نماز مسافر

نماز مسافر

نماز مسافر

سوال :

من مدت 3 سال است در بيرون از ايران زندگى مى کنم و ترک وطن نکرده ام نظر شما در مورد شکسته بودن نماز من چيست؟ ( گاهى اوقات بيشتر از 30 کيلومتر مسافرت مى کنم.)

جواب :

اگر در يک مکان قصداقامتِ يک سال و نيم يا بيشتر داريد پس از گذشت يک ماه نمازتان در آنجا تمام است و اگر به جاهاى ديگر سفر مى کنيد چنانچه کثيرُ السفر باشيد يعنى هر ماه ده روز در حال سفر هستيد نمازتان در تمام سفرها تمام است.

سوال :

من شهرستانى هستم و اکنون ساکن کرج و هر موقع که به شهرستان و محل سکونت خود مى روم نمازم را کامل مى خوانم و در کرج هم همينطور نمازم را کامل مى خوانم محل کار من در تهران است و همچنين دانشجوى رشته مديريت بازرگانى هستم در دانشگاه شهر قدس مى خواستم اگر امکان دارد راجع به اينکه آيا من در دانشگاه و همچنين محل کار بايد نمازم را کامل بخوانم يا نه ؟ راهنمايى فرماييد .پاسخ: نماز را در همه جا تمام بخوانيد .

سوال :

رانندگانى که در يک مسير مخصوص بطور دائم کار مى کنند و بعضى اوقات براى ماهى يک يا دو بار يک مسير ديگر را مى رود اقامه نماز آنها به چه شکلى است؟

جواب :

اگر مسير روزانه خود خارج از مسافت شرعى باشد کثير السفر است ودر تمام سفرهايش نماز را تمام بخواند.

سوال :

متولد تهران هستم ومدت 23 سال است که ساکن زنجان مى باشم ودانشجو رشته مهندسى درتهران هستم ، اگر براى مدت کمتر از ده روز در تهران اقامت کنم آيا نماز را بايد کامل بخوانم يا خير؟

جواب :

اگر تصميم نداريد از سکونت در تهران به کلى صرف نظر کنيد نمازتان تمام است.

سوال :

من سه روز در هفته به دانشگاه ورامين مى رومو برمى گردم ، نمازم شکسته است يا نه؟ روزه‌ام چطور؟

جواب :

شما کثير السفر هستيد و نمازتان در تمام مسافرت‌ها تمام است وروزه‌تان صحيح است.

سوال :

من در دانشگاه کرج قبول شدم و مى بايست يک سال يا بيشتر، هر هفته پنج الى شش روز در ساعتهاى مختلف روز به کرج بروم و برگردم تکليف نماز و روزه واجب و مستحب من چگونه است؟

جواب :

کثير السفر هستيد و در تمام مسافرتهاى خود نماز شما تمام است و در ماه اول احتياط کنيد يعنى هم شکسته و هم تمام بخوانيد.

سوال :

دانشجويى هستم که محل سکونتم تا محل درس خواندنم بيش از 4 فرسخ راه است (300 کيلومتر) نماز و روزه ام را چطور بايد بجا بياورم؟ (قصد ده روز مى نمايم ولى در بين اين ده روز از خوابگاه به دانشکده که تقريباً ده کيلومتر و از خوابگاه به بيمارستانها که براى عرصه يا کارآموزى مىروم متوسط 15 کيلومتر)؟

جواب :

اگر تحصيل دو سال يا بيشتر به طول مى انجامد خوابگاه در حکم وطن است و آن ترددها صدمه اى نمى زند و نماز تمام است حتى اگر قصد ده روز نکنيد.

سوال :

من در تهران دانشجو هستم و محل اصلى زندگى من در تهران نمى باشد آيا در مواقعى که سفر من کمتر از 10 روز باشد بايد نمازم را شکسته بخوانم يا نه؟ اگر بخواهم تهران را به عنوان وطن دوم اختيار کنم؟ چه شرايطى بايستى رعايت شود؟

جواب :

چنانچه در محل تحصيل دو سال يا بيشتر براى درس خواندن مىمانيد يا اينکه به طور متوسط ماهى 10 روز به آنجا مسافرت مىکنيد نماز و روزه شما در آنجا تمام است ولو اينکه کمتر از ده روز بمانيد.

