فصل در استبراء
بهتر وبه احتياط نزديکتر آنستکه ازمخرج غائط تا زير آلت رجوليت را سه نوبت با قوت دست بکشد و سپس انگشت سبابه را مثلا زير آلت و انگشت شست را روى آن قرار داده سه بار آلت را تا سر آن دست بکشد و سه بار هم سر آنرا فشار دهد که اگر چنين کند و بعدا رطوبتى را مشاهده نمايد که نداند بول است يا غيرآن حکم بطهارت آن رطوبت مى کند و اگر مکلف در آنحال وضوء داشته وضويش باطل نميشود بخلاف کسى که استبراء نکرده که بايد حکم به نجاست آن رطوبت و به شکسته شدن وضويش کند فائده استبراء هم همين است و اگر استبراء نکرده ولى قبل ازطهارت گرفتن مدتى طولانى ازبول کردنش گذشت ويا حرکاتى زياد ازاو صادر شد که يقين کرد بخاطر طول مدت و حرکات چيزى از بول در مجراى نمانده بطورى که اگر رطوبت مشتبهى از او خارج شود يقين داشته باشد که حتما از بالاتر از مجرى پائين آمده که در اينصورت نيزآن رطوبت محکوم به طهارت است و حکم مى کند به اينکه وضويش شکسته نشده .
مساءله 1 - دراستبراء لازم نيست که مکلف آنرا بدست خود انجام دهد بلکه اگر همسر و يا کنيز او برايش انجام دهد کافى است .
مساءله 2 -اگر مکلف شک کند دراينکه استبراء کرده يا نه بنابگذارد براينکه نکرده هرچند که مدتى گذشته باشد و هرچند عادتش استبراء کردن بوده باشد، بله اگر بداند استبراء کرده ولى شک کند در اينکه آنرا بوجه صحيح انجام داده يا نه بنا را بر صحت گذارد.
مساءله 3 - اگر استبراء نکرده و شک دارد در اينکه رطوبتى از او خارج شده يا نه بنا گذارد براينکه چيزى خارج نشده همچنانکه اگر رطوبتى مشتبه در جامه خود ببيند و نداند از خود او خارج شده ويا از خارج به جامه او رسيده حکم مى کند بپاکى خود و به اينکه وضوئش شکسته نشده .
مساءله 4 - در صورتى که مى داند رطوبتى که از او خارج شده مذى است لکن شک دارد در اينکه با آن بول نيزخارج شده يا نه حکم به نجاست آن و نيز به باطل شدن وضوئش نمى کند مگر آنکه عنوان رطوبت مشتبه بر آن صادق باشد مثل اينکه شک کند در اينکه اين رطوبت همه اش مذى است و يا مرکب از آن و بول است .
مساءله 5 - اگرمکلف بول کند و بعد از آن وضوء بگيرد آنگاه رطوبتى مشتبه بين بول و منى از او خارج شود در صورتى که بعد از بول استبراء کرده بوده واجب است بر او که ازباب احتياط جمع کند بين وضوء و غسل و اگر استبراء نکرده بوده اقوى آنست که ميتواند به وضوء اکتفا کند و اگر اين رطوبت مشتبه قبل ازوضوء خارج شده باشد بگرفتن وضوء به تنهائى اکتفا مى کند و غسل بر او واجب نيست چه اينکه بعد از بول استبراء کرده باشد و چه نکرده باشد.