عفو از قصاص

عفو از قصاص

عفو از قصاص

سوال 1263 :

فقها گفته اند: حکم اکراه کننده در قتل، حبس ابد است و حکم نگاه دارنده، کور کردن چشم اوست، آيا در صورتى که يک نفر اکراه کند و ديگرى امساک کند و سوّمى مرتکب قتل شود همان گونه که اولياى دم مى توانند از قاتل گذشت کنند، آيا از اکراه کننده و امساک کننده نيز مى توانند گذشت کنند؟ يا اين که اين يک حدّ الهى مانند حدّ زناست که قابل گذشت نيست؟

جواب :

چنانچه اولياى دم از ممسک و مکره صرف نظر کنند اجراى احکام مربوط به آنها، دليلى ندارد و شبيه حکم قصاص است و حکم مکره و ممسک هردو حبس است و کور کردن، فقط حکم رائى (بيننده يا ديده بان) مى باشد و آن در صورت خاصّى است.

سوال 1264 :

آيا مجنىٌ عليه (کسى که جنايتى بر او واقع شده) مى تواند قبل از آن که بميرد، جانى را از قصاص نفس عفو نمايد؟ در فرض قصاص عضو چطور؟

جواب :

در قصاص عضو جايز است ولى در قصاص نفس در ميان فقها اختلاف است و جواز عفو بعيد نيست و احتياط در مصالحه است.

سوال 1265 :

آيا شخصى که مى خواهد جنايتى بر او واقع شود مى تواند جانى را از قصاص نفس عفو نمايد؟ در فرض قصاص عضو چطور؟ بطور کلّى در فرض ديه چطور؟

جواب :

دليلى بر جواز عفو در اين صورت نداريم.

سوال 1266 :

در ضرب و جرح عمدى اگر مجنىٌ عليه قبل از مرگ، جانى را از قصاص (الف: قصاص عضو، ب: قصاص نفس) عفو کند و همان جنايت سرايت کند و موجب مرگ مجنىٌ عليه شود، آيا حق قصاص نفس ساقط مى شود يا اين که ولى دم مى تواند قصاص را مطالبه نمايد؟

جواب :

بخشيدن قصاص عضو، موجب بخشش قصاص خون نمى شود (در مواردى که جراحت سبب قتل گردد) يا جانى قصد قتل داشته باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

عفو از قصاص

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

شک در وضو

Powered by TayaCMS