مطهرات (آیت الله حسین نوری همدانی)

مطهرات (آیت الله حسین نوری همدانی)

مُطهّرات

مسأله 148 :

ده چيز نجاست را پاک مي کند و آنها را مطهرات گويند : اول آب ، دوم زمين، سوم آفتاب ، چهارم استحاله ،پنجم انتقال ، ششم اسلام ، هفتم تبعيت ، هشتم برطرف شدن عين نجاست ، نهم استبراء حيوان نجاستخوار، دهم غايب شدن مسلمان و احکاماينها به طور تفصيل در مسائل آينده گفته مي شود .

1-آب

مسأله 149 :

آب با چهار شرط چيز نجس را پاک مي کند :

اول : آنکه مطلق باشد ، پس آب مضاف مانند گلاب و عرقِ بيد چيز نجس را پاک نمي کند .

دوم : آنکه پاک باشد .

سوم : آنکه وقتي چيز نجس را ميشويند آب مضاف نشود و بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نکند .

چهارم : انکه بعد از آب کشيدن چيز نجس نجس ، عين نجاست در آن نباشد ، و پاک شدن چيز نجس با آب قليل يعني آب کمتر از کُر شرطهاي ديگري هم دارد که بعداً گفته مي شود .

مسأله 150 :

ظرف نجس را با آب بايد سه مرتبه شست ، بلکه در کُر و جاري هم احتياط سه مرتبه است ، گرچه اقوي کفايت يک مرتبه است ، ولي ظرفي را که سگ ليسيده يا از آن ظرف آب يا چيز روان ديگر خورده ، بايد اول با خاک پاک ، خاک مال کرد و بعد بنابر احتياط واجب دو مرتبه در کّر يا جاري يا با آب قليل شست ، و همچنين ظرفي را که آب دهان سگ در آن ريخته بنابر احتياط واجب بايد پيش از شستن خاک مال کرد .

مسأله 151 :

اگر دهانه ظرفي که سگ دهن زده ، تنگ باشد و نشود آن را خاک مال کرد ، چنانچه ممکن است بايد پارچه اي را به چوبي بپيچند و به توسط آن خاک را به آن ظرف بمالند ، و در غير اين صورت پاک شدن ظرف اشکال دارد .

مسأله 152 :

ظرفي را که خوک از آن چيز رواني بخورد ، با آب قليل بايد هفت مرتبه شست و در کُر و جاري نيز هفت مرتبه بايد شست به احتياط واجب ، و لازم نيست آن را خاک مال کنند ، اگر چه احتياط آن است که خاک مال شود و نيز ليسيدن خوک ملحق است به آب خوردن آن به احتياط واجب .

مسأله 153 :

اگر بخواهند ظرفي را که به شراب نجس شده با آب قليل آب بکشند بايد سه مرتبه بشويند و بهتر است هفت مرتبه شسته شود .

مسأله 154 :

کوزه اي که از گل نجس ساخته شده و يا آب نجس در آن فرورفته ، اگر در آب کُر يا جاري بگذارند ، به هر جاي آن که آب برسد پاک مي شود . و اگر بخواهند باطن آن هم پاک شود ، بايد به قدري در آب کُر يا جاري بماند که آب به تمام آن فرو رود و فرو رفتن رطوبت کافي نيست .

مسأله 155 :

ظرف نجس را با آب دو جور مي شود آب کشيد :

يکي آنکه سه مرتبه پر کنند و خالي کنند .ديگر آنکه سه دفعه قدري آب در آن بريزند و در هر دفعه آب را طوري در آن بگردانند که به جاهاي نجس آن برسد و بيرون بريزند .

مسأله 156 :

اگر ظزف بزرگي مثل پاتيل وخمره نجس شود ، چنانچه سه مرتبه آن را از آب پر کنند و خالي کنند ، پاک ميشود .و همچنين است اگر سه مرتبه از بالا آب در آن بريزند ، به طوري که تمام اطراف آن را بگيرد و در هر دفعه آبي که ته آن جمع مي شود بيرون آوردند و احتياط واجب آن است که در هردفعه ظرفي را که با آن آبها را بيرون مي آوردند ، آب بکشند .