سوال :

آيا مسافر مى تواند امامت نماز جمعه را به عهده بگيرد؟

جواب :

اشکال ندارد.

سوال :

من از بدو تولد در شيراز زندگى کرده و آنجا وطن من بود. حدود هفت سال پيش براى تحصيل به تهران رفته و در آنجا ساکن شدم. البته از وطن اصليم نيز عدول نکردم پس از شش سال زندگى در تهران، حدود يک سال پيش به شيراز برگشتم. در حال حاضر در شيراز زندگى مى کنم و در همانجا هم کار مى کنم، اما شغلى نيز در تهران دارم. به همين دليل قبلاً هفته اى دو روز و در حال حاضر يک هفته در ميان، سه روز در تهران هستم. لازم به ذکر است که احتمال زياد دارد دوباره به تهران برگردم و در آنجا زندگى کنم. به همين دليل از تهران نيز عدول نکردم و در اين يک سال در تهران نمازم را تمام مى خواندم. مى خواستم بپرسم آيا اين عمل صحيح بوده يا خير و تکليف من چيست؟ ضمناً اگر مى بايست نمازم را شکسته مى خواندم تکليف نماز و روزه اين مدت چيست؟

جواب :

کارى که مىکنيد صحيح است و هر دو شهر براى شما حکم وطن را دارد.

سوال :

من سه روز در هفته از حد ترخص مى گذرم تکليف نماز و روزه من چيست؟

جواب :

تمام است.

سوال :

کسى که اهل تهران است آيا در مرقد امام خمينى نمازش کامل است؟

جواب :

اگر از تهران به مرقد برود بايد تمام بخواند.

سوال :

من در تهران دانشجو هستم و تا 2 سال آنجا مى مانم آيا آنجا وطن من محسوب مى شود؟

جواب :

بله در حکم وطن است.

سوال :

در قطب که ششماه شب است ششماه روز، چگونه مى توان نماز خواند و روزه گرفت؟

جواب :

بنابر احتياط واجب نزديکترين مکان را ملاحظه کند که اين چنين نباشد و در اوقات آنها نماز يوميه را بخواند و نسبت به روزه اگر قدرت دارد بايد از آنجا کوچ کند تا تمکن از روزه گرفتن پيدا کند وگرنه براى هر روز 750 گرم طعام به فقير بدهد.

سوال :

من دانشجوى دانشگاهى در کرج هستم و مجبورم هر روز از تهران به آنجا بروم. صبح حرکت مى کنم و عصر برمى گردم. حکم روزه و نماز من چيست؟

جواب :

کثير السفر هستيد و نمازتان در همه جا تمام و روزه صحيح است.

سوال :

اينجانب در تهران مشغول به تحصيل هستم در مواقعى که رفت و برگشت اينجانب کمتر از 10 روز است حکم نمازهاى من چيست؟

جواب :

اگر در هفته چهار روز در تهران مىمانيد و تصميم داريد که مدت تحصيل يعنى دو سال يا چهار سال به همين روال ادامه دهيد تهران در حکم وطن است و در راه مسافر هستيد.

سوال :

حکم مهاجرين در چگونگى نماز و روزه گرفتن (بيشتر از 2 سال در بلاد غرب) چيست؟

جواب :

نماز را تمام بخوانند و روزه را کامل بگيرند.

سوال :

در مورد نماز و روزه اى که بر اثر بعد مسافت شکسته مى شود سوال داشتم . من در خارج از کشور زندگى مى کنم و اينجا مردم از دوچرخه هم استفاده مى کنند و جاده دوچرخه با جاده ماشين متفاوت است و طول آن يکسان نيست . چطور بايد مسافت را حساب کرد ؟

جواب :

معيار مسافتى است که شخص طى مى کند .

سوال :

زنى که با همسر زندگى ميکند اگر پيش پدر و مادر خود برود نماز شکسته مى خواند يا تمام ؟

جواب :

اگر از وطن خود اعراض نکرده است بايد نماز را تمام بخواند .

