مسايل متفرقه ميقات
«220» م - در صورت امکان از درون مسجد شجره احرام بسته شود گرچه در بيرون مسجد بطوريکه محاذى و برابر آن از طرف راست يا چپ احرام بسته شود کفايت مىکند و احتياط مستحب آن است که در محل اصلى مسجد مُحرم شود اگرچه از مسجد مطلقاً جايز است، حتى در قسمتى که مسجد توسعه پيدا کرده است.
«221» م - اگر زن در ميقات حائض باشد و يقين کند که نمىتواند عمره تمتع را در وقت خود انجام دهد، بايد در احرام نيّت ما فىالذمه که در اين صورت هر کدام را به وظيفه عمل کند صحيح است.
«222» م - کسانى که با هواپيما به جده مىروند نمىتوانند از جده يا حديبيه مُحرم شوند بلکه بايد به يکى از مواقيت مثل جحفه بروند و از آنجا مُحرم شوند و اگر از مدينه بروند بايد از مسجد شجره مُحرم شوند و در اين حکم فرقى بين اينکه قصد عمره تمتع يامفرده داشته باشند نيست و حديبيه ميقات عمره مفرده است براى کسانى که در مکه هستند و يا کسيکه بدون يا قصد دخول مکه از ميقات عبور کرده که مىتواند براى عمره مفرده از ادنىالحل مُحرم شود.
«223» م - کسانى که ميقات براى آنها مشخص نيست نمىتوانند به گفته راهنما)بلد( يا حملهدار که مىگويد فلان محل ميقات است مُحرم شوند مگر از گفته او اطمينان پيدا کنند و الا بايد به عرف محل مراجعه نمايند.
«224» م - در صورتى که ثابت نيست که رابغ محاذى جحفه است احرام از آن جايز نيست.
«225» م - کسى که در غير ماههاى حج به مکه رفته و عمره مفرده بجا آورده و در مکه مانده تا ماههاى حج براى احرام عمره تمتع بايد به يکى مواقيت پنجگانه معروفه برودو نمىتواند از تنعيم محرم شود.
«226» م - کسانى که براى عمره مفرده به مکه مشرف مىشوند و بايد به يکى از مواقيت معروفه بروند، نمىتوانند بدون احرام از ميقات تجاوز کنند و در صورت تجاوز، واجب است به ميقات برگردند و از آنجا محرم شوند و اگر کسى نتوانست برگردد هر جا که هست مُحرم شود.
«227» م - اگر شخص در مکه باشد و بخواهد عمره تمتع بجا آورد و به عللى از رفتن به ميقات عمره تمتع معذور باشد لازم است به خارج حرم به هر مقدار که ممکن است به طرف ميقات برود و از آنجا مُحرم شود.
«228» م - ميقات براى شاغلين در جده از ايرانيان و غيرآنها در عمره تمتع و عمره مفرده همان مواقيت معروفه است و نمىتوانند از جده يا ادنىالحل مُحرم شوند، و اگر از روى جهل به مسأله در جاى ديگر مُحرم شوند، احرام آنها صحيح نيست و محرمات احرام بر آنها حرام نمىشود چنانچه در صورت علم و عمد هم حکم همين است و در صورت جهل، اگر بعد از اعمال، مسأله را فهميدهاند صحّت عمل خالى از اشکال نيست و احتياط واجب آن است که در صورت امکان عمره را اعاده نمايد.
«229» م -خدمه کاروانها که مىخواهند به مکه بروند و بعد از آن بايد از مکه خارج شوند نبايد عمره تمتع انجام دهند. بلکه براى دخول مکه بايد به يکى از مواقيت معروفه بروند و از آنجا براى عمره مفرده مُحرم شوند. و ادنىالحل از جمله ميقات اين اشخاص است در عمره مفرده و پس از انجام اعمال مفرده مىتوانند از مکه خارج شوند، و در صورت خارج شدن از مکه اگر فقط به جده بيايند براى ورود به مکه در مرتبه دوم و سوم و بعد از آن، احرام واجب نيست. اگر در همان ماه قمرى مُحرم شده باشد و فرقى بين جدّه و مدينه نيست و فاصله نشدن به يک ماه بين دو عمره اکشالى ندارد ولى اگر فاصله کمتر از ده روز است عمره دوم را نيابى يا بقصد رجاء آورده شود و در هر صورت اين اشخاص آخرين مرتبهاى که به مکه مىروند بايد به يکى از مواقيت معروفه، مثل مسجد شجره يا جحفه، بروند و از آنجا براى عمره تمتع مُحرم شوند.