مسأله 157 :

اگر مِسِ نجس و مانند آن را آب کنند و آب بکشند . ظاهرش پاک مي شود .

مسأله 158 :

تنوري که به بول نجس شده است اگر دو مرتبه از بالا آب در آن بريزند به طوري که تمام اطراف آن را بگيرند ، پاک مي شود . و در غير بول اگر بعد از برطرف شدن نجاست يک مرتبه به دستوري که گفته شد آب در آن بريزند ، کافي است و بهتر است که گودالي ته آن بکنند تا آبها درآن جمع شود و بيرون بياورند ، بعد آن گودال را با خاک پاک ، پر کنند .

مسأله 159 :

اگر چيز نجس را بعد از بر طرف کردن عين نجاست يک مرتبه در آب کُر يا جاري فرو برند که تمام جاهاي نجس آن برسد ، پاک مي شود . و احتياط واجب آن است که فرش و لباس و مانند اينها را طوري فشار يا حرکت دهند که داخل آن خارج شود .

مسأله 160 :

اگر بخواهند چيزي را که به بول نجس شده با آب قليل آب بکشند ، چنانچه يک مرتبة ديگر که آب روي آن بريزند پاک مي شود ، ولي در لباس و فرش و مانند اينها بايد بعد از هر دفعه فشار دهند تا غُساله آن بيرون آيد ( و غساله آبي است که معمولاً در وقت شستن و بعد از آن از چيزي که شسته مي شود ، خود به خود يا به وسيلة فشار مي ريزد ) .

مسأله 161 :

ا گر چيزي به بول پسر شيرخواري که غذا خور نشده و شير خوک نخورده نجس شود ، چنانچه يک مرتبه آب روي آن بريزند که تمام جاهاي نجس آن برسد پاک مي شود . ولي احتياط مستحب آن است که يک مرتبه ديگر هم آب روي آن بريزند و در لباس و فرش و مانند اينها فشار لازم نيست .

مسأله 162 :

اگر چيزي به غير بول نجس شود ، چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست يک مرتبه آب روي آن بريزند و از آن جدا شود پاک مي گردد.و نيز اگر در دفعة اول که آب روي آن مي ريزند نجاست آن برطرف شود و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روي آن بيايد پاک مي شود . ولي در هر صورت لباس و مانند آن را بايد فشار دهند تا غساله آن بيرون

آيد .

مسأله 163 :

اگر حصير نجس را که با نخ بافته شده و در آب کر يا جاري فرو برند ، بعد از برطرف شدن عين نجاست پاک مي شود .

مسأله 164 :

اگر ظاهر گندم و برنج و صابون و مانند اينها نجس شود ، به فرو بردن در آب کُر و جاري پاک مي گردد . و اگر باطن آنها نجس شود ، پاک نمي گردد .

مسأله 165 :

اگر انسان شک کند که آب نجس به باطن صابون رسيده يا نه ، باطن آن پاک است .

مسأله 166 :

اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزي مانند اينها نجس شده باشد ، چنانچه آن را در ظرفي بگذارند و سه مرتبه آب روي آن بريزند و خالي کنند پاک مي شود ، و ظرف آن سهم پاک مي گردد. ولي اگر بخواهند لباس يا چيزي را که فشار لازم دارد در ظرفي بگذارند و آب بکشند . بايد در هر مرتبه که آب روي آن مي ريزند آن را فشار دهند و ظرف را کج کنند ، تا غساله اي که در آن جمع شده بيرون بريزد.

مسأله 167 :

لباس نجسي را که به نيل و مانند آن رنگ شده ، اگر در آب کر يا جاري فرو برند و آب پيش از آنکه به واسطة رنگ پارچه مضاف شود به تمام آن برسد آن لباس پاک مي شود ، اگر چه موقع فشار دادن ، آب مضاف يا رنگين از ان بيرون آيد .

مسأله 168 :

اگر لباسي را در آب کُر يا جاري آب بکشند ، و بعد مثلاً لجن آب در آن ببينند . چنانچه احتمال ندهند که جلوگيري از رسيدن آب کرده آن لباس ، پاک است .

مسأله 169 :

اگر بعد از آب کشيدن لباس و مانند آن خوردة گل يا اشنان در آن ديده شود ، پاک است ولي اگر آب نجس به باطن گل يا اشنان رسيده باشد . ظاهر گل و اشنان پاک و باطن آنها نجس است .

مسأله 170 :

هر چيز نجس ، تا عين نجاست را از آن برطرف نکنند ، پاک نمي شود ، ولي اگر بو يا رنگ نجاست در آن مانده باشد ، اشکال ندارد . پس اگر خون را از لباس بر طرف کننئ و لباس را آب بکشند و رنگ خون در آن بماند پاک مي باشد ، اما چنانچه به واسطة بو يا رنگ يقين کنند يا احتمال دهند که ذره هاي نجاست درآن چيز مانده نجس است.

مسأله 171 :

اگر نجاست بدن ر ا در آب کُر يا جاري برطرف کنند ، بدن پاک مي شود و بيرون آمدن و دوباره در آب رفتن ، لازم نيست .

مسأله 172 :

غذاي نجسي که لاي دندانها مانده اگر آب در دهان بگردانند و به تمام غذاي نجس برسد ، پاک مي شود.

مسأله 173 :

اگر موي سر و صورت را که زياد است ، با آب قليل آب بکشند ، بايد فشاردهند که غساله آن جدا شود .

مسأله 174 :

اگر جائي از بدن يا لباس را با آب قليل آب بکشند ، اطرف آنجا که متصل به آن است و معمولاً موقع آب کشيدن آنجا نجس مي شود ، با پاک شدن جاي نجس پاک مي شود . و هم چنين است اگر چيز پاکي را پهلوي چيز نجس بگذارند و روي هر دو آب بريزند . پس اگر براي آب کشيدن يک انگشت نجس ، روي همه انگشتها آب بريزند و آب نجس به همه آنها برسد ، بعد از پاک شدن انگشت نجس تمام انگشتها پاک مي شود .

مسأله 175 :

گوشت و دنبه اي که نجس شده ، مثل چيزهاي ديگر آب کشيده مي شود و همچنين است اگر بدن يا لباسي ، چربي کمي داشته باشد که از رسيدن آب به آنها جلوگيري نکند .

مسأله 176 :

اگرظرف يا بدن نجس باشد،وبعد به طوري چرب شود که جلوگيري از رسيدن آب به آنها چنانچه بخواهند ظرف و بدن را آب بکشند بايد چربي را بر طرف کنند تا آب به آنها برسد .

مسأله 177 :

چيز نجسي که عين نجاست درآن نيست،اگر زير شيري که متصل به کرُ است يک دفعه بشويند ، پاک مي شود ونيز اگر عين نجاست در آن باشد ، چنانچه عين نجاست آن ، زير شير يا به وسيلة ديگر برطرف شود و آبي که از آن چيز مي ريزد بو يا رنگ يا مزة ديگري به واسطه نجاست به خود نگرفته باشد ، با آب شير پاک مي گردد ، اما اگر آبي که از آن ميريزد بو يا رنگ يا مزه ديگري بواسطة نجاست به خود گرفته باشد ، بايد به قدري آب شير روي آن بريزند تا در آبي که از آن جدا مي شود بو يا رنگ يا مزة ديگري به واسطه نجاست نباشد .

مسأله 178 :

اگر چيزي را آب بکشد و يقين کند پاک شده و بعد شک کند که عين نجاست را از آن بر طرف کرده يا نه ، چنانچه موقع آب کشيدن ، متوجه برطرف کردن عين نجاست بوده آن چيز پاک است و اگر متوجه برطرف کردن عين نجاست نبوده بنابراحتياط واجب بايد دوباره آن را آب بکشد .

