احکام نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

" احکام نماز "

قبل از ورود در احکام نماز اشاره به دو نکته لازم است :

( اول ) اهميت نماز : در قرآن مجيد نزديک به صد مورد از نماز گفتگو شده ، و اشاره به دو مورد آن کافيست :

1 - بعد از آن که خداوند متعال حضرت ابراهيم ( عليه السلام ) را به مقام نبوت و رسالت و خلت اختيار نمود و به کلمات آزمايش و مبتلا کرد و آن حضرت کلمات را اتمام نمود ، به مقام امامت نايل شد ، و آن قدر عظمت مقام امامت - بعد از آن همه مقامات - در نظرش جلوه کرد که ( قال و من ذريتى ) ( گفت و از براى فرزندان من هم ؟ ) جواب شنيد : ( لا ينال عهدى الظالمين ) ( پيمان من به ظالمين نمى رسد ) ، و در عظمت نماز همين اندازه بس که آن کس که خداوند متعال براى او مقام امامت را خواست و او براى ذريه اش مسألت کرد - بعد از طى تمام مقامات - در جوار خانه خدا از خداوند متعال خواست : ( رب اجعلني مقيم الصلاة و من ذريتي ) ( پروردگارا مرا اقامه کننده نماز قرار بده و ذريهء مرا ) . و همچنين بعد از آن که ذريهء خود را در نزد بيت مسکن داد ، گفت ( ربنا اني اسکنت من ذريتي بواد غير ذي زرع عند بيتک المحرم ، ربنا ليقيموا الصلاة ) پروردگار ما هر آينه من از ذريهء خودم مسکن دادم به بيابان بدون زرع نزد خانهء محترم تو ، پروردگارا براى اين که اقامهء نماز بنمايند .

2 - در قرآن مجيد يک سوره به نام مؤمنون است ، و در آن مؤمنان به خصوصياتى معرفى شده اند ، و اول خصوصيتى که به آن ابتدا شده اين است که : ( الذين هم في صلاتهم خاشعون ) ( آنان که همانا در نمازشان خاشعند ) و آخر خصوصيتى هم که به آن ختم مى شود ( والذين هم على صلواتهم يحافظون ) ( و آن چنان کسانى که همانها بر نمازهايشان محافظت دارند ) . پس افتتاح ايمان و ختم ايمان به نماز است ، وثمره ء آن هم اين آيه است : ( اولئک هم الوارثون - الذين يرثون الفردوس هم فيها خالدون ) و از سنت همين اندازه بس است که از حضرت صادق ( عليه السلام ) روايت شده که فرمودند : بعد از معرفت خدا چيزى را افضل از اين صلوات پنجگانه نمى دانم ، و عدم علم از آن حضرت ، علم به عدم است ، و اين روايت بيان کلام خداست ، و خداوند متعال هم در قرآن مجيد مى فرمايد : ( ذلک الکتاب لا ريب فيه هدى للمتقين الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة ) بعد از ايمان به غيب اقامهء نماز ذکر شده است . و در عظمت نماز همين اندازه کفايت مى کند که جامع تر از نماز بين عبادات عبادتى يافت نمى شود ، زيرا اين عبادتى است مشتمل بر عبادت فعلى و بر عبادت قولى ، و عبادت فعلى آن شامل افعال عبادى از رکوع و سجود و قيام و قعود است ، و عبادت قولى آن شامل قرائت و ذکر وجامع جميع معارف الهيه از تسبيح و تکبير و تحميد و تهليل که ارکان اربعهء معارف حضرت حق سبحانه و تعالى است ، و مشتمل است بر تمام عبادات ملائکهء مقربين ، که عده اى از آنها عبادتشان در قيام است وعده اى در قعود و جمعى در رکوع و جمعى در سجود . و عناوينى که براى نماز در روايات وارد شده زياد است که از آن جمله است : " رأس الدين ، واخر وصايا الانبياء ، واحب الاعمال ، و خير الاعمال ، وقوام الاسلام ، و استقبال الرحمن ، منهاج الانبياء ، و به يبلغ العبد الى الدرجة العليا " .

( دوم ) انسان مواظب باشد که به عجله و شتاب زدگى نماز نخواند ، و در حال نماز به ياد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد ، و متوجه باشد که با چه کسى سخن مى گويد و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم ناچيز ببيند . و نيز بايد نمازگزار توبه و استغفار نمايد و گناهانى را که مانع قبول شدن نماز است مانند حسد ، کبر ، غيبت ، خوردن حرام ، آشاميدن مسکرات ، ندادن خمس وزکاة و بلکه هر معصيتى را ترک کند . و همچنين سزاوار است کارهايى را که ثواب نماز را کم مى کند به جا نياورد ، مثلا در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نايستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند ، و کارهايى را که ثواب نماز را زياد مى کند به جا آورد ، مثلا انگشتر عقيق به دست کند و لباس پاکيزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نماز

No image

احکام نماز

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS