وقوف در مشعرالحرام

وقوف در مشعرالحرام

وقوف در مشعرالحرام.

امامي

13 ـ احتياط واجب آن است که شب دهم را تا طلوع صبح در مشعرالحرام به سر ببرد و نيت کند اطاعت خدا را در اين بهسر بردن شب.

امامي

14 ـ چون صبح طلوع کرد، نيت وقوف به مشعر الحرام کند تا طلوع آفتاب.

شافعي و حنفي

13 و 14 ـ اين وقوف چهارمين عمل از اعمال حج، وقت آن بعد از غروب آفتاب روز نهم است; به گونهاي که حجّاج نماز مغرب در عرفات نميخوانند بلکه پس از غروب از عرفات به سوي مزدلفه حرکت ميکنند و در وقت عشاء نماز مغرب و عشاء را به طريق جمع و قصد ادا ميکنند...

امامي

15 ـ مستحب است نماز شام و خفتن را تا مزدلفه به تأخير اندازد، اگر چه ثلث شب نيز بگذرد و ميان هر دو نماز به يک اذان و دو اقامه جمع کند و نوافل مغرب را بعد از نماز عشاء بجا آورد و در صورتي که از رسيدن به مزدلفهپيش از نصف شب مانعي رسيد بايد نماز مغرب و عشاء را به تأخير نيندازد و در ميان راه بخواند.

شافعي و حنفي

15 ـ تأخير نماز مغرب به وقت عشاء و جمع بين نماز مغرب و عشاء در فقه شافعي سنت است ولي در فقه حنفي واجب است و لذا اگر شخصي حنفي نماز مغرب را در عرفات يا بين راه و در وقت مغرب بخواند بايد آن را در وقت عشاء در مزدلفه اعاده نمايد.

امامي

16 ـ اقوي جواز کوچ کردن بلکه استحباب آن است، کمي قبل از طلوع آفتاب، به نحوي که قبل از طلوع آفتاب از وادي محسّر تجاوز نکند و اگر تجاوز کرد گناهکار است ولي کفاره بر او نيست و احتياط آن است که وقتي حرکت کند که قبل از طلوع آفتاب وارد وادي محسّر نشود.

شافعي و حنفي

16 ـ * طبق مذهب حنفي، اگر کسي قبل از طلوع فجر مزدلفه را ترک کند، بر او دَم واجب ميشود; چون وقت وقوف سنت را که قبل از طلوع فجر بوده، عمل کرده امّا بعد از طلوع فجر که وقوف واجب است، آن را ترک نموده است.

* در مذهب شافعي، حضور کوتاه در مزدلفه بعد از نصف شب کافي است و اگر در نصف دوم شب در مزدلفه نباشد، با دم جبران ميشود (وجوباً يا استحباباً علي اختلاف القول).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

وقوف در مشعرالحرام

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

طواف وداع

No image

قرائت

No image

بیتوته در منا

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

نماز طواف

Powered by TayaCMS