سوال :

از زادگاه خود که وطن اول من محسوب مى شود ترک وطن نموده و قم را که منزل پدرى ام نيز مى باشد را به عنوان وطن اول خود قرار داده ام . چون محل اصلى کار بنده در تهران است و تا موقعى که خدا بخواهد قصد اقامت در تهران را دارم وطن دوم خود را تهران قرار داده ام .(منزل جهت سکونت را در تهران خريده ام) . قبر خود را در قم پيش خريد نموده ام . هم اکنون هم در قم و هم در تهران نمازم را کامل مى خوانم.

1 ـ آيا قصد توطن بنده با توجه به شرايط فوق صحيح است ؟

2 ـ آيا فرزندانم در قم نيز بايد نمازشان را کامل بخوانند يا شکسته ? در هر دو فرض اينکه در اينده تمايل به سکونت در قم داشته و يا نداشته باشند ؟

جواب :

1- تهران وطن فعلى شما است و اما قم اگر از سکونت در آن اعراض کرده باشد يعنى تصميم داشته باشيد ديگر آنجا را مسکن قرار ندهيد حکم وطن را ندارد و اگر اعراض نکرده باشيد حکم وطن را دارد .

2- فرزندانى اگر در قم متولد نشده اند آنجا براى آنها حکم وطن را ندارد .

سوال :

شخصى است اهل خراسان و بيش از شش ماه است که براى راه اندازى يک باب نانوايى در شهريار دائما در رفت و امد است و گاهى 10 روز و گاهى کمتر يا بيشتر در آنجا مى ماند و دوباره به زادگاه خويش برمى گردد و همين مدت را نيز در زادگاهش ميماند ضمنا مدتى را که به مسافرت مى رود براى پيگيرى کار به تهران و کرج نيز مى رود و دوباره به شهريار برمى گردد ، حال حکم نماز و روزه او چيست؟

جواب :

اگر از اول قصد تکرار مسافرتهاى مذکور نداشته است نماز او شکسته است و اما اگر از همان اول ميدانست که براى شش ماه يا بيشتر ادامه دارد پس اگر در ماه ده روز يا بيشتر در مسافرت باشد البته در دو نوبت يا بيشتر کثير السفر است و نماز او در تمام مسافرتهايش تمام است .

سوال :

بنده در سال جارى (ماه مبارک رمضان ) به جهت شريط کارى (کارمند اداره هستم ) بعنوان کثير السفر روزه را گرفته ام لذا بعد از پآيان ماه رمضان حکم در مورد بنده چيست آيا در مسافرتهاى استانى و خارج استان نمازم را کامل بخوانم يا شکسته . در مورد استانى و غير استانى بيشتر راهنمايى بفرمائيد . ضمنا بنده در هفته با توجه به نوع کار مى توانم يک روز به ماموريت ادارى بروم ؟

جواب :

نماز شما در سفر _ در فرض سوال ( شکسته است .

سوال :

آيا جايى را که يک دانشجو در آنجا تحصيل مى کند يعنى مثلا دانشجو اهل قزوين است و در تهران تحصيل مى کند را وطن ميدانند يا خير ؟

جواب :

اگر دو سال در آن محل مى ماند حکم وطن را دارد البته در ماه اول بين قصر و تمام جمع کند .

سوال :

اگر کسى وطن خود را ترک کرده و منزل خود را فروخته و شهر ديگرى اباد شده و حالا قصد مراجعت ندارد اين اگر براى ديدار به پدر و مادر ويا عزيز و آقارب وطن که ترک کرده بايد نماز کامل مى خواند يا شکسته ؟

جواب :

بعد از اعراض از وطن اگر به آنها برود نمازش شکسته است مگر اينکه بخواهد آنجا ده روز بماند .

سوال :

اگر شخص مسافر نماز را شکسته بخواند و وقتى که به منزل مى رسد هنوز وقت خواندن نماز را داشته باشد آيا مجددا بايد نماز کامل بخواند يا نياز نيست؟

جواب :

لازم نيست که نماز را مجددا بخواند .

