لباس نمازگزار

لباس نمازگزار

لباس نمازگزار

فتاواى امام خمينى «قدّس سرّه»

فتاواى آيت الله العظمى خامنه اى «دام ظله»

1- زينت کردن به طلا، مثل آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است.

1- آويختن زنجير طلا و دست کردن انگشتر طلا و بستن ساعت مچى طلا براى مردان حرام است و بنابر احتياط واجب نماز با آن باطل است.

سوال 2 :

در توضيح المسائل از مسأله 831 تا 883 در مورد لباس نمازگزار مرد، توضيح داده شده که از طلا نباشد؛ آيا منظور طلاى زرد است يا طلاى سرخ و سفيد هم شاملش مى‌شود، (چون حضرتعالى زينت کردن به پلاتين را اجازه داده‌ايد).لذا بفرماييد که: آيا رنگ طلا شرط است يا ذات طلا؟

جواب :

طلاى سفيد ـ (پلاتين) اشکال ندارد ولى اگر همان طلاى متعارف باشد، جايز نيست، هر چند رنگ آن تغيير کرده باشد.

سوال 2 :

به نظر حضرتعالى آيا استعمال طلاى سفيد براى مردان اشکال دارد؟

جواب :

اگر طلا است که بر اثر مخلوط کردن ماده‌اى، رنگ آن سفيد شده است حرام است ولى اگر پلاتين است يا عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‌گويند مانع ندارد.

3- لباس مرد نمازگزار بايد ابريشم خالص نباشد ودر غير نماز هم پوشيدن آن براى مرد حرام است و چيزى که نماز در آن تمام نمى‌شود، مانند بند شلوار و عرقچين نيز به احتياط واجب نبايد از حرير خالص باشد.

3- لباس مرد نمازگزار حتى چيزهايى مانند عرقچين و جوراب و آستر لباس و امثال آن بايد از ابريشم خالص نباشد. در غير نماز هم پوشيدن آن براى مرد حرام است.

4- در سه صورت که تفصيل آن بعداً گفته مى‌شود، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است:

اول: آنکه به واسطه زخم يا جراحت يا دملى که در بدن اوست لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد.

دوم: آنکه بدن يا لباس او به مقدار کمتر از درهم (که تفريباً به اندازه يک اشرفى مى‌شود) به خون آلوده باشد.

سوم: ...

4- اگر بدن يا لباس نمازگزار به خونى ـ غير از خون زخم و جراحت يا دمل ـ آلوده باشد، در صورتى که مقدار آن کمتر از بند انگشت سبّابه باشد، نماز با آن اشکال ندارد ولى با بيش از آن اشکال دارد.

5- اگر سر سوزنى خون حيض يا نفاس در بدن يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است و بنابر احتياط واجب بايد خون استحاضه، در بدن يا لباس نمازگزار نباشد، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت و خون سگ و خوک و کافر و مردار و حيوان حرام گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد در صورتى که روى هم کمتر از درهم باشد، (که تقريباً به اندازه يک اشرفى مى‌شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولى احتياط آن است که از خون سگ و کافر و مردار و حيوان حرام گوشت اجتناب کند.

5- از حکم مسئله قبل استثناء مى‌شود خون حيض، که اگر اندکى هم از آن بر بدن يا لباس نمازگزار باشد نمازش باطل است. و بنابر احتياط واجب، خون نفاس و استحاضه و نيز خون حيوانهاى نجس العين و حرام گوشت و مردار نيز همين حکم را دارد، بلکه حکم در غير از نفاس و استحاضه، خالى از قوّت نيست.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام مسجد

No image

واجبات نماز

No image

نماز جماعت

No image

نماز جمعه

No image

نماز مسافر

پر بازدیدترین ها

No image

نماز قضا

No image

وقت نماز

No image

مقدمه

No image

تقلید

No image

روزه

Powered by TayaCMS