پىنوشتها:
1.آية الله سيستانى:ايمان شرط صحت اعتکاف نيست،هر چند در استحقاق ثواب معتبر است.
آية الله مکارم:ايمان شرط قبول اعتکاف است نه صحت آن.
شرط ايمان در فتاواى حضرت آية الله صافى ذکر نشده است.
2.آية الله گلپايگانى:اعتکاف به نيابت از زنده بنابر احتياط واجب
صحيح نيست.
آية الله مکارم:اعتکاف به نيابت از ديگرى،زنده يا مرده،به قصد رجاء اشکال ندارد.
حکم اعتکاف به نيابت از زنده در فتاواى حضرت آية الله صافى ذکر نشده است.
3.آية الله مکارم:روزه استيجارى بنابر احتياط واجب کفايت نمىکند.
آية الله فاضل:بنابر احتياط واجب،روزه براى ديگرى خواه استيجارى باشد يا مثلا قضاى روزه پدر که پسر بزرگتر واجب استباشد اگر اعتکاف براى همان کسى که برايش روزه مىگيرد نيست کفايت نمىکند.
4.آية الله فاضل:اگر نذر کرده باشد که ايام معينى معتکف شود نمىتواند براى آن ايام روزه استيجارى قبول کند.
5.آية الله گلپايگانى:مگر آنکه هر دو روزه را قصد کند که در اين صورت،اعتکافش صحيح است هر چند به جهت مخالف با نذر گناه کرده است.نظر حضرت آية الله صافى به دست نيامد.
6.آية الله اراکى:نسبتبه دو روز اول اجازه لازم است.
7.آية الله گلپايگانى،آية الله صافى:اجازه لازم است و اگر موجب از بين رفتن حق او نباشد، اجازه او براى اعتکاف لزومى ندارد ولى بدون اجازه شوهر نمىتواند از خانه بيرون رود.بنابر اين جايز بودن اعتکاف بستگى به اجازه شوهر دارد و چنانچه اجازه ندهد،اعتکاف باطل است.
آية الله سيستانى:اگر توقف او در مسجد بدون اجازه شوهر حرام باشد،اعتکافش باطل است.
آية الله خويى:اگر منافات با حق شوهر داشته باشد اجازه او لازم است و اگر منافات نداشته باشد و روزه او مستحبى باشد،بنابر احتياط واجب باز هم اجازه لازم است.
8.آية الله گلپايگانى:بنابر احتياط واجب،ولى اگر فرزند را نهى کنند و مخالفتبا آنان سبب اذيت و آزارشان باشد اعتکاف باطل است.
9 آية الله اراکى:نسبتبه فرزند اجازه والدين شرط است و نسبتبه زن اجازه شوهر بنابر احتياط واجب لازم است.
10.آية الله خويى،آية الله سيساتى:بنابر احتياط واجب تا مغرب.
آية الله مکارم:تا غروب آفتاب.
11.آية الله خويى،آية الله سيستانى:اگر همين اعتکاف مستحبى معروف را نذر کرده باشد باطل است،ولى اگر اين اعتکاف نباشد،مثلا مقصودش ماندن در مسجد باشد،صحيح است.
12.در روايتى آمده است،اعتکاف تنها در مساجدى صحيح است که پيامبر يا وصى پيامبر در آن نماز جماعتخوانده باشد و در دو مسجد اول پيامبر صلى الله عليه و آله و حضرت على عليه السلام و در دو مسجد ديگر حضرت على عليه السلام نماز جماعتخواندهاند و اعتکاف در مسجد جامع نيز در برخى روايات ديگر آمده است(وسائل الشيعه،ج 7،ص 406).
13.آيات عظام،خوئى،گلپايگانى،اراکى،سيستانى،صافى،مکارم:اعتکاف در مسجد جامع نيز صحيح است هر چند احتياط آن است که در يکى از آن چهار مسجد معتکف شود.
14.آية الله خويى:هر چه با حال جنابت در مسجد توقف کند،جزء اعتکاف نيست.
15.آيات عظام گلپايگانى،اراکى،صافى:بنابر احتياط واجب اعتکافش باطل است.
