احکام نفاس (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام نفاس (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نفاس

مسأله 514 :

خونى که مادر بعد از ولادت بچه - از جهت ولادت - مى بيند اگر پيش از ده روز يا سر ده روز قطع شود ، خون نفاس است ، و همچنين است - بنابر احتياط واجب - خونى که با اولين جزء بچه بيرون بيايد ، و زن را در حال نفاس ، نفساء مى گويند .

مسأله 515 :

خونى که زن پيش از بيرون آمدن اولين جزء بچه مى بيند نفاس نيست .

مسأله 516 :

لازم نيست که خلقت بچه تمام باشد ، بلکه اگر ناتمام نيز باشد - در صورتى که عرفا بگويند زاييده است - خونى که تا ده روز ببيند خون نفاس است ، و در صورت شک در صدق زاييدن به نظر عرف ، آن خون محکوم به احکام نفاس نيست .

مسأله 517 :

ممکن است خون نفاس يک آن بيشتر نيايد ، ولى بيشتر از ده روز نمى شود .

مسأله 518 :

هرگاه شک کند که چيزى سقط شده يا نه ، يا چيزى که سقط شده بچه است يا نه ، لازم نيست وارسى کند ، و خونى که از او خارج مى شود شرعا خون نفاس نيست ، هر چند احتياط استحبابى وارسى کردن است .

مسأله 519 :

رساندن جايى از بدن به خط قرآن و اسم مبارک ذات خداوند متعال و ساير اسماء حسنى بر نفساء حرام است ، و همچنين است - بنابر احتياط واجب - ساير کارهايى که بر حائض حرام است ، و آنچه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب مى باشد .

مسأله 520 :

طلاق دادن زنى که در حال نفاس است باطل است ، و نزديکى کردن با او حرام است، ولى اگر شوهرش با او نزديکى کند کفاره ندارد .

مسأله 521 :

وقتى زن از خون نفاس پاک شد به طورى که در باطن فرج هم خون نباشد ، بايد غسل کند و عبادتهاى خود را به جا آورد ، و اگر دوباره خون ببيند ، چنانچه روزهايى که خون ديده با روزهايى که در وسط پاک بوده روى هم از ده روز تجاوز نکرده باشد ، در صورتى که در حيض عادت داشته و روزهايى که در وسط پاک بوده در بين دو خون در ايام عادت باشد ، تمام آن دو خون و پاکى در وسط نفاس است ، مثلا " اگر عادت او شش روز بوده و دو روز در وسط شش روز پاک بوده ، تمام آن شش روز نفاس است ، و در غير اين صورت روزهايى را که خون ديده نفاس و در روزهايى که پاک بوده بنابر احتياط واجب جمع کند بين تروک نفساء و اعمال طاهره .

مسأله 522 :

اگر زن از خون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست ، بنابر احتياط بايد مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند ، که اگر پاک است براى عبادتهاى خود غسل کند .

مسأله 523 :

اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد ، چنانچه در حيض عادت دارد ، به اندازهء روزهاى عادت او نفاس و بقيه استحاضه است ، و اگر عادت ندارد تا ده روز نفاس و بقيه استحاضه مى باشد . و احتياط مستحب آن است که کسى که عادت دارد از روز بعد از عادت ، و کسى که عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هيجدهم زايمان کارهايى که بر نفساء حرام است ترک کند ، و اعمال مستحاضه را به جا آورد .

مسأله 524 :

زنى که عادت حيضش کمتر از ده روز است ، اگر بيشتر از روزهاى عادتش خون ببيند ، بايد به اندازه ء روزهاى عادت خود نفاس قرار دهد ، و بعد از آن بنابر احتياط واجب يک روز عبادت را ترک نمايد ، و در بقيه تا ده روز مخير است احکام مستحاضه را جارى يا اين که عبادت را ترک نمايد . و اگر خون از ده روز بگذرد ، بايد روزهاى بعد از عادت را استحاضه قرار دهد و عبادتهايى که در آن روزها به جا نياورده قضا نمايد ، مثلا زنى که عادت او شش روز بوده اگر بيشتر از شش روز خون ببيند ، بايد شش روز را نفاس قرار دهد و روز هفتم بنابر احتياط واجب نيز عبادت را ترک کند ، و در روز هشتم و نهم و دهم مخير است بين اين که عبادت را ترک کند يا کارهاى استحاضه را به جا آورد ، و اگر بيشتر از ده روز خون ببيند ، از روز بعد از عادت او استحاضه مى باشد .

مسأله 525 :

زنى که در حيض عادت دارد ، اگر بعد از زاييدن تا يک ماه يا بيشتر پى در پى خون ببيند ، به اندازه ء روزهاى عادت او نفاس است ، و خونى که بعد از از نفاس تا ده روز مى بيند - اگر چه در روزهاى عادت ماهانه اش باشد - استحاضه است ، مثلا زنى که عادت حيض او از بيستم هر ماه تا بيست و هفتم آن است ، اگر روز دهم ماه زائيد و تا يک ماه يا بيشتر پى در پى خون ديد ، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز - حتى خونى که در روزهاى عادت خود که از بيستم تا بيست و هفتم است مى بيند - استحاضه مى باشد ، و بعد از گذشتن ده روز اگر خونى را که مى بيند در روزهاى عادتش باشد حيض است ، چه نشانه هاى حيض را داشته يا نداشته باشد ، و همچنين است اگر در روزهاى عادتش نباشد ولى نشانه هاى حيض را داشته باشد، و اما اگر نه در روزهاى عادتش باشد و نه نشانه هاى حيض را داشته باشد ، استحاضه است .

مسأله 526 :

زنى که در حيض عادت عدديه ندارد ، اگر بعد از زايمان تا يک ماه يا بيشتر پى در پى خون ببيند ده روز اول نفاس است و ده روز دوم استحاضه مى باشد ، و خونى که بعد از آن مى بيند اگر نشانهء حيض را داشته باشد يا در وقت عادتش باشد حيض ، و اگر نداشته باشد آن هم استحاضه مى باشد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نفاس

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقوف در عرفات

No image

وقوف در مشعرالحرام

No image

اعمال منى

No image

رمى جمرات

No image

قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

احرام

No image

نماز طواف

No image

عمره تمتع

No image

اعمال منى

No image

استطاعت

Powered by TayaCMS