استفتائات اعمال بعد از منى و طواف نساء
«1189» س - اگر کسى تنها اين ترس را داشته باشد که بعد از برگشت از منى در اثر ازدحام نتواند طواف کند يا به مشقت بيفتد، آيا مىتواند اعمال حج را مقدم دارد يا نه؟
ج - مورد جواز تقديم نيست، و نمىتواند مقدم بدارد.
«1190» س - اعمال حج را به جهت خوف حيض بر اعمال منى مقدم داشت ولى چون طواف يا سعى را قطع کرده بود، بطورى که مىبايد اتمام و اعاده کند و چنين کرد، آيا بعد از اعمال منى بر او چيزى نيست؟
ج - اگر وظيفه را انجام داده چيزى بر او نيست.
«1191» س - آيا نايب هم اگر خوف حيض يا مرض داشته باشد مىتواند اعمال حج را بر وقوفين واعمال منى مقدم بدارد يا نه؟
ج - مانع ندارد.
«1192» س - کسانى که اعمال حج را قبل از اعمال منى انجام مىدهند، آيا ميتوانند سعى را بعد از برگشتن از منى انجاام دهند و باقى اعمال را قبل؟
ج - احوط آن است که سعى را نيز مقدم داشته و در وقتش هم اعاده نمايند.
«1193» س - تقديم اعمال مکه براى ذوى الاعذار جايز يا لازم است؟
ج - جايز است و لازم نيست مگر اينکه بدانند يا اطمينان داشته باشند چنانچه اعمال مکّه بر وقوفين مقدم نکنندبعد امکان انجام آنرا ندارند که در اينصورت تقديم واجب است.
«1194» س - کسانى که اعمال حج را مقدم بر وقوفين مىنمايند آيا بايد اقرب زمان به وقوفين را رعايت کنند؟
ج - لازم نيست.
«1195» س - تشخيص عذر براى کسانى که اعمال حج را مقدم مىدارند برعهده خود آنان است يا برعهده گردانندگان و مسئولين؟
ج - تشخيص با خود مکلف است.
«1196» س - کسى که او را به وسيله تخت طواف مىدهند، آيا مىتواند اعمال حج خود را بر وقوفين مقدم بدارد؟
ج - اگر در هر صورت بايد او را طواف دهند و عذر ديگرى نيست، نمىتواند مقدم بدارد.
«1197» س - کسى که اعمال حج را بر وقوفين مقدم مىدارد، آيا مىتواند طواف نساء را بعد از وقوفين و اعمال ديگر انجام دهد؟
ج - بنابر احتياط در موردى تقديم را بدارند که هر سه عمل را مقدماً انجام دهد گرچه احوط اعاده سعى است بعد از اعمال منى.
«1198» س - شخصى که مىتوانداعمال مکه را بر وقوفين مقدم بدارد اگر جهلاً بدون احرام، اعمال مکه را انجام داد چه صورتى دارد؟
ج - کفايت نمىکند و بايد يا قبل از وقوفين آنها را با احرام اعاده کند و يا بعد از وقوفين و اعمال منى، آنها را بجا آورد.
«1199» س - آيا ميتواند اعمال مکه را به نايب واگذارد، درصورتى که ميتواند تأخير بيندازد تا خود بجا آورد؟
ج - با فرض اينکه مىتواند خودش بجا آورد ولو با تأخير تا آخر وقت نمىتواند نايب بگيرد.
«1200» س - درمناسک فرمودهايد وقت انجام اعمال حج تا روز يازدهم است و بعيد نيست که تا آخر ماه ذىالحجه نيت کند درصورتى که وقت انجام مناسک حج تا روز يازدهم باشد، اگر تأخير انداخت چون محتمل است ظرف وجوب منقضى شده باشد آيا معصيت نموده است؟
ج - معصيت نيست.
«1201» س - کسى که از منى برگشته و هنوز اعمال واجب مکه را انجام نداده آيا ميتواند طواف مستحبى انجام دهد و نيز در حال احرام عمره تمتع آيا مىتواند قبل از انجام عمره، طواف مستحبى انجام دهد؟
ج - احتياطاً ترک نمايد.
«1202» س - آيا بعد از انجام اعمال منى قبل از انجام اعمال مکه مىتوان از مکه خارج شد يا خير؟
ج - احتياط واجب آن است که تا اعمال حج تمام نشده از مکه خارج نشود.
«1203» م - اگر شخص، چندين عمره مفرده بجاى آورده باشد و در هيچکدام طواف نساء نکرده باشد وجوب تعدد طواف نساء به تعدد عمره مفرده خالى از وجه نيست.
«1204» م - نايب در طواف نساء، بايد به نيت منوبعنه انجام دهد.
