اذان و اقامه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اذان و اقامه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اذان و اقامه

مسأله 925 :

براى مرد و زن مستحب است پيش از نمازهاى واجب يوميه اذان و اقامه بگويند ، و براى نمازهاى ديگر واجب يا مستحب مشروع نيست ، ولى پيش از نماز عيد فطر و قربان ، در صورتى که به جماعت خوانده شود مستحب است سه مرتبه ندا داده شود " الصلاة " و در غير اين دو مانند نماز آيات - در صورت جماعت - رجاء گفته شود .

مسأله 926 :

مستحب است بچه اى که به دنيا مى آيد ، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگويند ، و بهتر آن است که روز اول ولادت باشد .

مسأله 927 :

اذان هيجده جمله است : " الله اکبر " چهار مرتبه " اشهد ان لا إله الا الله ، اشهد ان محمدا رسول الله ، حي على الصلاة ، حي على الفلاح ، حي على خير العمل ، الله اکبر ، لا إله الا الله " هر يک دو مرتبه . و اقامه هفده جمله است : يعنى دو مرتبه " الله اکبر " از اول اذان ، و يک مرتبه " لا إله الا الله " از آخر آن کم مى شود ، و بعد از گفتن " حي على خير العمل " بايد دو مرتبه " قد قامت الصلاة " اضافه نمود .

مسأله 928 :

اشهد ان عليا ولي الله " جزء اذان و اقامه نيست ، ولى چون ولايت آن حضرت مکمل دين است ، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از " اشهد ان محمدا رسول الله " از أفضل قربات است . ترجمهء اذان و اقامه " الله اکبر " يعنى الله بزرگتر از آن است که وصف شود " اشهد ان لا إله الا الله " يعنى شهادت مى دهم که نيست خدايى - معبودى - به غير از الله " اشهد ان محمدا رسول الله " يعنى شهادت مى دهم که حضرت محمد بن عبد الله ( صلى الله عليه وآله و سلم ) فرستاده ء خداست " حي على الصلاة " يعنى بشتاب براى نماز " حي على الفلاح " يعنى بشتاب براى رستگارى " حي على خير العمل " يعنى بشتاب براى بهترين کارها " قد قامت الصلاة " يعنى به تحقيق که نماز بر پا شد ( لا إله الا الله ) يعنى نيست معبودى مگر الله .

مسأله 929 :

بين جمله هاى اذان و اقامه بايد خيلى فاصله نشود ، و اگر بين آنها بيشتر از معمول فاصله بيندازد بايد دوباره آن را از سر بگيرد .

مسأله 930 :

اگر در اذان و اقامه صدا در گلو بيندازد ، چنانچه غنا شود - يعنى به طور آواز خوانى که در مجلس لهو معمول است اذان و اقامه را بگويد - حرام است ، و اگر غنا نشود مکروه است . مسأله 931 - در دو نماز اذان مشروع نيست :

( اول ) نماز عصر روز عرفه - که روز نهم ذى حجه است - در عرفات .

( دوم ) نماز عشاء شب عيد قربان براى کسى که در مشعر الحرام باشد ، و در اين دو نماز در صورتى اذان مشروع نيست که با نماز قبلى هيچ فاصله نشود ، يا بين آنها کمى فاصله شود که عرفا بگويند دو نماز را با هم خوانده است .

مسأله 932 :

اگر براى نماز جماعتى اذان و اقامه گفته باشند ، کسى که با آن جماعت نماز مى خواند ، نبايد براى نماز خود اذان و اقامه بگويد .

مسأله 933 :

اگر براى خواندن نماز جماعت به مسجد رود و ببيند جماعت تمام شده ، تا وقتى که صفها به هم نخورده و جمعيت متفرق نشده با شرايطى که در مسألهء بعد مى آيد ، نمى تواند براى نماز خود اذان و اقامه بگويد .

مسأله 934 :

در جايى که عده اى مشغول نماز جماعتند ، يا نماز آنها تازه تمام شده و صفها به هم نخورده است ، اگر انسان بخواهد فرادى يا با جماعت ديگرى که بر پا مى شود نماز بخواند ، با شش شرط اذان و اقامه از او ساقط مى شود . ( و اين سقوط به نحو عزيمت است يعنى نبايد اذان و اقامه بگويد . )

( اول ) آن که نماز جماعت در مسجد باشد ، پس اگر در مسجد نباشد اذان و اقامه ساقط نيست . ( دوم ) آن که براى آن نماز ، اذان و اقامه گفته باشند .

( سوم ) آن که نماز جماعت باطل نباشد .

( چهارم ) آن که نماز او و نماز جماعت در يک مکان باشد ، پس اگر مثلا نماز جماعت داخل مسجد باشد و او بخواهد بر بام مسجد نماز بخواند ، اذان و اقامه ساقط نيست .

( پنجم ) آن که نماز او و نماز جماعت هر دو ادا باشند .

( ششم ) آن که وقت نماز او و نماز جماعت مشترک باشد ، مثلا هر دو نماز ظهر يا هر دو نماز عصر بخوانند ، يا نماز جماعت نماز ظهر باشد و او نماز عصر بخواند ، يا او نماز ظهر بخواند و نماز جماعت نماز عصر باشد .

مسأله 935 :

اگر در شرط سوم از شرطهايى که در مسألهء پيش ذکر شد شک کند ، يعنى شک کند که نماز جماعت صحيح بوده يا نه ، اذان و اقامه از او ساقط است ، ولى اگر در به هم خوردن صفها يا تحقق بقيهء شرايط شک کند ، چنانچه حالت سابقه معلوم باشد ، بايد بر طبق حالت سابقه عمل کند ، مثلا اگر در اثر تاريکى شب ، شک کند که آيا صفوف متفرق شده يا نه ، بنا بگذارد بر اين که متفرق نشده و اذان و اقامه را نگويد ، و اگر شک کند که آيا براى آن جماعت اذان و اقامه گفته شده يا نه ، بنا بگذارد بر اين که گفته نشده ، و اذان و اقامه را استحبابا بگويد ، و در صورتى که حالت سابقه معلوم نيست اذان و اقامه را رجاء بگويد .

مسأله 936 :

کسى که اذان ديگرى را مى شنود مستحب است هر قسمتى را که مى شنود بگويد ، و اما نسبت به اقامه ، از " حي على الصلاة " تا " قد قامت الصلاة " را رجاء بگويد ، و مستحب است بقيه را به قصد ذکر بگويد .

مسأله 937 :

کسى که اذان و اقامهء ديگرى را شنيده باشد - چه با او گفته باشد يا نه - در صورتى که بين آن اذان و اقامه و نمازى که مى خواهد بخواند زياد فاصله نشده باشد ، مى تواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد .

مسأله 938 :

اگر مرد اذان زن را بشنود ، اذان از او ساقط نمى شود ، چه شنيدن با قصد لذت باشد و چه بدون قصد لذت .

مسأله 939 :

اذان و اقامهء نماز جماعت را بايد مرد بگويد ، ولى در نماز جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگويد کافيست .

مسأله 940 :

اقامه بايد بعد از اذان گفته شود ، و اگر قبل از اذان گفته شود صحيح نيست ، و نيز در اقامه معتبر است که در حال ايستادن و طهارت از حدث ( با وضو يا غسل يا تيمم ) باشد . مسأله 941 - اگر جمله هاى اذان و اقامه را بدون ترتيب بگويد ، مثلا " حي على الفلاح " را پيش از " حي على الصلاة " بگويد ، بايد از جايى که ترتيب به هم خورده دوباره بگويد .

مسأله 942 :

بايد بين اذان و اقامه فاصله ندهد ، و اگر بين آنها به قدرى فاصله دهد که اذانى را که گفته اذان اين اقامه حساب نشود ، مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگويد ، و نيز اگر بين اذان و اقامه و بين نماز به قدرى فاصله دهد که اذان و اقامهء آن نماز حساب نشود ، مستحب است دوباره براى آن نماز اذان و اقامه بگويد .

مسأله 943 :

اذان و اقامه بايد به عربى صحيح گفته شود ، پس اگر به عربى غلط بگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، يا مثلا ترجمهء آنها را به فارسى بگويد ، صحيح نيست .

مسأله 944 :

اذان و اقامه بايد بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود ، و اگر عمدا يا از روى فراموشى پيش از وقت بگويد باطل است .

مسأله 945 :

اگر پيش از گفتن اقامه شک کند که اذان گفته يا نه ، بايد اذان را بگويد ، ولى اگر مشغول اقامه شود و شک کند که اذان گفته يا نه ، گفتن اذان لازم نيست .

مسأله 946 :

اگر در بين اذان يا اقامه پيش از آن که قسمتى را بگويد شک کند که قسمت پيش از آن را گفته يا نه ، بايد قسمتى را که در گفتن آن شک کرده بگويد ، ولى اگر در حال گفتن قسمتى از اذان يا اقامه شک کند که آنچه پيش از آن است گفته يا نه ، گفتن آن لازم نيست .

مسأله 947 :

مستحب است انسان در موقع اذان گفتن رو به قبله بايستد - و اين استحباب در تشهد اذان مؤکد است - و با وضو يا غسل باشد ، و دو انگشت را در دو گوش بگذارد ، و صدا را بلند نمايد و بکشد ، و بين جمله هاى اذان کمى فاصله دهد ، و بين آنها حرف نزند .

مسأله 948 :

مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد ، و آن را از اذان آهسته تر بگويد ، و جمله هاى آن را به هم نچسباند ، ولى به اندازه اى که بين جمله هاى اذان فاصله مى دهد ، بين جمله هاى اقامه فاصله ندهد .

مسأله 949 :

مستحب است بين اذان و اقامه فاصله بيندازد به نشستن ، يا دو رکعت نماز ، يا تکلم ، يا تسبيح ، ولى حرف زدن بين اذان و اقامهء نماز صبح مکروه است .

مسأله 950 :

مستحب است کسى را که براى گفتن اذان اعلامى معين مى کنند ، عادل و وقت شناس و صدايش بلند باشد ، و اذان را در جاى بلند بگويد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

اذان و اقامه

No image

اذان و اقامه

No image

اذان و اقامه

No image

اذان و اقامه

No image

اذان و اقامه

No image

اذان و اقامه

No image

اذان و اقامه

No image

اذان و اقامه

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بیمه

No image

سفته

No image

سرقفلى

پر بازدیدترین ها

No image

گفتار در جنایت بر عضو

No image

بیمه

No image

سرقفلى

No image

کتاب خلع و مبارات

Powered by TayaCMS