شرايط امام جماعت
سوال 1 :
اگر امام جماعت عدالت خود را از دست بدهد، بعد ار چه مدّتى مىتوان به او اقتدا کرد ؟
جواب :
اگر احراز شود که توبه کرده و تکرار نکند، مىشود به او اقتدا کرد .
سوال 2 :
يکى از شرايط امامت جماعت حلال زاده بودن است شخصى غير اهل علم سالها امامت جماعت کرده بعد فهميده که شرط فوق را ندارد چند سوال مطرح مىشود:
الف - نمازهاى گذشته او که با جماعت خوانده، هم چنين نمازهاى افرادى که به او اقتدا کردهاند، چه صورت دارد ؟
ب - آيا نمازهاى خودش و ديگران قضا دارد يا خير ؟
جواب :
آيا بر اين شخص واجب است اعلان کند که، شرط مذکور را ندارد ؟
د - اگر مأمومين خودشان اقتدا کنند، چه صورت دارد ؟
م - در مسئله امامت جماعت، آيا در حلال زاده نبودن، زنا با وطى شبهه و وطى در حال حيض و وطى در حال عدّه و غير اين موارد که حلّيت شرعى ندارد، فرق دارد ؟
جواب :
الف - تا زمانى که نمىدانسته نمازهاى خودش و تمامى اقتدا کنندگان صحيح است و جماعت حساب شده است .
ب - قضا ندارد .
جواب :
اعلان واجب نيست ولى خود را در معرض قرار ندهد .
د - اگر مأمومين به اعتقاد خودشان اقتدا کنند، اشکالى ندارد .
م - امامت زنا زاده جايز نيست ولى غير آن، از موارد مذکور در سوال، اشکالى ندارد .
سوال 3 :
آيا امامت جماعت، توسط زن جايز است ؟
جواب :
امامت زن براى زن جايز است .
سوال 4 :
آيا اقتدا به امام جماعت شيخيّه، جايز است ؟
جواب :
چون اعتقاداتشان موجب ضرر به عدالت و ايمانشان مىشود، اقتدا به آنها مشکل است .
سوال 5 :
آيا اقتدا به امام جماعت اخبارى، جايز است ؟
جواب :
اقتدا اشکال ندارد، مگر در صورتى که احراز شود در مسائل نماز جماعت بين امام و مأموم اختلاف است که اين اختلاف، موجب بطلان نماز امام به عقيده مأموم باشد .
سوال 6 :
اگر امام جماعتى احتمال مىدهد يا شکّ دارد يا گمان دارد و يا يقين دارد که جنب است حال بعللى براى عدّهاى نماز جماعت خواند، در صورت بطلان نماز خود و ديگران تکليف چيست و در صورت وجوب اطّلاع به آنها اگر همه مردند آيا خود اين امام جماعت نمازهاى آن افراد را بخواند، کافى است يا خير ؟
جواب :
نماز مأمومين حتّى در صورت يقين به بطلان نماز، امام صحيح است و امام جماعت بايد نماز خود را قضا کند و در صورت يقين به جنابت، گناهکار است که خود را در معرض امامت قرار داده است .
سوال 7 :
اگر انسان به صحّت قرائت امام جماعت شکّ داشته باشد، مىتواند به او اقتدا کند ؟
جواب :
بايد احراز کند که قرائت امام صحيح است و الاّ جماعت مورد اشکال است .
سوال 8 :
آيا عدالت که يکى از شرايط امام جماعت است شرط تعبّدى است يا شرط صحّت نماز ؟ حال اگر کسى يقين به عدم عدالت امام جماعت داشت و اقتدا کرد، آيا نمارش باطل است ولزوم اعاده دارد، يا فقط معصيت نموده است ؟
جواب :
عدالت شرط صحّت جماعت است و اقتدا کردن به امامى که مىداند عادل نيست اگر مستلزم اقتدا کردن ديگرى گردد جايز نيست در غير اين صورت، اگر بصورت احتياط بخواند و اکتفا نکند، اشکالى ندارد مگر تشريعاً باشد، که حرام است .
سوال 9 :
آيا اقتدا به ائمه جماعاتى که انسان آنها را نمىشناسد و حتّى نسبت به مأمومين آشنايى ندارد، جايز است ؟
جواب :
اقتدا بايد به امام جماعتى باشد که يا خود، عدالت او را احراز کند يا بواسطه اشخاصى که مورد وثوق هستند، تائيد شده باشد و لو عملاً که به او اقتدا کرده باشند .
سوال 10 :
آيا به کسى که شناخت کامل نداريم مىشود، اقتدا کرد ؟
جواب :
اقتدا به چنين کسى که عدالتش را احراز نکرديد، جايز نيست، ولى شناختن امام در جماعت لزوم ندارد .
سوال 11 :
اگر مأموم در بين نماز يقين پيدا کرد امامى که به او اقتدا کرده عادل نيست، آيا مىتواند نمازش را به جماعت بخواند، يا اين که نمازش باطل است و بايد اعاده کند يا هر جا فهميد، نمازش را تبديل به فرادى نمايد ؟
جواب :
هر جا که فهميد امام جماعت عادل نيست، قصد فرادى نمايد و بقيّه نماز را خودش بخواند و احتياط مستحبّ آن است که نماز را اعاده کند .