«1205» س - آيا پيش از بجا آوردن طواف نساء وبعد از انجام حلق و اعمال بعدى، تمام انواع تلذذ وتمتع از زن حرام است و يا اختصاص به جماع دارد؟
ج - از مثل جماع و بوسيدن و لمس بايد اجتناب کرد ولى از مطلق تلذذ باحتياط صحبت اجتناب نمايد.
«1206» س - آيا تأخير طواف نساء از سعى تا چند روز، جايز است يا خير؟
ج - مانع ندارد؟
«1207» س - شخصى بعد از حج، ازدواج کرد و داراى اولاد شد بعداً متوجه مىشود که در حج طواف نساء را نياورده است، حال که متوجه شده است، حکم زن و فرزند او چگونه است و نسبت به طواف بايد چه کند؟
ج - با فرض جهل، فرزند او حکم حلالزاده را دارد ولى عقد ازدواج باطل است و بايد طواف نساء را انجام دهد و اگر بخواهد بعد از آن تجديد عقد نمايد.
«1208» س - مردى به زنش گفت وظيفه من طواف نساء است ولى تو بايد طواف رجال بجا آورى! زن بجاى طواف نساء طواف رجال ذکر کرد، آيا کافى است يا نه؟
ج - اگر منظورش اداء وظيفه است، مانع ندارد.
«1209» س - کسى که عمره مفرده انجام مىداد بدون اينکه تقصير کند طواف نساء را بجا آورد، آيا وظيفه او چيست و عمره او باطل است يا نه؟
ج - عمره باطل نمىشود لکن بايد بعد از تقصير، طواف نساء را اعاده نمايد و بدون آن حرمت نساء باقى است.
«1210» س - شخصى پس از مراجعت از مکه شک مىکند که طواف نساء حج يا عمره مفرده را بجا آورده يا نه، چه وظيفهاى دارد؟
ج - اگر التفات به وجوب طواف نساء نداشته، بايد طواف نساء را انجام دهد و همچنين است در صورت التفات على الاحوط بلکه خالى از قوت نيست.
«1211» س - اگر کسى بعد از شوط چهارم طواف نساء عمره مفرده با زوجه خود مواقعه نمايد، آيا مانند طواف نساء حج است که به حج لطمهاى وارد نکرده و کفاره هم ندارد؟
ج - بلى عمل صحيح است و کفاره ندارد هرچند احتياط در دادن کفاره است اگرچه حرام مرتکب شده است.
«1212» س - بجا نياوردن طواف نساء از روى جهل همانند طواف حج و عمره است که بايد حج را اعاده کند و شتر قربانى نمايد؟
ج - ترک طواف نساء، حج را باطل نمىکند و کفاره ندارد، ولى حرمت نساء بدون آن باقى است و ارتکاب آن عالماً عامداً کفاره دارد.
«1213» س - شخصى قبل از طواف نساء با زوجه خود ملاعبه نموده و از روى شهوت به او دست زده، آيا کفاره دارد؟
ج - کفاره دارد مگر در صورت جهل.
«1214» س - زنى که اعمال حج خود را بر وقوفين مقدم داشته، بعد از سعى حائض مىشود، شوهرش در همان وقت به نيابت او طواف نساء را انجام مىدهد، آيا اين نيابت صحيح است؟
ج - صحيح نيست و تقديم براى کسى که خودش طواف مىکند و احتياط آن است که اکتفاء به آنچه مقدم داشته هم نکند.
«1215» س - اگر نايب، طواف نساء را بجا نياورد، آيا فقط زن بر او حرام است يا ذمهاش هم مشغول است هرچند بعد از مردن باشد که بايد براى او قضا کند؟
ج - ذمه او هم مشغول است، ولى خودش بايد در حياتش انجام دهد و اگر نمىتواند نايب بگيرد. و چنانچه قبل از تدارک فوت نمايد احتياط آن است که از ترکهاش قضاى آن بجا آورده شود.
«1216» س - شخصى طواف نساء عمره مفرده را فراموش کرده و بعد براى عمره تمتع محرم شده است، آيا طواف نساء فراموش شده را بعد از انجام اعمال عمره تمتع، بجا آوردن يا قبل از آن؟
ج - مىتواند بعد از انجام اعمال عمره تمتع بجا آورد.
«1217» س - کسى که طواف نساء عمره مفرده را بجا نياورده و بعد از آن حج افراد بجا مىآورد، آيا طواف نساء، حج افراد کفايت مىکند؟
ج - کفايت نمىکند.
«1218» س - پيردمردان و پيرزنانى که عمل زناشويى از آنان ممکن نيست و ازدواج هم نمىکنند و نيز کسى که عنّين است، آيا اگر طواف نساء را نياورند اشکال دارد؟
ج - گرچه طواف نساء جز اعمال نيست، لکن عمل واجبى است که بايد انجام داده شود.