مسأله 179 :

زميني که آب روي آن جاري نمي شود ، اگر نجس شود با آب قليل پاک نمي گردد . ولي زميني که روي آن شن يا ريگ باشد ، چون آبي که روي آن مي ريزند از آن جدا شده و در شن و ريگ فرو مي رود، با آب قليل پاک مي شود، اما زير ريگها نجس مي ماند .

مسأله 180 :

زمين سنگ فرش و آجر فرش و زمين سختي که اب در ان فرو نمي رود ، اگر نجس شود با آب قليل پاک مي گردد ، ولي بايد بقدري آب روي آن بريزند که جاري شود و چنانچه آبي که روي آن ريخته اند از سوراخي بيرون رود همة زمين پاک مي شود ، و اگر بيرون نرود جائي که آبها جمع مي شود نجس مي ماند و براي پاک شدن آنجا بايد گودالي بکنند که آب در آن جمع شود‌، بعد آب را بيرون بياورند و گودال را با خاک پاک ، پر کنند .

مسأله 181 :

اگر ظاهر نمک سنگ و مانند آن نجس شود ، با آب کمتر از کُر هم پاک مي شود .

مسأله 182 :

اگر شکر آب شده نجس را قند بسازند و در آب کُر يا جاري بگذرند ، پاک نمي شود .

2-زمين

مسأله 183 :

زمين با سه شرط ، کف پا و ته کفش نجس را ، پاک مي کند .

اول : آنکه زمين پاک باشد .

دوم : آنکه خشک باشد .

سوم : آنکه اگر عين نجس مثل خون و بول يا متنجس مثل گلي که نجس شده در کف پا و ته کفش باشد ،به واسطة راه رفتن يا ماليدن پا به زمين برطرف شود . و نيز زمين بايد خاک يا سنگ يا آجر فرش و مانند اينها باشد و با راه رفتن روي فرش و حصير و سبزه ، کف پا وته کفش نجس،پاک نمي شود و اگر به واسطة غير راه رفتن نجس شده باشد ، پاک شدنش به واسطه راه رفتن اشکال دارد .

مسأله 184 :

کف پا و ته نجس ، به واسطه راه رفتن روي اسفالت و روي زميني که با چوب فرش شده ، پاک نمي شود .

مسأله 185 :

براي پاک شدن کف پا و ته کفش بهتر است پانزده ذراع (تقريباً ده گام مي شود ) يا بيشتر راه بروند ، اگر چه به کمتر از پانزده ذراع يا ماليدن پا به زمين ، بر نجاست

مسأله 186 :

لازم نيست کف پا و ته کفش نجس ، تر باشد ، بلکه اگر خشک هم باشد به راه رفتن پاک مي شود .

مسأله 187 :

بعد از آنکه کف پا يا ته کفش نجس به راه رفتن پاک شد ، مقداري از اطراف آن هم که معمولاً به گل آلوده مي شود اگر زمين با خاک به آن اطراف برسد ، پاک ميگردد .

مسأله 188 :

کسي که با دست و زانو راه مي رود ، اگر کف دست يا زانو به وسيله تماس با زمين و حرکت برروي زمين نجس شود ، دست وزانوي به وسيله راه رفتن پاک مي شود .و اما پاک شدن ته عصا و ته پاي مصنوعي و نعل چهار پايان و چرخ اتومبيل ودرشگه و مانند اينها ، محل اشکال است .

مسأله 189 :

اگر بعد از راه رفتن ، ذره هاي کوچکي از نجاست که ديده نمي شود ، در کف پا و ته کفش بماند بايد آن ذره ها را هم به ترتيبي که ذکر شد برطرف کرد ، ولي باقي بودن بو و رنگ اشکال ندارد .

مسأله 190 :

توي کفش و مقداري از کف پا که به زمين نمي رسد به واسطة راه رفتن پاک نمي شود . و پاک شدن کف جوراب به واسطة راه رفتن محل اشکال است ، مگر اينکه راه رفتن با آن به جاي کفش معمول و متعارف باشد و اگر کف جوراب از پوست باشد به وسيلة راه رفتن پاک مي شود .

