اجاره

اجاره

اجاره

سوال 1213 :

زنـى نـاقـص العقل در منزل برادر خود بعضى از کارهاى خانه را انجام مى دهد آيا مستحق اجرت است ؟

جواب :

زن مزبور مستحق اجرة المثل است و بايد برادر که زن پيش اوست به حاکم شرع يا وکيل او رجوع کـند و چنانچه بر آن زن نفقه مى دهد در مقابل عمل او بحاکم شرع يا وکيل او بگويد و بعداز اجازه ما بقى اجرة المثل را براى زن صرف يا بطورى نگهداردتا تلف نشود , واللّه العالم .

سوال 1214 :

مـنـزلـى را اجـاره و رهن مى دهد , مثلا يک ميليون تومان رهن و مبلغى هم اجاره هر ماه مى گيرد , آيا صحيح است ؟

جواب :

اگـر مـنزل را در مدت معينى به مبلغ معين اجاره دهند و در ضمن عقد اجاره , موجر شرط کند کـه مـسـتـاءجـر کـه مـبلغى را به وى قرض بدهد , مانعى ندارد , ولى اگر پول را به صاحب خانه قرض بدهد به شرط آن که خانه را به وى به مبلغ معينى اجاره دهد يابدون اجاره استفاده کند جايز نيست .

و رهن پولى که در آن تصرف مى شود و مصرف بدهکار مى شود صحيح نيست , واللّه العالم .

سوال 1215 :

يـک دستگاه کمباين را به مدت يک سال اجاره مى دهد وکل مال الاجاره را دريافت کند , ولـى مـسـتـاءجر مبلغى را نقد ومبلغى را چک مى دهد .

و شرط نموده اند اگر وصول نشده اجاره مـزبـور بـه مـدت يـک سـالـه ملغى و کمباين را به مالکش برگرداند .

ايا در صورت عدم وصول , مـى شود دستگاه مزبوررا استرداد نمود , و آيا هزينه برگرداندن به عهده مستاءجراست ؟

آيا رد در محل قبض لازم است يا در محل خودمستاءجر کافى است ؟

جواب :

در فـرض مـزبـور مى تواند اجاره را فسخ نمايد .

و در صورتى که متعارف آن باشد که مستاءجر بايد کـمـبـايـن را بـه موجر برگرداند ,برگرداندن آن به عهده مستاءجر است .

و ملاک , رد در محل قبض است , مگر اين که غير آن را در اجاره شرط کرده باشند , واللّه العالم .

سوال 1216 :

اگر پولى مثلا صد تومان را بدون ضميمه و به مدت دوماهه به صد و بيست تومان بفروشد , آيا صحيح است ؟

جواب :

مـعـامله به نحوى که در سوال امده قرض ربوى و حرام است ,هرچند به اسم خريد و فروش انجام بگيرد , واللّه العالم .

سوال 1217 :

اگـر مستاءجر به موجر بگويد : که مبلغى پول برايت مى دهم تا اجاره را کمتر کنى , ايا اين قرض جايز است ؟

جواب :

اگـر اجـاره بـه مـبلغى کمتر از معمول بوده و در ضمن عقد اجاره شرط قرض دادن مستاءجر به موجر بشود جايز است , ولى شرط اجاره به کمتر در ضمن عقد فرض جايز نيست , و رباست .

و اگر قرض جداگانه و اجاره جداگانه بوده و به هم ارتباطى نداشته باشد , جايز است , واللّه العالم .

سوال 1218 :

مـستاءجرى در ملکى سه سال بنشيند از مالک درخواست حق کسب مطالبه کند , آيا شرعا جايز است ؟

جواب :

حق کسب وجه شرعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1219 :

مـا دانـشجويان يک مرکز غير انتفاعى با قراردادى که بر پايه اساسنامه آن مرکز است , همه هـزيـنه تحصيل خود رامى پردازيم .

يکى از مفاد اساسنامه اين است که يک عضوهيئت علمى تمام وقت براى مرکز به خدمت بگيرد تا درازمايشگاه و کارگاه بيشترين بهره بردارى شود .

اما دانشگاه بـه آن رفـتـار نکرده , بلکه استادان مدعو و حق التدريسى را به کارگرفته و از اين راه در واقع 13 مـبلغ هزينه شده را به کار بسته است و دانشگاه به يک نيروى کارآمد عضو هيئت علمى تمام وقت نيازمند است .

لطفا حکم شرعى اين نقض قرارداد رابفرماييد ؟

جواب :

چون مرکز غير انتفاعى ـ طبق مطالب ابراز شده ـ از شرطمذکور در ضمن عقد تخلف نموده است , براى دانشجويان آن مرکز حق خيار فسخ ثابت است .

