غسل های مستحب (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

غسل های مستحب (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

غسلهاى مستحب

مسأله 651 :

غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسيار است و از آنجمله است:

1 ـ غسل جمعه. و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزديک ظهر بجا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نيت ادا و قضا تا غروب جمعه بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضاى آنرا بجا آورد، و کسى که مى ترسد در روز جمعه آب پيدا نکند مى تواند روز پنجشنبه يا شب جمعه غسل را انجام دهد، در روايتى وارد شده است که انسان در موقع غسل جمعه بگويد: اشهد ان لا اله الاالله وحده لاشريک له و ان محمداً عبده و رسوله اللهم صل على محمد و آل محمد و اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين. و در روايت ديگر به سند موثق از حضرت صادق عليه السلام منقول است که در موقع غسل جنابت مى گوئى: اللهم طهر قلبى و تقبل سعيى واجعل ما عندک خيرا اللهم اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين و در موقع غسل جمعه ميگوئى : اللهم طهر قلبى من کل آفة تمحق دينى و يبطل به عملى اللهم اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين.

2 ـ غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى طاق. مثل شب سوم و پنجم و هفتم ولى از شب بيست ويکم مستحب است همه شب غسل کند، و براى غسل شب اول و پانزدهم و هفدهم و نوزدهم و بيست و يکم و بيست و سوم و بيست وهفتم و بيست ونهم بيشتر سفارش شده است. و وقت غسل شبهاى ماه رمضان تمام شب است و بهتراست غسل را مقارن بين نماز مغرب و عشا بجاآورد. و نيز مستحب است در شب بيستوسوم غير از غسل اول شب، يک غسل هم در آخرشب انجام دهد.

3 ـ غسل روز عيد فطر وعيد قربان. و وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آنرا پيش از نماز عيد بجا آورد.

4 ـ غسل شب عيد فطر. و وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح، و بهتر است در اول شب بجا آورده شود.

5 ـ غسل روز هشتم و نهم ذيحجه. و در روزنهم بهتراست آن را نزديک ظهر بجاآورد.

6 ـ غسل روز اول و پانزدهم و بيست و هفتم و آخر ماه رجب.

7 ـ غسل روز عيد غدير. و بهتر است پيش از ظهر آن را انجام دهند.

8 ـ غسل روز بيست و چهارم ذيحجه.

9 ـ غسل روز عيد نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربيع الاول و روز بيست و پنجم ذى قعده.

10 ـ غسل دادن بچه اى که تازه به دنيا آمده.

11 ـ غسل زنى که براى غير شوهرش بوى خوش استعمال کرده است.

12 ـ غسل کسى که در حال مستى خوابيده.

13 ـ غسل کسى که جائى از بدنش را به بدن ميتى که غسل داده اند رسانده .

14 ـ غسل کسى که در موقع گرفتن خورشيد و ماه نماز آيات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشيد گرفته باشد. بلکه احتياط وجوبى در اين صورت آوردن غسل است.

15 ـ غسل کسى که براى تماشاى دار آويخته رفته و آنرا ديده باشد. ولى اگر اتفاقاً يا از روى ناچارى نگاهش بيفتد يا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحب نيست.

مسأله 652 :

پيش از داخل شدن در حرم مکه، شهر مکه، مسجد الحرام، خانه کعبه، حرم مدينه، شهر مدينه، مسجد پيغمبر و حرم امامان عليهم السلام، مستحب است انسان غسل کند، و اگر در يک روز چند مرتبه مشرف شود يک غسل کافى است، و کسى که مى خواهد در يک روز داخل حرم مکه و مسجد الحرام و خانه کعبه شود اگر به نيت همه يک غسل کند کافى است، و نيز اگر در يکروز بخواهد داخل حرم مدينه و شهر مدينه و مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله شود يک غسل براى همه کفايت مى کند، و براى زيارت پيغمبر و امامان از دور يا نزديک، و براى حاجت خواستن از خداوند عالم و همچنين براى توبه و نشاط به جهت عبادت، و براى سفر رفتن خصوصاً سفر زيارت حضرت سيدالشهداء عليه السلام مستحب است انسان غسل کند، و اگر يکى از غسلهائى را که در اين مسأله گفته شد بجا آورد و بعد کارى کند که وضو را باطل مى نمايد مثلاً بخوابد غسل او باطل مى شود، و مستحب است دوباره غسل را بجا آورد.

مسأله 653 :

انسان نمى تواند با غسل مستحبى، کارى که مانند نماز وضو لازم دارد انجام دهد.

مسأله 654 :

اگر چند غسل بر کسى مستحب باشد، و به نيت همه يک غسل بجا آورد کافى است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS