مفقود شدن شوهر

مفقود شدن شوهر

مفقود شدن شوهر

سوال 1599 :

همسر خانمى مفقود شده و يقين حاصل کرديم که کشته شده است، آيا مى توان با اجازه مرجع تقليد زن را طلاق داد و ازدواج ديگرى بکند؟

جواب :

چنانچه يقين حاصل شده که شخص از دنيا رفته، زن نياز به طلاق ندارد، بلکه پس از عده وفات، مى تواند ازدواج کند و اگر يقين يا اطمينان حاصل نشده باشد، لازم است به حاکم شرع مراجعه شود و در اين صورت برنامه خاصى دارد که حاکم پياده مى کند.

سوال 1600 :

شخصى همسر خود را رها کرده; مدت 2 سال به خارج مى رود و همسرش با تبانى چند نفر با شهادت دروغ که شوهر او مدت 4 سال است که مفقود شده است، باعث مى شود که فرد عالمى او را طلاق مى دهد و بعد از عده، با کسى ازدواج مى کند حال شوهر اول برگشته است، حکم او را بيان کنيد.

جواب :

در فرض سوال، عقد دوم باطل است و زن، همسر شوهر اوّل است.

(صفحه425)

سوال 1601 :

اينجانب اهل افغانستان مى باشم، از مدت حکومت کمونيسم شوهرم مفقود شد و بعد از 7 سال تفحص، هيچگونه اطلاعى پيدا نکرديم. به علماى منطقه و وکيل مرحوم حضرت امام (قدس سره) مراجعه و با درخواست طلاق، مطلقه ام کردند و عدّه نگهداشتم و بعد از يکسال صبر و شوهر کردم، آيا اين ازدواج خلاف شرع است؟

جواب :

على القاعده، علماى منطقه و نماينده حضرت امام (قدس سره) همه جوانب مسأله را رعايت کرده و طلاق داده اند; لذا طلاق صحيح و در نتيجه ازدواج بعدى شما نيز صحيح است.

سوال 1602 :

سربازى پنج سال است که ناپديد شده است. زنش به پدر شوهر مى گويد يا پيدايش کنيد يا طلاقم دهيد. کسانى که وکالتى از حاکم نداشتند جبراً طلاق دادند و او شوهر کرد و بعد معلوم شد شوهرش زنده است، اين ازدواج چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر شرايط رعايت نشده باشد، ازدواج دوّم باطل است و وطى دوّمى، وطى شبهه خواهد بود.

سوال 1603 :

براى فحص از شوهر مفقودالاثر، آيا اعلان در جرايد و وسايل ارتباط جمعى مثل راديو، کفايت مى کند؟

جواب :

در فرض سوال، اعلان در جرايد و راديو و ارائه عکس شخص مفقود، و درخواست از کسانى که از او خبر دارند کافى است.

سوال 1604 :

آيا عسر و حرج باعث جواز طلاق، براى حاکم مى شود؟ مخصوصاً اگر غيبت به وسيله رفتن و فرار کردن خود زوج مى باشد; يا موردى که منفقى نيست که نفقه زوجه را بدهد.

جواب :

در صورتى که زوجه براى نداشتن شوهر در حرج است، نه از جهت نفقه، بطورى که در صبر کردن معرضيت فساد است; حاکم پس از گذشتِ مدت چهار سال مى تواند طلاق بدهد.

سوال 1605 :

زنى که مدتى است شوهرش، مفقود شده و هيچگونه اطلاعى از او در دست نيست، آيا مى تواند خود را مطلقه کرده و با شخص ديگرى ازدواج کند؟

(صفحه426)

جواب :

چنانچه يقين به فوت او پيدا کرده، عده وفات بگيرد و پس از آن مى تواند شوهر کند. و اگر يقين به فوت همسر خود ندارد، ولى از ترس وقوع در فساد و نابسامانى زندگى و يا نداشتن زندگى و يا نداشتن نفقه، نمى تواند در بلاتکليفى بسر برد، دراين صورت نيز مجاز است به حاکم شرع مراجعه کند و درخواست طلاق کند و بعد از بررسى و حصول شرائط حاکم او را طلاق دهد و پس از طلاق، احتياطاً عده وفات گرفته و پس از آن ازدواج کند.

سوال 1606 :

شوهرِ زنى مفقودالاثر شده و زن علم به فوت او پيدا کرده و ازدواج کرده است. بعد از مدتى شوهر اول برگشته، حکم زن چيست؟

جواب :

در فرض سوال زن بايد از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اول حلال است. ولى اگر شوهر دوم با او نزديکى کرده باشد، بايد عدّه نگهدارد.

سوال 1607 :

هفت سال از شوهرم هيچ اطلاعى نداشتم; بعد از جستجوى بسيار، يقين به فوت او پيدا کردم. و بعد از مدت هفت الى هشت ماه، با فردى ازدواج موقت نمودم; و در اين ازدواج يک دختر هم پيدا کردم، و بعد با گرفتن طلاق رسمى از دادگاه، به ازدواج دائم همان مرد درآمدم، آيا اين ازدواج من صحيح است يا خير؟

جواب :

از قضيه مورد سوال اطلاع ندارم، ولى حکم کلى مسأله اين است که اگر زن بين خود و خدا يقين کند که شوهرش فوت شده است، بعد از گذشتن عدّه وفات مى تواند شوهر کند. و در اين صورت فرقى بين ازدواج موقت و دائم نيست و کسى هم حق اعتراض به او ندارد. بنابراين اگر شما يقين به فوت شوهر خود پيدا کرده ايد و پس از آن اقلا چهار ماه و ده روز گذشته و بعد از آن ازدواج موقت يا دائم کرده ايد، ازدواج شما شرعاً صحيح و بى اشکال است.

سوال 1608 :

همسر اينجانب بعد از يک ماه زندگى با من منزل را ترک کرده و تا به حال مراجعه نکرده است. من مدتها بدنبال او گشتم، ولى اثرى از او پيدا نکردم، با وجود اينکه جوان هستم و بدون شوهر ممکن است به فساد کشيده شوم و کسى هم نيست نفقه من را بدهد و راهى هم براى امرار معاش ندارم، وظيفه من را مشخص کنيد؟

(صفحه427)

جواب :

در فرض سوال که زوج را پيدا نکرده ايد، و امکان دستيابى به زوج هم نيست و به هيچ وجه نمى توانيد حتى با نامه به وى اخطار کنيد و امکان تأمين نفقه از مال او نيست، شما مى توانيد به حاکم شرع مراجعه کنيد و خود را مطلقه کنيد. و پس از طلاق عدّه نگهداريد که احتياط اين است عدّه وفات نگهداريد. يعنى پس از طلاق چهار ماه و ده روز صبر کنيد. پس از گذشتن عدّه، ازدواج شما اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

صیغه طلاق

No image

شرایط صحت طلاق

No image

طلاق با حکم حاکم شرع

No image

مفقود شدن شوهر

No image

رجوع

پر بازدیدترین ها

No image

طلاق خلع

No image

طلاق با حکم حاکم شرع

No image

عدّه

No image

شرایط صحت طلاق

No image

ظهار، ایلاء

Powered by TayaCMS