کسانى که روزه بر آنها واجب نیست

کسانى که روزه بر آنها واجب نیست

کسانى که روزه بر آنها واجب نيست

سوال 438 :

زنى هستم 63 ساله که شش بچّه به دنيا آورده ام، در دوران حاملگى و شيرخوارگى بچّه هايم (حدود 12 سال) نتوانسته ام روزه بگيرم، پس از آن نيز تا کنون هر وقت خواستم روزه بگيرم دچار خونريزى معده شده ام و با توصيه پزشکان روزه نگرفته ام، حال تکليف روزه هاى بنده چيست؟

جواب :

در حال حاضر شما مکلّف به روزه نيستيد و احتياط آن است که اگر قدرت داريد براى هر روز به اندازه يک مدّ طعام (750 گرم گندم) به شخص مستحق بدهيد، همچنين براى ايّام گذشته که روزه نگرفته ايد و تا سال بعد هم توانايى بر روزه نداشته ايد.

سوال 439 :

دخترى به سنّ بلوغ رسيده است; ولى به واسطه ضعف جسمى توان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را ندارد و بعد از ماه رمضان هم تا سال بعد نمى تواند قضا کند، حکمش چيست؟

جواب :

بايد کفّاره مدّ طعام را بدهد; يعنى براى هر روز معادل 750 گرم گندم و مانند آن به فقير بدهد. و قضاى اين روزه ها بر او واجب نيست.

سوال 440 :

بعضى از برادران قطع نخاعى، به دستور پزشک بايد هر چند ساعت مقدارى مايعات بنوشند، وظيفه آنان براى روزه چيست؟

جواب :

روزه از آنها ساقط است و بجاى آن، در صورتى که قدرت مالى داشته باشند، براى هر روز يک مدّ طعام کفّاره مى دهند.

سوال 441 :

فردى معتاد به ترياک است و نمى تواند ترک نمايد، به همين علّت، نه به صورت ادا و نه به صورت قضا، توان روزه گرفتن را ندارد، آيا اين فرد حکم مريض را دارد؟ يا اين که بايد کفّاره بدهد؟

جواب :

بايد احتياطاً روزه بگيرد هر چند از آن دود به مقدار ضرورت استفاده کند و بعد هم براى هر روز يک فقير را هم سير نمايد.

سوال 442 :

در مسأله 1450 توضيح المسائل فرموده ايد: «مرد و زن پير که روزه گرفتن براى آنها مشکل است مى توانند روزه را ترک کنند» لطفاً معيار و ميزان پيرى را معيّن فرماييد.

جواب :

ميزان پيرى موکول به عرف است; يعنى توده مردم به چنين کسى پيرمرد و يا پيرزن اطلاق کنند.

سوال 443 :

آيا بر مادرى که بچّه شير مى دهد، روزه واجب است؟

جواب :

زنانى که بچّه شير مى دهند خواه مادر بچّه باشند يا دايه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شير آنها و ناراحتى بچّه مى شود روزه بر آنها واجب نيست، ولى براى هر روز کفّاره (يک مدّ طعام) واجب است، بعداً نيز بايد روزه را قضا کنند; امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد کفّاره لازم نيست، ولى بعداً روزه هاى را که نگرفته اند قضا نمايند

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS