حج افراد

حج افراد

حج افراد

در مباحث گذشته بيان شد که حج تمتع از دو قسمت تشکيل شده است ، و آن دو ، عبارت است از عمره تمتع و حج ، و قسمت اوّل متصل به دوّم است ، و عمره قبل از حج است .

و امّا حج افراد عملى است مستقل و جداگانه که ـ همچنان که گذشت ـ اهل مکّه و کسانى که فاصله وطنشان تا مکّه کمتر از شانزده فرسخ باشد بايد آن را و يا حج قرآن انجام دهند ، و در صورتى که بتواند علاوه بر حج افراد يا قران عمره مفرده را به جا آورند ، عمره مفرده نيز بطور جداگانه بر آنها واجب خواهد بود .

و بنابر اين کسى که مى تواند فقط يکى از اين دو را به جا آورد ، همان را که مى تواند به جا آورد بر او واجب مى شود ، وچنانچه بتواند يکى از اين دو را در زمانى و ديگرى را در زمان ديگر به جا آورد ، واجب است آنچه وظيفه وى در هر زمان اقتضا مى نمايد ، همان را به جا آورد ، و چنانچه در يک وقت بتواند هر دو را انجام دهد ، واجب است هر دو را انجام دهد ، و مشهور بين فقها در اين صورت اين است که بايد حج پيش از عمره مفرده به جا آورد شود ، و احوط نيز همين است .

مسأله 158 : حج افراد با حج تمتع در تمام اعمال مشترک هستند ، ولى در عين حال حج افراد با حج تمتع چند فرق دارد :

اول : در حج تمتع معتبر است که عمره و حج در ماههاى حج ( شوال ، ذى القعده ، ذى الحجّه ) از يک سال انجام شوند ، همچنان که گذشت ، ولى در حج افراد انجام حج افراد و عمره مفرده در يک سال معتبر نيست .

دوم : آنکه در حج تمتع قربانى کردن شتر يا گاو يا گوسفند لازم است ، همچنان که گذشت ، ولى در حج افراد قربانى لازم نيست .

سوم : احوط آن است که در حج تمتع طواف و سعى حج را بر وقوفين مقدم ننمايد ، مگر در صورت وجود عذر ، همچنان که در مسأله ( 412) خواهد آمد ، ولى در حج افراد جايز است .

چهارم : آنکه احرام حج تمتع در مکّه بايد بسته شود ، و امّا احرام حج افراد ، حکم اهل مکّه و غير آنها در آن تفاوت دارد ، همچنان که در فصل ميقاتها خواهد آمد .

پنجم : واجب است عمره تمتع را پيش از حج تمتع انجام داد ، ولى در حج افراد معتبر نيست .

ششم : بنابر احتياط واجب جايز نيست بعد از احرام حج تمتع طواف مستحبى انجام شود ، ولى در حج افراد جايز است .

مسأله 159 : هر گاه براى حج افراد مستحبى احرام بسته شود ، مى توان به عمره تمتع عدول نمود ، سپس تقصير نمود و از احرام خارج شد ، مگر اينکه بعد از سعى تلبيه گفته شده باشد ، که در اين صورت نمى توان به عمره تمتع عدول نمود .

مسأله 160 : هر گاه شخصى براى حج افراد احرام بست و وارد مکه شد ، جايز است طواف مستحب نمايد ، ولى احوط و اولى اين است که در اين صورت پس از فراغ از نماز طواف ، تلبيه بگويد ، در صورتى که قصد عدول به تمتع در جائى که عدول جايز است نداشته باشد ، و اين احتياط در طواف واجب نيز جارى است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

حج افراد

No image

حج افراد

No image

حج افراد

No image

حج افراد

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حج تمتع

No image

اقسام حج

No image

حج افراد

No image

حج قران

پر بازدیدترین ها

No image

حج افراد

No image

حج تمتع

No image

حج قران

No image

اقسام حج

Powered by TayaCMS