آية الله خويى:اگر جاى کسى را غصب کند اعتکافش اشکال دارد ولى اگر بر فرش غصبى بنشيند اعتکاف باطل نيست.
آية الله مکارم:به احتياط واجب،اعتکافش باطل نيست.
16.نظر آية الله صافى در اين مسأله به دست نيامد.×
17.آية الله سيستانى:يا اطمينان حاصل شود.
18.آيات عظام خويى،فاضل،مکارم:يک نفر عادل هم بگويد کفايت مىکند.
19.آية الله گلپايگانى،آية الله اراکى:به هر حال،حکم حاکم کفايت مىکند.
آية الله مکارم:حکم حاکم بنابر احتياط واجب کافى نيست.
20.آية الله سيستانى:در صورتى که نشانهاى بر اينکه جزء مسجد است وجود داشته باشد حکم مسجد را دارد.
آية الله صافى:افزودههاى مسجد،تا معلوم نشود جزء مسجد استحکم مسجد را ندارد.
21.آية الله سيستانى:اگر نشانهاى بر مسجد بودن آن وجود نداشته باشد.
آية الله مکارم:مگر آنکه ظاهر حال دلالت داشته باشد که جزو مسجد است.
22.آية الله مکارم:اعتکاف در دو مسجد متصل به هم اشکال ندارد.
23.آية الله مکارم:اعتکاف باطل نيست و ادامه آن را در مسجد ديگرى به پايان ببرد.
24.آية الله مکارم:به حاشيه مسأله قبل مراجعه شود.
25.آيات عظام اراکى،گلپايگانى،خويى:خارج شدن از مسجد براى شرکت در تشييع جنازه مطلقا جايز است.
26.آية الله اراکى،آية الله خويى:براى شرکت در نماز جماعت نيز مىتواند از مسجد خارج شود.
آية الله سيستانى:در صورتى که ناچار باشد بيرون رود.
27.آيات عظام،خويى،گلپايگانى،اراکى:و زير سايه راه نرود.
آية الله صافى:بنابر احتياط واجب زير سايه راه نرود و مطلقا زير سايه ننشيند.
28.آية الله مکارم:انتخاب نزديکترين راه واجب نيست،مگر آنکه اختلاف دو راه بسيار زياد باشد.
20.آية الله خويى،آية الله سيستانى:باطل است.
آية الله گلپايگانى:بنابر احتياط واجب باطل است.
30.آية الله سيستانى،آية الله مکارم:نسبتبه عطريات لذت بردن معتبر.
نيست،پس اگر بوى آن را احساس کند،هر چند لذت نبرد حرام است.
آية الله فاضل:اگر بو را احساس مىکند ولى لذت نمىبرد،بنابر احتياط واجب بايد پرهيز کند.
31.آيات عظام خويى،مکارم،سيستانى،صافى:لمس و بوسه،بنابر احتياط واجب حرام است.
32.آية الله خويى،آية الله اراکى:در غير جماع اگر سهوا باشد اعتکاف.
باطل نيست.
آية الله گلپايگانى،آية الله مکارم:بنابر احتياط واجب اعتکاف باطل است.
آية الله سيستانى:جماع نيز حکم ساير محرمات را دارد.
33.آية الله مکارم:نسبتبه نپوشيدن لباس دوخته و پوشيدن لباسى مانند لباس احرام، احتياط مستحب نيستبلکه بهتر است نپوشند،چون خلاف عمل افراد متشرع و ممکن است گمان بدعت نيز داشته باشد.
34.آيات عظام گلپايگانى،خويى،اراکى:اگر در اعتکاف واجب،سهوا جماع کند،بنابر احتياط واجب،اعتکاف را دوباره انجام دهد.
35.آية الله گلپايگانى:احتياط در تمام موارد ترک نشود.×
36.آية الله سيستانى:بنابر احتياط واجب.
37.آية الله سيستانى:ولى به قدرى تاخير نيندازد که سهل انگارى به شمار آيد.
38.آية الله خويى:بلکه واجب استبه همين ترتيب عمل کند.