6- شک در نمازهای مستحبی (آیت الله سید علی سیستانی)

6- شک در نمازهای مستحبی (آیت الله سید علی سیستانی)

شک در نماز مستحبى

مسأله 1202 :

اگر در شماره رکعتهاى نماز مستحبى شک کند , چنانچه طرف بيشتر شک نماز را باطل مى کند , بـايـد بـنـا را بـر کمتر بگذارد مثلا اگر در نافله صبح شک کند که دو رکعت خوانده يا سه رکعت , بايد بنا بگذارد که دو رکعت خوانده است .

و اگـر طـرف بـيشتر شک نماز را باطل نمى کند , مثلا شک کند که دو رکعت خوانده يا يک رکعت به هر طرف شک عمل کند , نمازش صحيح است .

مسأله 1203 :

کم شدن رکن نافله را باطل مى کند , ولى زياد شدن رکن آن را باطل نمى کند.

پس اگر يکى از کارهاى نافله را فراموش کند و موقعى يادش بيايد که مشغول رکن بعد از آن شده بايد آن کـار را انـجـام دهـد و دوبـاره آن رکـن را بـجا آورد , مثلا اگر در بين رکوع يادش بيايد که سوره حمد را نخوانده بايد برگردد و حمد را بخواند و دوباره به رکوع رود.

مسأله 1204 :

اگر در يکى از کارهاى نافله شک کند, خواه رکن باشد يا غير رکن , چنانچه محل آن نگذشته , بايد بجا آورد , و اگر محل آن گذشته به شک خود اعتنا نکند.

مسأله 1205 :

اگـر در نـمـاز مستحبى دو رکعتى گمانش به سه رکعت يا بيشتر برود , بايد اعتنا نکند و نمازش صحيح است .

و اگـر گـمانش به دو رکعت يا کمتر برود , بايد بنابر احتياط واجب به همان گمان عمل کند , مثلا اگر گمانش به يک رکعت مى رود , بايد احتياطا يک رکعت ديگر بخواند.

مسأله 1206 :

اگر در نماز نافله کارى کند که براى آن در نماز واجب سجده سهو واجب مى شود , يا يک سجده را فراموش نمايد , لازم نيست بعد از نماز , سجده سهو يا قضاى سجده را بجا آورد.

مسأله 1207 :

اگـر شک کند که نماز مستحبى را خوانده يا نه , چنانچه آن نماز مثل نماز جعفر طيار وقت معين نـداشـته باشد بنا بگذارد که نخوانده است و همچنين است اگر مثل نافله يوميه وقت معين داشته باشد و پيش از گذشتن وقت شک کند که آن را بجا آورده يا نه .

ولى اگر بعد از گذشتن وقت شک کند که خوانده است يا نه , به شک خود اعتنا نکند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

افعال نماز

No image

منافیات نماز

No image

نماز قضاء

No image

نماز مسافر

No image

احکام روزه

پر بازدیدترین ها

No image

تبعیض در تقلید

No image

احکام آب ها

No image

پوشش و لباس نماز گزار

No image

احکام خمس

No image

وقت نماز

Powered by TayaCMS