قضا و کفّاره روزه

قضا و کفّاره روزه

قضا و کفّاره روزه

سوال 433 :

اگر انسان فراموش کند که روزه قضا دارد و آن را انجام ندهد و چند روز مانده به ماه مبارک يادش بيايد، ولى نتواند قضا را بجا آورد، حکم او چيست؟

جواب :

آنچه از قضاى روزه مانده، بعد از ماه رمضان بجا مى آورد و احتياط آن است که براى هر يک روز روزه يک مدّ طعام (يعنى معادل 750 گرم گندم) به فقير بدهد.

سوال 434 :

شخصى سه روز روزه بدهکار مى باشد و سه روز هم به ماه رمضان مانده است، اگر پيش از ظهر افطار کند، آيا کفّاره دارد؟ و اگر تا سال ديگر تأخير بيندازد، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر قبل از ظهر افطار کرده، کفّاره تأخير دارد; يعنى براى هر يک روز يک مدّ طعام بايد بدهد و از گناه خود استغفار کند و قضاى آن را بعداً بجا آورد و اگر بعد از ظهر بوده علاوه بر آنچه گفته شد بايد کفّاره افطار روزه قضا را هم بدهد.

سوال 435 :

آيا در مدّ طعام، که به عنوان کفّاره روزه پرداخته مى شود، گوشت هم کفايت مى کند؟

جواب :

به تنهايى اشکال دارد.

سوال 436 :

آيا کسى که قضاى روزه ماه رمضان بدهکار است، مى تواند نذر کند و روزه بجا آورد؟ کسى که قضاى روزه هاى ماه رمضانش را بجا آورده باشد، ولى کفّاره روزه ماه رمضان بدهکار است چطور؟

جواب :

نذر در تمام اين موارد اشکال دارد.

سوال 437 :

در ماه مبارک رمضان امتحان داشتم و چون درسها را تا آن زمان مطالعه نکرده بودم، دچار اين اضطراب شدم که شايد با گرفتن روزه نتوانم در امتحان موفّق شوم; البتّه قبل از شروع ماه مبارک، سه روز از روزه هاى قضايم را گرفتم، ولى در آن روزها به هيچ عنوانى درس نخواندم و با اين که هيکل درشتى داشتم ضعف مى کردم (از نظر بدنى عذرى ندارم) به همين جهت روزه نگرفتم; البتّه با تمام شدن امتحانات، باقيمانده ماه مبارک را روزه گرفتم، حکم روزه هايى که نگرفتم چيست؟

جواب :

ترک عمدى روزه در ماه مبارک رمضان کفّاره دارد، و گناه بزرگى است; ولى اگر شما يقين داشته ايد که در آن شرايط روزه بر شما واجب نيست، کفّاره ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS