4- رفتن بمنى و رمى کردن (انداختن سنگ ریزه به جمره عقبه)

4- رفتن بمنى و رمى کردن (انداختن سنگ ریزه به جمره عقبه)

4- رفتن بمنى و رمى کردن (انداختن سنگ ريزه به جمره عقبه)

کسى که حج مى‌کند بايد در روز عيد از مشعرالحرام به محلى که آنرا منى مى‌گويند برود و در آنجا يکى از اعمالش رمى جمره عقبه است‌يعنى بايد هفت عدد سنگ ريزه به جمره آخرى بيندازد.

مسئله: سنگ ريزه‌ها بايد متوسط باشد نه مثل شن ريز و نه سنگ بزرگ و همچنين بايد از جنس سنگ باشد يعنى کلوخ و خزف و جواهرات صحيح نيست اما اقسام سنگهاى هر چه باشد حتى سنگ مرمر اشکال ندارد.

مسئله: بايد سنگ ريزه‌ها از حرم باشد (حرم محدوده معينى است از شهر مکه و اطراف آن) البته نبايد از مسجد الحرام يا مسجد خيف بلکه باحتياط از ساير مساجد باشد و مستحب است از مشعر بردارد و بايد بکر باشد يعنى کسى ديگرى آنها را ولى در سالهاى گذشته نينداخته باشد.

مسئله: واجب است‌سنگ ريزه‌ها را يکى با قصد قربت بزند نه اينکه روى جمره بگذارد و واجب است هفت عدد بطور يقين بخود جمره برسد و اگر شک کند که هفت عدد خورد يا نه بايد آن قدر بيندازد تا يقين کند که هفت عدد خورد.

مسئله: در رمى جمره طهارت بهيچ نحو شرط نيست بنابراين جنب و حائض و کسى که بدن يا لباسش نجس باشد مى‌تواند رمى کند و صحيح است‌حتى خود سنگ ريزه‌ها هم اگر نجس باشد اشکال ندارد ولى بايد مباح باشد يعنى از سنگ ريزه‌هائى که ديگران برداشته‌اند بدون اجازه آنها تصرف نکند.

مسئله: وقت انداختن سنگ ريزه از طلوع آفتاب روز عيد است تا غروب آن و اگر فراموش کرد تا روز سيزدهم مى‌تواند بجا آورد و اگر تا سيزدهم يادش نيامد احتياط آنست که سال بعد خودش يا نايبش بيندازد.

مسئله: بچه و مريض ناتوان که قدرت برانداختن ندارد ديگرى بايد به نيابت او بزند و کسانيکه نمى‌توانند و عذر دارند از اينکه روز رمى کنند مى‌توانند شب عمل کنند هر قت‌شب که باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

1- احرام و احکام آن

No image

5- قربانى و احکام آن

No image

آداب و احکام حج تمتع

No image

آداب و احکام حج تمتع

Powered by TayaCMS