و پس از فسخ و دريافت شهريه پرداخت شده بايد اجرة المثل مدتى را که تحصيل نموده اند به دانشگاه بپردازند , واللّه العالم .

سوال 1220 :

مـغـازه اى را کـه ( چـه بـا سرقفلى يا جز آن ) واگذار مى کنند ,اگر پيش از پايان اجاره , مستاءجر بخواهد تغيير شغل بدهد ,مالک مى تواند در بقيه مدت اجاره , کرايه را چند برابرنمايد ؟

جواب :

چـنانچه در عقد اجاره شرط شده باشد که مغازه را براى شغل خاص اجاره مى کند , چنانچه تغيير شغل بدهد , مالک مى توانداجاره اولى را فسخ کرده و بر اجاره دومى اجرت زايد بخواهد .

وچنانچه براى مطلق شغل اجاره کرده اجاره اولى باقى است ومالک نمى تواند اجرت زايد مطالبه کند , واللّه العالم .

سوال 1221 :

گـمـرکـهـا بـه عنوان دستمزد , جعاله , کرايه انبار , جا به جايى , نوسانهاى قيمت ارز , يا ترانزيت , حق خود را بگيرند ,اشکال دارد ؟

جواب :

آنـچـه کـه بـعنوان معامله شرعى گرفته مى شود , مانعى ندارد .

ونيز اگر در معامله شرعى , امر مـشـروعى را برگذارنده مال شرکت کنند , مطالبه آن مانعى ندارد .

و مى توانند بر طبق آن عمل کنند , واللّه العالم .

سوال 1222 :

چند باب مغازه را به مدت سه سال اجاره داده ام بدون سرقفلى , مستاءجران پس از سه سال حاضر به تخليه نمى شوند , آيا صحيح است ؟

جواب :

در فـرض سوال , در صورت عدم رضايت مالک تصرف مستاءجرين پس از تمام شدن مدت , غصب مـحسوب مى شود وجايز نيست .

و براى مدتى که بدون رضايت مالک مانده اند ,ضامن اجرة المثل مغازه براى مالک هستند , واللّه العالم .

سوال 1223 :

مـبـلـغى که مستاءجر به عنوان رهن به موجر پرداخت مى کند , موجر مى تواند از آن مبلغ استفاده نموده و معامله کند ؟

در صورت اشکال داشتن حرمت آن دامن گير مستاءجرهم مى شود ؟

جواب :

اگـر مـوجـر در عـقـد الاجارة شرط کند که مستاجر مبلغى را به عنوان قرض به او بدهد , چنين معامله اى صحيح است .

و موجرحق تصرف در آن مال را دارد , واللّه العالم .

سوال 1224 :

اشـخـاصـى حـدود بـيست سال پيش سرقفلى مغازه هايى رابه ديگران واگذار کرده اند و اجاره اى که صاحبان سرقفلى به مالکين مى دهند بسيار از نرخ روز کمتر است تکليف چيست ؟

جواب :

احـتـيـاط آن اسـت که مالک ـ به جهت اين که سرقفلى گرفته است آبه همان مبلغ اجاره سابق قـنـاعت کند , مگر اين که مستاءجرين راضى شوند , لکن مى تواند به مقدار اجرة المثل مغازه هايى که مثل آن مغازه هستند , و فعلا با سرقفلى اجاره داده مى شوند ,مطالبه کند و حق مطالبه بيش از آن را ندارد , واللّه العالم .

سوال 1225 :

مـنـزلـى يک ساله به کسى اجاره داده مى شود , به اين شکل که : 50 هزار تومان به عنوان قرض الحسنه و اجاره ماهيانه 10هزار تومان .

بعد از عقد قرارداد , مستاءجر 10 هزار تومان به صاحب خـانـه داده پس از چند ماه مستاءجر اعلام نمود که قادربه پرداخت مابقى آن نيست بلکه به جاى بقيه مبلغ قرض رابيشتر کنيد .

اينک که دو طرف راضى هستند , ايا جايزاست ؟

جواب :

در صـورتـى کـه عقد اول را فسخ کنند و دوباره عقد کنند .

اگرقرض در عقد اجاره و شرط شود اشکال ندارد , ولکن اگر قرض واجاره به هم مرتبط باشند , به غير نحو مذکور , و يا اجاره شرطدر قرض باشد , باطل است .

و بايد پول را به قرض دهنده برگرداند , واللّه العالم .

سوال 1226 :

هـنگام بمباران هواپيماهاى عراق , مغازه خود را به بانک اجاره دادم .

بنا بود بانک در پايان مـهـلت مقرر به محل ديگرى برود .

اکنون که ارديبهشت 1375 است , بانک رفته و مغازه مراقفل کـرده است .

