795 :

کسى که يقين به قبله ندارد, اگر بخواهد غير از نماز, کارى کند که بايد آن را رو به قـبله انجام داد - مثلا بخواهد سر حيوانى را ببرد - بايد به گمان عمل نمايد و اگر گمان ممکن نيست به هر طرف که انجام دهد صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام قبله

No image

احکام قبله

Powered by TayaCMS