عمره مفرده و احکام آن
چون بسيارى از مردم بعد از اعمال حج عمره مفرده بجا مىآورند چند جملهاى هم در اين باره گفته مىشود.
بدانکه بعد از فارغ شدن از اعمال حج در صورت امکان مستحب است عمره مفرده بجا آورده شود و چون بين علماء اختلاف است که آيا بايد بين اين عمره و عمره تمتع که بجا آورده يک ماه فاصله باشد يا نه بنابراين اگر بدون فاصله شدن يک ماه کسى بخواهد انجام دهد احتياط آنست که بقصد رجاء بجا آورد (يعنى باميد اينکه بدون فاصله يک ماه هم مطلوب خداوند باشد.)
صورت عمره مفرده را قبلا گفتيم در اينجا تکرار مىکنيم.
صورت آن چنين که بايد انسان از مکه و محدوده حرم خارج شود به محلى که جزء حرم نيست مثلا به تنعيم آنجا بايد محرم شود و لباس احرام بپوشد با همان آداب و شرايطى که در مسائل احرام گفتيم البته به نيت احرام عمره مفرده استحباب بعد مىآيد به مکه طواف و نماز طواف و سعى بين صفا و مروه و تقصير را مثل همان عمره تمتع انجام مىدهد و پس از تقصير طواف نساء و دو رکعت نماز آن را بجا مىآورد و تمام مىشود بنابراين عمره مفرده يک طواف نساء و نماز آن زيادتر از عمره تمتع است و بايد توجه داشت بعد از محرم شدن براى عمره مفرده همه آن چيزهائى که سابقا گفتيم بر محرم حرام مىشود در اينجا هم حرام مىشود تصور نکنيد که چون اين عمره مستحب است و واجب نيست آن احکام را ندارد بنابراين بعد از محرم شدن تا انسان اعمال آن را بجا نياورد و تقصير نکند و طواف نساء و نماز آنرا انجام ندهد از احرام خارج نمىشود و همه چيزهائى که گفتهايم حتى زن بر او حرام است و پس از بجا آوردن اعمال و تقصير و طواف نساء و نماز آن از احرام خارج مىشود و همه چيز بر او حلال است.
طواف وداع
مستحب است در وقتخارج شدن از مکه انسان هفت دور طواف کند بقصد وداع که دعاها و آدابى هم دارد در کتب مفصل ذکر شده ولى همان طواف تنها هم کافى است.
مسائل متفرقه
مسئله: در تقصيرهائى که در عمره تمتع کرده و کفاره داشته باحتياط وجوبى بايد گوسفند يا غير گوسفند هر چه باشد در مکه قربانى و ذبح کند و اگر در احرام حج تقصير کرده کفاره آن را در منى ذبح کند و اگر ترک کرد و به محل خودش بازگرديد در محل خود بکشد و صدقه بدهد.
مسئله: شرايطى که براى قربانى روز عيد گفتيم که بايد صحيح و سالم و بىعيب باشد رعايت اين شرايط در کفاره واجب نيست و مىتواند هر طور گوسفندى را کفاره بدهد و ذبح کند ولى خودش از گوشت کفارات نبايد بخورد و مصرف آن فقرا و مساکين هستند.
مسئله: گاهى انسان بعد از محرم شدن گرفتار مىشود مثلا بزندان مىافتد يا مانع مىشوند او را از اينکه بمکه رود يا اعمال را انجام دهد و گاهى بعد از محرم شدن مريض مىشود بطورى که قادر بر رفتن به مکه يا انجام اعمال نيست اينگونه افراد بايد با قربانى کردن و تقصير نمودن مطابق دستوراتى که داده شده از احرام بيرون آيند و سال بعد حج را بجا آورند. و چون در اين باره مسائل زيادى هست و ما بنابر اختصار داريم اگر براى کسى چنين اتفاقاتى افتاد در موقع از اهلش بپرسد و بوظيفهاش عمل کند تا بطور صحيح از احرام خارج گردد.
مسئله: اگر اول ماه ذيحجه نزد علماء اهل سنت ثابتشد و حکم کردند باول ماه بايد حجاج شيعه از آنها پيروى کنند و روزى را که ساير مسلمين بعرفات مىروند اينها نيز بروند و حج آنها صحيح است و بايد دانست که چون افق حجاز با ايران مختلف است غالبا در آنجا يک روز پيش از ايران اول ماه مىشود و هيچوقت قطع به مخالفتحاصل نمىشود و وسواسى کردن صحيح نيست.
مسئله: سجده نمودن بر تمام اقسام سنگها چه مرمر باشد يا سنگهاى سياه معدنى صحيح است و سنگهاى مسجدالحرام و مسجد پيغمبر(ص) از اين قبيل است و مهر گذاشتن و سجده کردن بر آن در حال تقيه حرام است و نماز اشکال پيدا مىکند.
مسئله: شرکت در نماز جمعه و جماعت اهل سنت جايز و پسنديده است.