نماز قضاى پدر

نماز قضاى پدر

نماز قضاى پدر

سوال 217 :

- اگر کسى به حدّى مريض شود که قوه تميز را از دست بدهد به نحوى که اوقات نماز را تشخيص نداده و چه بسا نجس و پاکى را هم از يکديگر تميز نمى‌دهد، قضاى نماز و روزه‌اش، بعد از او بر پسر بزرگتر لازم است يا نه؟

جواب:

- اگر به حد جنون نرسيده قضا واجب است.

سوال 218 :

- پدر و مادر من پسرى بزرگتر از من داشتند که در سنين کودکى (دو سالگى) مرده است و بعد از مرگ او اولاد ارشد پدر و مادر، من هستم آيا بعد از مرگ پدر و مادرم طبق مسائل موجود در توضيح المسائل نماز و روزه قضاى پدرم بر من (که پسر دوّمش هستم) واجب است يا نه؟

جواب:

- در فرض مرقوم شما پسر بزرگتر هستيد.

سوال 219 :

- در صورتى که در تمام مدت عمر فرزند بزرگتر پدر هم نماز و هم روزه خود را انجام داده آيا انجام عبادات قبل از تولد به عهده فرزند بزرگتر واجب است يا خير؟

جواب:

- انجام نماز و روزه فوت شده پدر بر پسر بزرگتر واجب است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 188

سوال 220 :

- نماز و روزه قضاى پدر که بر پسر ارشد واجب مى‌شود و باعث عسر و حرج بسيار است بايد حتما پسر ارشد بجا بياورد يا راه ديگرى دارد؟

جواب:

- بايد پسر ارشد خودش بجا آورد يا کسى را اجير کند که بجا آورد.

سوال 221 :

- در رساله توضيح المسائل حضرتعالى در احکام نمازهاى واجب فرموده‌ايد: پنجم از نمازهاى واجب، نماز قضاى پدر و مادر [است‌] که بر پسر بزرگتر واجب است و در مسأله 1390 نوشته شده نماز قضاى پدر بر پسر بزرگتر واجب است و اسمى از نماز مادر برده نشده توضيح دهيد؟

جواب:

- نماز مادر بر عهده پسر نيست.

سوال 222 :

- پدر من در سنّ 63 سالگى از دنيا رفته و در تمام مدت تکليف، نمازش را غلط مى‌خوانده، حتى چندين سال هم در اوائل جوانى اصلا نماز نخوانده و مقدارى از روزه‌ها را هم با وجود صحت بدن نگرفته است و براى نماز و روزه هم وصيّتى نکرده، وظيفه من چيست؟

جواب:

- اگر احتمال بدهيد که تقصير در ياد گرفتن نمازش نکرده، قضاى نمازهائى که خوانده بر شما واجب نيست.

سوال 223 :

- پسر بزرگترى که پدرش بيش از 30 سال نماز و روزه فوت شده دارد، چگونه قضاى آنها را بجا آورد؟ در حالى که خودش توانايى انجام آن را نداشته و از نظر مالى هم استطاعتى براى اجير گرفتن ندارد.

استفتاءات ج‌1 195 ج ..... ص : 195

استفتاءات، ج‌1، ص: 189

جواب:

- قضاى نماز و روزه پدر بعد از مردن او بر عهده پسر بزرگتر است و اگر خودش نمى‌تواند يا نمى‌خواهد انجام دهد، بايد کسى را براى آن اجير کند.

سوال 224 :

- در سنّ ده سالگى پدرم را از دست دادم و اکنون که به سنّ بلوغ رسيده‌ام قضاى نمازهاى پدرم که حدود هجده سال مى‌باشد، بر من واجب است ولى به علّت تراکم کار نمى‌توانم شخصا آن را بجا آورم و در ضمن استطاعت مالى نيز ندارم که برايش اجير بگيرم. لطفا در اين مورد مرا راهنمايى کنيد.

جواب:

- اگر براى شما امکان ندارد هر وقت ممکن شد و لو تدريجا خودتان قضا نمائيد و يا ديگرى را براى آن اجير نماييد.

سوال 225 :

- پدرم حدود بيست سال پيش فوت کرده و اکنون که از مادرم در باره نمازها و روزه‌هاى وى سوال مى‌کنم مى‌گويد: "از اواخر و يا اواسط عمر، نماز و روزه را بجا مى‌آورده امّا نه بطور مرتب و 40 الى 50 روز مانده به فوتش سکته مغزى نموده و قادر به انجام تکاليفش نبوده"، تکليف شرعى اينجانب در قبال قضاى واجبات ايشان چيست؟

جواب:

- هر مقدار يقين داريد که نماز و روزه بر او واجب بوده و ترک کرده را قضا کنيد.

