ح: حق آميزش زن
99- مسأله: شوهر نمىتواندبيش از چهار ماه نزديکى با عيال دائمى خود را ترک کند.خواه همسر او جوان باشد يا نباشد.
امام: توضيح المسائل، مسأله 2418 و تحريرالوسيله، کتاب نکاح، فصل فى القسم و النشوز،مسأله 1 و کتاب نکاح، مسأله 13.
امام - فاضل - مکارم: عروةالوثقى، نکاح، فيما يتعلق باحکام الدخول، مسأله 7.
تبريزى (16)
فاضل: توضيح المسائل، مسأله 2486.
100- سوال: اگر زن در کمتر از چهار ماه از شوهر طلب آميزش کند، آيا بر مرد واجب است او را اجابت کند؟
جواب: چنانچه زن به گونهاى است که مرد با او آميزش نکند به معصيت خواهد افتاد بنابراين احتياط واجب مرد بايد درخواست زن را اجابت کند.
امام - فاضل - مکارم: عروةالوثقى، نکاح، فيما يتعلق باحکام الدخول مسأله 8.
تبريزى: (17)
101- سوال: اگر مرد بخواهد به مسافرتى بيش از چهار ماه برود،
الف: آيا بايد از همسرش اجازه بگيرد؟
ب: در صورتى که بايد اجازه بگيرد اگر زن اجازه نداد مسافرت او حرام است ؟
جواب: فاضل: اجازه گرفتن از همسر فى نفسه لازم نيست، اما چون زن هر چهار ماه يکبار حق مواقعه (آميزش) دارد، لذا در فرض سوال لازم است اجازه بگيرد که در حقيقت به معناى طلب اسقاط حقش است و اگر بدون اجازه سفر کرد، در صورتى که سفر او به قصد ادا نکردن حق زوجه و ترک واجب باشد، سفر او معصيت و حرام است و بايد نماز را تمام بخواند.ولکن اگر به اين قصد نباشد، حرام نيست. هر چند که در اين صورت احوط جمع بين قصر و اتمام است.
بله در خصوص سفر واجب شرعى تکليف ساقط است، و نيز در سفرهاى ضرورى ولو عرفاً، مثل سفر تجارت يا زيارت يا تحصيل علم و نحو آنها، تکليف ساقط است و سفر حرام نيست. استفتاء
102-سوال: اگر مردى نذر کند که در زمانى بيش از چهار ماه باهمسر خود نزديکى نکند آيا نذر او صحيح است؟(مثلاً نذر کند هر شش ماه يکبار آميزش کند) جواب: صحيح نيست.
امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مکارم: استفتاء
103- مسأله: اگر مرد براى امر واجب شرعى و يا براى امر ضرورى ولو ضرورت آن عرفى باشد مانند: تجارت يا تحصيل و غيره... لازم نيست قبل از چهار ماه نزد همسر خود باز گردد. ولى اگر سفر او ضرورتى نداشته باشد، مثلاً براى تفريح باشد، بنابراين احتياط واجب بايد قبل از چهار ماه نزد همسر خود باز گردد.
امام - فاضل: عروةالوثقى، نکاح، فصل فيمايتعلق باحکام الدخول، مسأله 7.
تبريزى - مکارم: (18)
104- سوال: اگر مردى قسم بخورد که به کمتر از چهار ماه با زن نزديکى نکند قسم او صحيح است؟
جواب:
تبريزى: مادامى که مرجعى بر ترک نباشد، نمىتواند قسم بخورد. استفتاء
فاضل: صحيح نيست استفتاء
105- مسأله: در موارد ذيل مرد مىتواند آميزش با همسرش خود را حتى بيش از چهار ماه ترک کند:
1- اگر زن رضايت داشته باشد.
2- در ضمن عقد شرط کرده باشند زن اين حق را ساقط کند.
3- در صورتى که مرد توانايى آميزش نداشته باشد.
4- به جهت بيمارى براى مرد يا زن ضرر داشته باشد.
5- زن نزد همسر نباشد.
6- زن ناشزه باشد.
7- زن داراى عذر شرعى باشد( مثلاً در زمان قاعدگى باشد).
امام - فاضل - مکارم: عروةالوثقى،نکاح، فصل فيما يتعلق باحکام الدخول، مسأله 8.
106- مسأله: در صورتى که مرد به دليل وجود مانعى مانند حيض بودن زن و يا هر يک از موارد ذکر شده در مسائل قبل و يا از روى عصيان، آميزش با زن را در مدت چهار ماه ترک کند،بر او واجب نيست قضاى آن را بجا آورد. اگر چه بنابر احتياط بايد زن را ارضاء کند، در هر حال مبدأ احتساب چهار ماه، آميزش قبلى است نه گذشت چهار ماه قمرى .
امام - فاضل - مکارم: فصل فيمايتعلق باحکام الدخول، مسأله 9.
107- مسأله: چنانچه دختر باکره باشد، مرد بايد در هفت شب اول عروسى او همراه بخوابد، و اگر باکره نباشد در سه شب اول بايد نزد او باشد، مگر آنکه زن از حق خود صرفنظر کند.
امام: تحرير الوسيله، کتاب نکاح ،فصل فى القسم والنشوز و النفاق، مسأله 4.
108- مسأله: اگر مردى هر يک از حقوق واجب زن را ادا نکند حکم نشوز پيدا مىکند.
امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مکارم: استفتاء
توجه: احکام نشوز در انتهاى همين فصل به تفصيل خواهد آمد.
109- مسأله: مرد نمىتواند زن دائمى خود را به طورى ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بى شوهر، لکن واجب نيست که هر چهار شب يک شب را نزد او بماند.
امام: توضيح المسائل: مسأله 2417 و تحرير الوسيله، کتاب نکاح، فى النشوز، مسأله 1.
مکارم: توضيح المسائل، مسأله 2066.