از من حق کسب مى خواهند , حال آن که من حق کسب , سرقفلى و جز آن را از بانک نگرفته ام : در اين موردچه مى فرماييد ؟

جواب :

چـنـانـچـه شما فقط مغازه را به بانک اجاره داده ايد ـ و حق سرقفلى يا حق کسب تان را در مقابل گـرفـتـن مـالـى بـه بـانـک واگذارنکرديد , و در معامله هم شرط نشده بود که پس از انقضاى مدت اجاره و در وقت تحويل مغازه , شما چيزى به بانک بدهيد ـ همان طور که ظاهر فرض است , بـانـک حـق مـطـالـبـه چـيـزى از شما راندارد بايد پس از انقضاى مدت اجاره , مغازه را به شما تحويل دهد .

و نمى تواند مغازه شما را قفل بزند , واللّه العالم .

سوال 1227 :

بـه وسـيـله يکى از وارثان چند سال پيش , مغازه اى بر پايه اجاره بهاى ماهيانه به شخصى اجاره داده شد .

مبلغى هم به عنوان سرقفلى و غير آن , از مستاءجر گرفته نشده , آيا بدون رضايت وراث , ادامه کسب پس از انقضاى مدت اجاره ,شرعا جايز است ؟

جواب :

تـصرف در محل کسب ـ بعد از نقضاى اجاره ـ بدون رضاى مالک جايز نيست .

و مستاءجر درآمدى را کـه از کـسـب و تجارت در آن محل به دست مى آورد , مالک مى شود , لکن اجرة المثل محل را درمدتى که بدون رضاى مالک تصرف نموده , بايد پرداخت کند ,واللّه العالم .

سوال 1228 :

مـسـتـاءجـر شرعا مى تواند با فرض مساءله پيشين مبلغى بابت سرقفلى و حق پيشه و يا هر نامى ديگر را خواستار شود ؟

جواب :

سـرقفلى دادن محل کسب , معامله مستقلى است که تراضى طرفين لازم است .

و در فرض سوال کـه مـسـتـاجر سرقفلى مغاز رانخريده و بابت ان وجهى پرداخت نکرده است نمى تواند بعد ازتمام شدن مدت اجاره بابت سرقفلى وجهى از مالک يا مالکين مغازه مطالبه کند , واللّه العالم .

سوال 1229 :

همچنين اگر مستاءجر وجهى بابت سرقفلى و غير آن بانارضايتى آنان بگيرد , و در راه خير صرف کند , آيا نزد خداوندپذيرفته است ؟

جواب :

مـسـتاءجر , بايد وجه ماءخوذ را به صاحب يا صاحبان آن برگرداند .

و بر صرف اموالى که از طريق حرام و نامشروع به دست آمده است , منفعت و ثواب اخروى مترتب نيست , واللّه العالم .

سوال 1230 :

اجير کردن کافر کتابى چه صورت دارد ؟

جواب :

اجير کردن کافر کتابى جهت عمل مباح بلامانع است , واللّه العالم .

سوال 1231 :

راننده اى را اجير ساختم تا با ماشين من کار کند و مزدبگيرد .

تا يک سال از او خبرى نشد .

سپس ماشينم را در دست کسى يافتم که ادعا مى کند خريده است , تکليف من چيست ؟

جواب :

در فرض مزبور بر مشترى لازم است که ماشين را به مالک آن برگرداند و نمى تواند از مالک پولى را کـه به عنوان ثمن پرداخت نموده مطالبه نمايد .

و همچنين مشترى منافع ماشين را ـ درمدتى کـه در اخـتـيـار وى بـوده ـ ضـامن است , و چنانچه از بابت ماشين مزبور پولى به غير مالک داده مى تواند ان را از گيرنده پول مطالبه کند , واللّه العالم .

سوال 1232 :

مغازه اى به صد هزار تومان از صاحبش رهن مى کنم .

بعدمعادل ماهى چهار هزار تومان به او اجاره مى دهم , آيا چنين عملى درست است ؟

جواب :

صد هزار تومانى را که داديد قرض محسوب مى شود و پولى که به عنوان سود از اين طريق گرفته مـى شود , جايز نيست .

و اگربخواهيد صد هزار تومان را به او بدهيد و ماهى چهار هزارتومان از او به وجه شرعى بگيريد , بايد با صد هزار تومان سهمى از مغازه او را به بيع شرط بخريد , به اين معنى کـه هـروقت پول شما را داد حق فسخ داشته باشد , و بعد ان سهم را به خود او به ماهى چهار هزار تومان اجاره بدهيد , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفتاء مرتبط

No image

احکام اجاره‌

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

نبش قبر

No image

زکات

Powered by TayaCMS