سوال :

حکم نماز و روزه فضا نوردان در ماهواره هايى که به طور ثابت به دور زمين مى چرخند (وشاهد طلوع و غروب خورشيد نيستند) چيست ؟

جواب :

بنا بر احتياط واجب در 24 ساعت پنج نماز بجا مى اورند و روزه را قضا مى کنند .

سوال :

دانشجويى هستم که محل سکونتم تا محل درس خواندنم بيش از 4 فرسخ راه است (300 کيلومتر) نماز و روزه ام را چکور بايد بجا بياورم؟ ولى در بين اين ده روز از خوابگاه به دانشکده که تقريباً 10 کيلومتر و از خوابگه به بيمارستانها که براى عرصه يا کارآموزى مىروم متوسط 15 کيلومتر.

جواب :

اگر اين وضع حداقل دو سال به طول مىانجامد شهرى که در آن مىخوانيد در حکم وطن است و بدون قصد ده روز هم نمازتان تمام است.

سوال :

حکم نماز و روزه دانشجويان و طلاب در سفر براى تحصيل و در محل تحصيل چيست؟

جواب :

اگر در ماه به طور متوسط ده روز سفر کند بايد نماز را در همه سفرها تمام بجا آورد و روزه را بگيرد و اگر قصد داشته باشد در محل تحصيل دو سال بماند آنجا مقرّ وى است و نماز را بجا آورد و روزه بگيرد.

سوال :

ما در محلى کار مى کنيم که وضعيت شغلى ما طورى است که 14 روز کار و 14 روز هم به منزل مىرويم که بيشتر از 6 فرسخ است در اين مدت 14 روز کار شايد يک يا دو بار هم مأموريت شغلى پيش بيايد که بيشتر از 6 فرسخ باشد و اين از مسئولت شغلى ما نيز مىباشد.

در محل کار وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

در مأموريت وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

در بين محل کار و منزل وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

اگر مأموريت در هر هفته باشد ولى در 14 روز منزل مسافرتى در بين باشد يا نباشد وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

اگر 7 روز در محل کار و 14 روز در منزل باشد وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

و اگر ما بواسطه کار بايد هر روز اين 14 روز شغلى را در تردد باشيم وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

جواب :

اگر يک هفته يا دو هفته در محل کار هستيد و اين وضع به مدت يکسال و نيم ادامه دارد آنجا در حکم وطن است و نمازتان در آنجا تمام و روزه صحيح است ولى در مأموريتها نماز شکسته است و اگر قبل از ظهر باشد روزه را مىتوانيد بخوريد و همچنين در سفر بين محل کار و وطن مگر اينکه مأموريتها به علاوه ساير مسافرتها به طور مستمر در ماه ده روز بشود که در اينصورت کثير السفر شمرده مىشويد و نمازتان در همه مسافرتها حتى اگر به کشور ديگر باشد تمام است و همين حکم در صورتى است که 14 روز شغلى را در تردد باشيد.

سوال :

اينجانب طلبه اى هستم که حدود 22 سال در تهران سکونت داشتم و آنجا را وطن دائمى خود قرار داده بودم 4 ماه قبل براى مراقبت از والدينم که هر دو مريض هستند به اصفهان محل سکونت و تحصيل علوم دينى خود را تغيير دادم و به خيال اينکه به تهران باز نخواهم گشت از تهران نيت اعراض کردم و در طى اين 4 ماه نماز را در تهران که مى رفتم شکسته مى خواندم حال بعد از 4 ماه معلوم شد که نيت اعراض اشتباه بوده و احتمال بازگشت به تهران بسيار زياد است به سبب اصرار مأمومين که در مسجد بازار در خدمت آنها بوديم و نيز احتمال انتقال والدينم به تهران همراه خودم سوال من اين است آيا مى توانم از اين نيت اعراض رجوع کنم و تهران به عنوان وطن قبلى (وطن دوم) من باقى بماند؟

جواب :

مى توانيد دوباره آنجا را وطن قرار دهيد.

سوال :

اينجانب در هفته، 2 روز در شهر (تورنتو) و 5 روز در شهر (هميلتون) زندگى مى کنم. شهر (تورنتو) اقامتگاه خانوادگى و شهر (هميلتون) اقامتگاه شخصى بنده است. نماز و روزه کامل است يا مسافر؟

جواب :

در هر دو جا نمازتان تمام است.