سوال 226 :

- پدرم به هيچ وجه نماز نمى‌خوانده و روزه نمى‌گرفته و هفته‌اى يک بار هم مشروب الکلى مى‌خورده؛ او قبل از به دنيا آمدن من فوت کرده‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 190

است، آيا قضاى نماز و روزه ايشان براى من که تنها پسرش هستم، واجب است؟

جواب:

- اگر ترک نماز و روزه پدر از روى طغيان نباشد بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از فوت او قضا نمايند.

سوال 227 :

- متوفى قبل از مرگ 2 ماه قادر به حرکت نبوده و نتوانسته نمازهاى واجب را بجا آورد، در اين مورد وصيتى هم نکرده تکليف چيست؟

جواب:

- بر پسر بزرگتر واجب است نمازهاى قضاء شده پدر را بجا آورد.

سوال 228 :

- پدرى مدت 50 يا 60 سال نماز نخوانده و روزه نگرفته با اينکه مى‌توانسته نمازهايش را بخواند و روزه‌ها را بگيرد ولى نافرمانى کرده از طرفى براى نماز و روزه‌هاى خود هم وجهى معين نکرده آيا بعد از مرگش بايد نماز و روزه‌ها را پسر بزرگتر بجا بياورد؟ با اينکه اين شخص اصلا مدت تکليف نماز نخوانده و روزه نگرفته است؟ يا اينکه شخصى بوده که نماز مى‌خوانده و روزه مى‌گرفته ولى احيانا بعضى از نماز و روزه‌ها سهوا يا عمدا ترک شده، آيا بر پسر بزرگتر واجب است نمازهايش را بجا آورد؟

جواب:

- نماز و روزه‌اى که بر گردن پدر است بر پسر بزرگتر واجب است آن را قضا کند مگر آنکه پدر از روى طغيان و سرکشى ترک کرده باشد.

سوال 229 :

- نماز و روزه قضاى پدر که بر پسر بزرگتر واجب است، هنوز تماما بجا آورده نشده، آيا پسر بزرگتر مى‌تواند قبل از اتمام آنها فريضه حج را نيابتا

استفتاءات، ج‌1، ص: 191

براى والد خود انجام بدهد؟

جواب:

- اشکال ندارد.

سوال 230 :

- برادرى بزرگتر از خود داشتم که به لطف بارى تعالى، در عمليّات فتح المبين به درجه رفيع شهادت نائل آمده و دختر يک ساله‌اى از ايشان به يادگار مانده و نمى‌دانم که آيا نماز قضا دارد يا نه، ولى مطمئن هستم که قضاى روزه بر ذمه‌اش بوده؛ حال از شما مى‌خواهم که بفرماييد: قضاى نمازها و روزه‌هاى وى به عهده کيست؟

جواب:

- اگر مالى نداشته يا وصيّت به نماز و روزه نکرده قضاى آن بر کسى واجب نيست ولى اگر شما بخواهيد تبرعا براى او قضاى نماز و روزه او را انجام دهيد مانع ندارد و کار خوبى است و بايد به نيّت قضاى او بجا آوريد.

سوال 231 :

- اينجانب برادر يک شهيد مى‌باشم؛ مى‌خواستم بدانم تکليف ما نسبت به نمازها و روزه‌هاى قضا شده شهيدان (از جمله برادرم) چيست؟

جواب:

- اگر وصيتى نسبت به نماز و روزه دارد، در ثلث ترکه‌اش نافذ است و اگر وصيت نکرده بر عهده پسر بزرگتر است که نماز و روزه قضا شده از پدر را انجام دهد و اگر پسر بزرگتر ندارد، بر ديگران واجب نيست و چنانچه بخواهند از مال خودشان نماز و روزه شهيد را بدهند، مى‌توانند.

استفتاءات، ج‌1، ص: 192

سوال 232 :

- کسى که خودش نماز و روزه قضا دارد، آيا مى‌تواند نماز و روزه استيجارى به عهده بگيرد و در صورت توانستن آيا از دو نفر هم مى‌تواند قبول کند؟

جواب:

- مانع ندارد

سوال 233 :

- وصيت کننده‌اى براى نماز به طور مطلق وصيت کرده، آيا مى‌شود نمازها را خلاصه خواند (بدون اذان و اقامه و ساير مستحبّات) و آيا نماز آيات هم بايد برايش بخوانيم؟

جواب:

- بايد به نحو متعارف بخوانند و نماز آيات جزء آن نيست.

سوال 234 :

- اگر نماز قضاى شخص مرده را بخواهيم تبرّعا بخوانيم آيا اشکالى ندارد که تسبيحات اربعه را يک بار بخوانيم؟

جواب:

- مانع ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نیت و تکبیرة الاحرام‌

No image

قرائت و ذکر

No image

رکوع و سجود

No image

تشهد- سلام- تعقیب‌

No image

شکیّات‌

پر بازدیدترین ها

No image

نماز مسافر

No image

سجده سهو

No image

مکان نماز گزار

No image

وقت نماز

No image

نماز جمعه‌

Powered by TayaCMS