غسل های مستحب (آیت الله حسین نوری همدانی)

غسل های مستحب (آیت الله حسین نوری همدانی)

غسلهاي مستحب

مسأله 645 :

غسلهاي مستحب در شرع مقدس اسلام بسيار است و از آن جمله است :

1 – غسل جمعه ، و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزديک ظهر بجا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نيت ادا و قضا تا عصر جمعه بجا آورد و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب ، قضاي آن بجا آورد . و

کسي که مي ترسد در روز جمعه آب پيدا نکند يا موفق نشود ، مي تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد ، بلکه اگر در شب جمعه غسل را به اميد آنکه مطلوب خداوند عالم است بجاآورد ، صحيح است و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگويد :

اَشهدُ اَن لا اِلهَ الا الُله وحدهُ لا شريکَ له وانّ محمّداً عبدهُ و رسولهُ اللهّم صل عَلي مُحمدٍ و آل محمدٍ و اجعَلني منَ التوابينَ و اجعلنِي منَ المتُطهرينَ .

2 – غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاي طاق مثل شب سوم و پنجم و هفتم ، ولي از شب بيست و يکم مستحب است همه شب غسل کند و براي غسل شب اول و پانزدهم و هفدهم و نوزدهم و بيست و يکم و بيست و سوم و بيست پنجم و بيست هفتم و بيست و نهم رمضان ، بيشتر سفارش شده است . و وقت غسلهاي شبهاي ماه رمضان تمام شب است و بهتر است نزديک غروب آفتاب بجا آورده شود ، ولي از شب بيست ويکم تا آخر ماه بهتر است غسل را بين نماز مغرب و عشاء بجا آورد . و نيز مستحب است در شب بيست و سوم غير از غسل اول شب ، يک غسل هم در آخر شب انجام دهد .

3 – غسل روز عيد فطر و عيد قربان و وقت آن اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن پيش از نماز عيد بجا آورد و اگر از ظهر تا غروب بجا آورد ، احتياط واجب آن است که به قصد رجاء انجام دهد.

4 – غسل شب عيد فطر و وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب ، بجا آورده شود .

5 – غسل روز هشتم و نهم ذي الحجه و در روز نهم بهتر است آن را نزديک ظهر بجا آورد.

6 – غسل روز اول و پانزدهم و بيست و هفتم و آخر ماه رجب .

7 – غسل روز عيد غدير و بهتر است بعد از طلوع آفتاب ، اول روز آن را انجام دهد .

8 – غسل روز بيست و چهارم ذي الحجه .

9 – غسل روز عيد نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربيع الاول و روز بيست و پنجم ذيقعده ، ولي غسل روز پانزدهم شعبان و غسلهاي ديگري که تا آخر اين بند ذکر شده رجاء انجام دهد .

10 – غسل دادن بچه اي که تازه به دنيا آمده .

11 – غسل زني که براي غير شوهرش بوي خوش استعمال کرده است .

12 – غسل کسي که در حال مستي خوابيده .

13 – غسل کسي که جائي از بدنش را به بدن ميتي که غسل داده اند رسانده .

14 – غسل کسي که در موقع گرفتن خورشيد و ماه نماز آيات را عمداً نخوانده ، در صورتي که تمام ماه و خورشيد گرفته باشد .

15 – غسل کسي که براي تماشاي دار آويخته ، رفته و آن را ديده باشد ، ولي اگر اتفاقاً يا از روي نا چاري نگاهش بيفتد يا مثلاً براي شهادت دادن رفته باشد ، غسل مستحب نيست.

مسأله 646 :

پيش از داخل شدن در حرم مکه ، شهر مکه ، مسجد الحرام ، خانة کعبه ، حرم مدينه ، شهر مدينه مسجد پيغمبر ( صلي الله عليه و آله ) مستحب است انسان غسل کند و براي داخل شدن در حرم امامان ( عليهم السلام ) رجاءً غسل نمايد و اگر در يک روز چند مرتبه مشرف شود يک غسل کافي است و کسي که مي خواهد در يک روز داخل حرم مکه و مسجد الحرام و خانه کعبه شود اگر به نيت همه ، يک غسل کند کافي است و نيز اگر در يک روز بخواهد داخل حرم مدينه و شهر مدينه و مسجد پيغمبر ( صلي الله عليه و آله ) شود ، يک غسل براي همه کفايت مي کند و براي زيارت پيغمبر و امامان از دور يا نزديک و براي حاجت خواستن از خداوند عالم و همچنين براي توبه و نشاط به جهت عبادت و براي سفر رفتن خصوصاً سفر زيارت حضرت سيد الشهداء ( عليه السلام ) مستحب است انسان غسل کند و اگر يکي از غسل هائي را که در اين مسأله گفته شد بجا آورد و بعد کاري کند که وضو را باطل مي نمايد مثلاً بخوابد ، غسل او باطل مي شود و مستحب است دوباره غسل را بجاآورد .

مسأله 647 :

انسان مي تواند با غسل هاي مستحبي که در مسأله 645 ذکر شد يعني غسلهائي که استحباب آنها به خصوص ثابت است کاري که مانند نماز ، وضو لازم دارد را ، انجام دهد .

مسأله 648 :

اگر چند غسل بر کسي مستحب باشد و به نيت همه يک غسل بجا آورد ، کافي است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

منع‌کردن

منع‌کردن

پر بازدیدترین ها

No image

نری

وثیقه

وثیقه

یائِسِه

یائِسِه

No image

اُجرَتُ المِثل

نفقه

نفقه

Powered by TayaCMS