سوال :

من به خاطر شغلم هفته اى دو روز شنبه و يکشنبه ها و گاهى از عصر روز جمعه ها به سفر مى روم. تصادفاً امکان دارد محل کار در همان حومه شهر باشد. محل سفر شهرهاى مختلف است ولى تعدادشان تقريباً مشخص است. شغل من فروشندگى است و هر کجا نمايشگاه باشد از طرف شرکتى که برايش کار مىکنم به محل نمايشگاه مى فرستند، سوال من اين است که حکم نماز و روزه من چيست؟

جواب :

اگر به طور متوسط در ماه ده روز در سفر مىباشيد نماز شما در همه سفرها تمام است و روزه را هم مىگيريد. و اگر کمتر از هشت روز است نماز شما شکسته است. و اگر 8 يا 9 روز است بين نماز شکسته و تمام جمع کنيد و در روزه هم بين امساک در سفر و قضاء آن احتياط کنيد.

سوال :

من به مدت دو سال براى اجراى چند پروژه برق مقيم سوريه ـ دمشق هستم و براى کارم تقريباً هفته اى يک بار به شهرهاى ديگر سفر مىکنم. اولاً آيا بايد دمشق را وطن قرار دهيم (خانواده هم اينجا هستند) دوم آيا در مسافرت نماز تمام است و اگر تمام است شامل مسافرت غير کارى هم مىشود يا خير؟

جواب :

دمشق براى شما حکم وطن را دارد و در سفر اگر همين مقدار باشد بايد نماز را شکسته بخوانيد.

سوال :

من در کشور اروپايى هستم و گاهى سفرهايى تفريحى و کارى به اطراف برايم پيش مى آيد. وضع نماز در سفر و حضر را بفرماييد. (گاهى اين سفرها نا مرتب و اکثراَ چند ساعت است).

جواب :

اگر براى ارتکاب حرام نباشد نماز قصر است.

سوال :

قبل از اذان ظهر به مسافرت رفته ام فراموش کردم نماز ظهر و عصر را بخوانم حالا بايد نماز قضاى شکسته را بخوانم يا کامل ؟

جواب :

شکسته.

سوال :

مسافرى که از کشور خود سفر کند و در مبدأ وقت نماز ظهر باشد و نماز ظهر را خوانده و به مقصد مى رسد مى بيند که آنجا وقت زوال است. وظيفه اش چيست؟

جواب :

لازم نيست دوباره نماز بخواند.

سوال :

آيا کسى که محل کارش در شهر ديگرى است ولى منزلش در شهر ديگرى و از اين جهت بايد هفته اى دو بار مسافرت کند بايد نماز و روزه خود را چگونه بجا آورد؟

جواب :

اگر کار او تا دو سال حداقل به همين نحو است در هر دو شهر نمازش تمام است.

سوال :

بنده ساکن اصفهان هستم جهت تحصيل مرتب با شغل هر هفته به تهران مي روم تکليف نماز و روزه من در مسافرت موصوف چيست ؟ و در اصفهان چه مي باشد ؟ بعضي اوقات فاصله مسافرت دو هفته مي شود در اين صورت چگونه است ؟

جواب :

اگر مجموعاً چه سفر شغلي و چه غير آن در ماه ده روز يا بيشتر در سفر باشيد و اين امر تا 6 ماه اگر در يک سال است يا سه ماه اگر بيش از يک سال است مستمر خواهد بود شما کثير السفريد و نمازتان در همه مسافرتها حتي اگر خارج از کشور باشد تمام است و اگر در ماه هفت روز يا کمتر باشد نماز شکسته است و اگر هشت يا نه روز باشد احتياطاً هم شکسته بخوانيد هم تمام و بهر حال در اصفهان تمام است .

سوال :

زني به تهران شوهر کرده و تهران را وطن خود قرار داده و در وطن اول خود (قم) خانه پدري دارد و قصد آمدن به وطن خود را نداشته ولي وقتي که به وطن خود مسافرت مي کند نماز او چه حکمي دارد ؟

جواب :

نمازش تمام است .

