6- حلق یا تقصیر و احکام آن

6- حلق یا تقصیر و احکام آن

6- حلق يا تقصير و احکام آن

بعد از ذبح کردن واجب است‌سرتراشيدن يا قدرى از مو يا ناخن گرفتن البته اگر سال اول حجش باشد احتياط واجب به سرتراشيدن است اما براى زن تراشيدن سر جايز نيست و بايد تقصير کند يعنى يا از مو يا از ناخن بگيرد و سر تراشيدن يا تقصير کردن عبادت است بايد با قصد قربت باشد و ريا نکند که باطل مى‌شود و تراشيدن ريش کفايت از تقصير نمى‌کند.

مسئله: جايز است‌سر را خودش بتراشد يا بديگرى واگذار کند و همچنين در تقصير ولى بايد خودش نيت کند و بهتر است ديگرى هم نيت کند.

مسئله: محل سر تراشيدن يا تقصير منى است و در غير آنجا اختيارا جايز نيست ولى واجب نيست‌حتما در روز عيد باشد بلکه تاخير تا آخر روز سيزدهم جايز است گرچه به احتياط مستحب خوب است روز عيد انجام دهد.

مسئله: اگر کسى عمدا يا سهوا يا از روى فراموشى و ندانستن مسئله بهر حال حلق يا تقصير نکرد تا از منى خارج شد واجب است برگردد بمنى و انجام دهد و اگر امکان ندارد برگرديدن هر جا که هست‌حلق يا تقصير کند و در صورت امکان مويش را بمنى بفرستد.

مسئله: لازم است باحتياط وجوبى رعايت ترتيب در اين سه عمل يعنى اول رمى جمره بعد قربانى بعد حلق يا تقصير ولى اگر ندانسته ترتيب را رعايت نکرده اشکال ندارد و صحيح است.

مسئله: بعد از حلق يا تقصير انسان از احرام خارج مى‌شود و چيزهائى که بر او حرام بود حلال مى‌شود مگر سه چيز زن و بوى خوش و صيد در حرم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

1- احرام و احکام آن

No image

5- قربانى و احکام آن

No image

7- طواف زیارت

No image

آداب و احکام حج تمتع

Powered by TayaCMS