احکام مصدود و محصور

احکام مصدود و محصور

احکام مصدود و محصور

مراد از مصدود کسي است که کسي يا چيزي نظير دشمن، طلبکار، سيل و مانند اينها او را از انجام اعمال عمره يا حج منع کند و محصور به کسي گفته مي شود که به واسطه مرض، ضعف، شکستگي استخوان و مانند اينها از انجام اعمال عمره يا حج عاجز باشد.

مسأله 139- اگر کسي محرم شود به احرام عمره يا حج و بعد کسي يا چيزي نظير دشمن، طلبکار، سيل و مانند اينها او را از انجام اعمال عمره يا حج منع کند، مي تواند در همان محل که ممنوع شده يا هر جا که بخواهد قرباني کند و از احرام خارج شود و بسيار خوب است علاوه بر قرباني تقصير هم بنمايد و اگر به اين صورت از احرام خارج شد کفايت از حج واجب نمي کند.

مسأله 140- کسي که محرم شود به احرام عمره يا حج و به واسطه مرض يا ضعف يا شکستن استخوان و مانند اينها نتواند اعمال آنها را بجا آورد، اگر مي تواند بايد کسي را وکيل کند تا در روز عيد از طرف او در مني قرباني نمايد و بعد از ذبح از احرام خارج مي شود و بهتر است تقصير هم بنمايد و هر چه بر او حرام شده بود حلال مي شود مگر لذت جنسي که بايد طواف نسا و نماز آن را خودش و اگر نمي تواند نايبش بجا آورد و بعد از آن لذت جنسي نيز حلال مي شود، و اگر نتواند براي قرباني در مني نايب بگيرد مي تواند در همان محل يا هر جا که خواست، قرباني کند و از احرام خارج شود ولي تا طواف نسا و نماز آن را خودش و اگر نتواند نايبش انجام ندهد لذت جنسي بر او حلال نمي شود و در هر صورت اين حج کفايت از حج واجب نمي کند.

مسأله 141- اگر مصدود يا محصور از اعمالي منع شده که نيابت در آن جايز است نظير طواف رمي و ذبح بايد نايب بگيرد و حج او صحيح است.

مسأله 142- اگر براي رفع منع چاره اي باشد نظير پول دادن يا از راه ديگر رفتن، يا براي رفع مرض و مانند آن ، چاره اي باشد نظير مداوا، اگر مشقت نداشته باشد بايد انجام دهد.

مسأله 143- اگر مصدود يا محصور بتواند بعد از رفع منع به وقوف اضطراري عرفات يا مشعر برسد ، بايد اعمال حج را بجا آورد و حج او صحيح است.

مسأله 144- اگر مصدود يا محصور قدرت بر قرباني نداشته باشد بايد سه روز پي در پي روزه بگيرد و از احرام خارج شود و بعد از برگشت به وطن هفت روز روزه بگيرد.

مسأله 145- اگر کسي که محرم به احرام حج گرديد، مصدود يا محصور شود و نتواند اعمال حج را بجا آورد ، حج او بدل به عمره مفرده مي شود و بايد عمره مفرده بجا آورد و از احرام خارج شود و اگر حج از سالهاي قبل بر او واجب بوده، حج را در سالهاي بعد اعاده نمايد.

مسأله 146- اگر مصدود يا محصور سال اول استطاعت او باشد حج بر او واجب نيست، مگر آنکه در سالهاي بعد مستطيع باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام مصدود و محصور

No image

احکام مصدود و محصور

 

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

اول: احرام

No image

مستحبات دخول حرم

No image

مستحبات نماز طواف

No image

سوم: نماز طواف

No image

مستحبات وقوف به عرفات

Powered by TayaCMS