سوال :

مسافري که قصد داشت يک هفته جاي بماند و بعد از پنج روز قصد کرد بيشتر از پنج روز بماند نمازش شکسته هست يا کامل ؟

جواب :

اگر ايّامي را که بعداً قصد کرده بماند مستقلاً حدّ اقل ده روز باشد نمازش تمام است و الّا شکسته مي خواند .

سوال :

اگر کسي در مسافرت نماز ظهر و عصر را شکسته بخواند و قبل از طلوع آفتاب به منزل خود برسد آيا دوباره بايد همان نمازها را کامل بخواند؟

جواب :

آنچه خوانده کفايت مي کند و اعاده لازم نيست.

سوال :

سفر من با هواپيما به صورتي است براي نماز صبح کاملا در هواپيما هستم . چون هواپيما خارجي است مکان نماز ندارد چه بايد بکنم؟

جواب :

اگر ممکن است در راهرونماز بخوانيد واگر نشد ايستاده رو به قبله تکبير بگوئيد و قراءت را بخوانيد و براي رکوع و سجود در جاي خود بنشينيد و خم شويد و مهر را بر ميز جلو بگذاريد و همچنين کف دستها را.

سوال :

محل سکونت من اسلامشهر است و محل کارم تهران نماز من شکسته است يا کامل ؟

جواب :

کامل است .

سوال :

نيت در نماز جماعت براي مسافرت چگونه است ؟

جواب :

همان نماز شکسته را به صورت اقتدا نيت کند .

سوال :

من مقيم دبي ميباشم و با خانواده آنجا زندگي مي کنم و در تابستان ووسط سال به خانه مان در بوشهر و شيراز ميرويم حکم نماز و روزه ما چگونه است ؟

جواب :

اگر آنچه وطن شما بوده است و اًعراض نکرده ايد نماز و روزه شما تمام است و اعراض به اين محقق مي شود که تصميم بگيريد هيچگاه براي زندگي کردن به آنجا بر نگرديد

سوال :

من دانشجو هستم در شهري دور و در هر هفته شايد ممکن باشد از محل تحصيلم دور شوم حکم نماز و روزه من در محل تحصيلم چطور است؟

جواب :

اگر تحصبل شما در انجا حد اقل 2 سال ادامه دارد نماز و روزه شما در انجا تمام است و در ماه اول اگر کمتر از ده روز انجا بمانيد احتياطا بين شکسته و تمام جمع کنيد.

سوال :

اگر کسي قصد برگشت به وطن خود را ندارد ولي مايل است که در آنجا خاکسپاري شود تکليف نماز وروزه آن چگونه است؟

جواب :

اگر براي سکونت در زندگي نمي خواهد به آنجا برگردد اعراض محقق است ونمازش در انجا شکسته است وروزه هم نگيرد.

سوال :

عرفات در اثر توسعه شهر مکه قطعاً دون مسافت شرعى است به نظر حضرتعالى کسانى که در مکه معظمه قصد اقامت عشره کرده و سپس عازم عرفات مى شوند نمازشان قصر است يا تمام؟

جواب :

بايد ده روز قبل از روز نهم را قصد کرده باشد و پس از ده روز اگر به عرفات برود نماز او تمام است ولى اگر از اول قصد ده روزى کرده که روز نهم هم جزء آن است نماز او شکسته است و در مکه مخير است.

سوال :

من تازه عقد کردم محل کار و زندگى پدرم گرگان مى باشد ولى شوهرم در تهران سکونت دارد آيا نمازهاى من در گرگان شکسته است يا نه؟

جواب :

تمام است.

سوال :

اگر نماز صبح در افغانستان بخوانم و توسط هواپيما در پاکستان بروم آنجا هم نماز صبح قضا نشده باشد بخوانم اگر بخوانم شش نماز در يک روز مى شود؟

جواب :

در فرض ياد شده خواندن نماز صبح در مکان دوم لازم نيست.

