مسائل متفرقه حدود
سوال 1899 :
آيا حدّ زناى زن حامله، بايد بعد از وضع حمل و بعد از دو سال ـ جهت شير دادن طفل ـ انجام شود، يا لازم است فوراً جارى شود؟
جواب :
اگر حد آن رجم باشد، بايد صبر کنند تا وضع حمل کند. بعد از آن اگر کسى بود که فرزند او را نگهدارى کند و شير دهد، حدّ او جارى مى شود. والاّ بايد صبر کنند تا کودک خود را شير دهد.
و اگر حد آن جلد باشد، در صورتى که حد زدن به او در هنگام حمل يا در حال نفاس براى کودک، خطر آفرين باشد، يا حتى در موقع رضاع موجب ضرر براى کودک باشد، و کسى نباشد که متکفل کودک شود، بايد صبر کنند. والاّ در اولين زمان ممکن، حد جارى مى شود.
سوال 1900 :
شخصى متهم شده به عمل خلاف عفت. پدر دختر شکايت به دادگاه برده، و
(صفحه501)
گفته اگر شصت هزار تومان بدهيد، رضايت مى دهم. او هم اين مقدار را پرداخت کرده آيا براى پدر دختر حلال است؟
جواب :
حلال نيست.
سوال 1901 :
اگر محارب بعد از دستگيرى و قبل از محاکمه توبه کند. آيا حدّ از او ساقط مى شود؟
جواب :
توبه بعد از دستگيرى، موجب سقوط حدّ نمى شود.
سوال 1902 :
شخصى از روى غيظ و عصبانيت به مقام مقدس پيغمبر (صلى الله عليه وآله) و ائمّه (عليهم السلام)توهين و جسارت کرده، و مدّعى است که به خاطر عصبانيت بوده است، آيا حکم سابَ النبى (صلى الله عليه وآله) و ائمّة (عليهم السلام) از او برداشته مى شود؟
جواب :
اگر مدعى باشد که به خاطر شدّت ناراحتى و عصبانيت توهين کرده است، و قصد معناى کلام خود را نداشته و بدون قصد از او صادر شده، و احتمال صدق داده شود، حکم به ارتداد و کفر او نمى شود. و حدّ سابّ، بر او جارى نمى شود.
سوال 1903 :
آيا بدون احراز شرعى در يک محکمه صالحه، مى توان کسى را به ارتداد يا انحراف يا فسق محکوم کرد؟ و اگر جايز نباشد، آيا مفترى از عدالت خارج مى شود؟
جواب :
در مورد ارتداد، احراز لازم است و در مورد فسق علاوه بر احراز بايد مجوز افشا هم وجود داشته باشد. و در صورت ادعاى علم، مرافعه شرعيه لازم است. و على اى حال افتراء از گناهان کبيره نيست و مسقط عدالت نيست مگر در برخى موارد خاص.
سوال 1904 :
شخصى پس از دستگيرى در دادگاه اظهار مى دارد که من در حرم امن الهى يا حرم حضرت نبوى (صلى الله عليه وآله) و يا يکى از ائمه معصومين (عليهم السلام) در حضور دو شاهد عادل از گناهان خود توبه کرده ام و بر گفته خود نيز نوشته اى با امضاى دو نفر ارائه مى کند، آيا حد از او ساقط مى گردد يا خير؟ تعزير چطور؟
(صفحه502)
جواب :
مکتوب اگر موجب اطمينان قاضى به موضوع مى شود يا دو شاهد عادل حضوراً شهادت دهند، موضوع ثابت و حد ساقط مى شود، حتى با احتمال صدق هم حد ساقط مى شود، الحدود تدرء بالشبهات.
(صفحه503)