سوال :

لطفا بفرماييد اينکه فرد در 4 جا ميتواند نمازش را تمام بخواند ايا مثالا اگر هتلي در کربلا و يا مکه و يا مدينه و يا کوفه باشد نيز ميتواند نمازش را تمام بخواند و روزه اش را بگيرد يا تنها اختصاص حائر دارد اگر صحن و سراي جديد اضافه شود چطور؟

جواب :

درمکه و مدينه جايز است ولي در شهر کربلا و کوفه جايز نيست بلکه تنها در حرم يا مسجد کوفه جايز است .

سوال :

من دانشجو هستم در شهري دور و در هر هفته شايد ممکن باشد از محل تحصيلم دور شوم حکم نماز و روزه من در محل تحصيلم چطور است؟

جواب :

اگر تحصيل شما در انجا حد اقل 2 سال ادامه دارد نماز و روزه شما در انجا تمام است و در ماه اول اگر کمتر از ده روز انجا بمانيد احتياطا بين شکسته و تمام جمع کنيد.

سوال :

شغل اينجانب در ورامين ميباشد و وطنم تهران و ساعت کاريم از صبح تا شب ميباشد نماز و روزه بنده چه حکمي دارد؟

جواب :

کثير السفر هستيد و در تمام سفرهايتان نمازتان تمام و روز تان صحيح است.

سوال :

محدوده تهران از 4 طرف براي مقلدين شما از کجا محسوب ميشود ؟

جواب :

از اخرين خانه هاي شهر .

سوال :

آيا در محل تولد انسان که از آنجا رفته ومدت زيادي هم گذشته مثلا ده سال باز بايد نماز را کامل خواند البته ممکن است که قصد رفتن به آنجا وسکني را در صورت امکان داشته باشد براي بعد؟

جواب :

وقتي به زادگاه خود مي رويد نماز را تمام بخوانيد .

سوال :

آيا حد ترخص براي دانشجواز شهر محل تحصيل همانند وطن است ؟

جواب :

فرق نمي کند .

سوال :

حائر حرم حضرت حسين(ع) را که ميتوان نماز را بطور کامل خواند کجاست؟

جواب :

حائرحسيني (که مسافر در آن جا مخير بين قصر وتمام است) بمقدار 2/1 11 متر است از هر طرف قبر شريف.

سوال :

بنده از شنبه تا چهارشنبه در شهر ديگر غير از شهر خودم شاغل هستم واز چهارشنبه تا جمعه به موطن خودم يا شهر ديگر مي روم آيا نمازم از شنبه تا چهارشنبه شکسته است ؟

جواب :

اگر بنا داريد حداقل يکسال و نيم در آن شهر که شاغل هستيد به همين نحو بمانيد پس از گذشت ماه اول نمازتان در آنجا تمام است و در ماه اول که شروع به کار در آنجا کرديد بنا بر احتياط واجب بين نماز قصر و تمام جمع بايد بکنيد .

سوال :

اينجانب کارمند واحد تعميرات فرستنده هاي تلويزيوني هستم و دست کم 10 الي 15 روز در ماه در ماموريت هاي داخل استان ( نصف روز و يا تمام روز ) هستم ، حکم اداي نماز براي من و همکارانم چيست ؟

جواب :

اگر مسيري که طي مي شود به مقدار مسافت شرعي ( 44 کيلومتر ) باشد نماز شما در همه مکانها تمام است .

سوال :

تقصير در نماز را توضيح دهيد؟

جواب :

دورکعت خواندن نماز هاي چهار رکعتي را در سفر، تقصير گويند.

سوال :

اگر فردي بدون هيچ امر الزام آوري به مدت موقت و در عين حال نامعلومي در شهري غير وطن خود بدون تملک خانه اي (البته با عقد اجاره منزل) ساکن شود، در صورتي که اقامتش مطمئنا بيش از شش ماه و کمتر از چند سال باشد، آيا براي او محل اقامت فعليش حکم وطن دوم مي يابد؟

جواب :

اگر مي داند حداقل يک سال و نيم طول مي کشد حکم وطن را دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نظافت

No image

نمازهاى مستحب

No image

نماز جماعت

No image

نماز عید

No image

نشوز

پر بازدیدترین ها

No image

نماز جماعت

No image

نجاسات

No image

نماز شب

No image

نماز قضا

No image

نماز استیجارى

Powered by TayaCMS