3-آفتاب

مسأله 191 :

آفتاب زمين وساختمان و چيزهائي که مانند درب و پنجره در ساختمان بکار برده شده ، و همچنين ميخي را که به ديوار کوبيده اند وجزء ساختمان حساب ميشود ، با شش شرط پاک ميکند :

اول:آنکه چيز نجس بطوري تر باشد ، که اگر چيز ديگري به آن برسد تر مي شود ، پس اگر خشک باشد بايد به وسيله اي آن را تر کنند تا آفتاب خشک کند .

دوم: آنکه اگر عين نجاست در آن چيز باشد ، پيش از تابيدن آفتاب آن را بر طرف کنند .

سوم : آنکه چيزي از تابيدن آفتاب جلوگيري نکند ، پس اگر آفتاب از پشت پرده يا ابر و مانند اينها بتابد و چيز نجس را خشک کند ، آن چيز پاک نمي شود ، ولي اگر ابر بقدري نازک باشد که از تابيدن آفتاب جلوگيري نکند ، اشکال ندارد .

چهارم : آنکه آفتاب به تنهائي چيز نجس را خشک کند ، پس اگر مثلاً چيز نجس به واسطة باد و آفتاب خشک شود پاک نمي گردد ، ولي اگر باد بقدري کم باشد که نگويند به خشک شدن چيز نجس کمک کرده ، اشکال ندارد .

پنجم : آنکه آفتاب مقداري از بنا و ساختمان را که نجاست به آن فرورفته يک مرتبه خشک کند ، پس اگر يک مرتبه بر زمين و ساختمان نجس بتابد و روي آن را خشک کند و دفعة ديگر زير آن را خشک نمايد ، فقط روي آن پاک مي شود و زير آن نجس مي ماند .

ششم : آنکه ما بين روي زمين يا ساختمان که آفتاب به آن مي تابد ، جسم پاک ديگري فاصله نباشد .

مسأله 192 :

اگر ، حصير نجس را پاک مي کند وهمچنين درخت و گياه به واسطة آفتاب پاک مي شود .

مسأله 193 :

اگرآ فتاب به زمين نجس بتابد ، بعد انسان شک کند که زمين موقع تابيدن آفتاب تر بوده يا نه ، آن به واسطة آفتاب خشک شده يا نه ، آن زمين نجس است و همچنين است اگر شک کند که پيش از آفتاب عين نجاست از آن بر طرف شده يا نه ، يا شک کند که چيزي مانع تابش آفتاب بوده يا نه .

مسأله 194 :

اگر آفتاب به يک طرف ديوار نجس بتابد ، طرفي که آفتاب به آن نتابيده پاک نمي شود ، ولي اگر ديوار بقدري نازک باشد که به واسطة تابش به يک طرف ، طرف ديگرش هم خشک شود پاک مي گردد .

4- استحاله

مسأله 195 :

اگر جنس چيز نجس بطوري عوض شود که به صورت چيز پاکي در آيد پاک مي شود و مي گويند استحاله شده است ، مثل آنکه چوب نجس بسوزد و خاکستر گردد ، يا سگ در نمکزار فرو رود و نمک شود ، ولي اگر جنس آن عوض نشود مثل آنکه گندم نجس را آرد کنند يا نان بپزند . پاک نمي شود .

مسأله 196 :

کوزة گلي و مانند آن که از گل نجس ساخته شده ، نجس است و بايد از ذغالي که از چوب نجس درست شده نيز ، اجتناب نمايند .

مسأله 197 :

چيز نجسي که معلوم نيست استحاله شده يا نه ، نجس است .

مسأله 198 :

اگر شراب بخودي خود يا به واسطة آنکه چيزي مثل سرکه و نمک در آن ريخته اند سرکه شود ، پاک مي گردد .

مسأله 199 :

شرابي که از انگور نجس درست کنند ، به سرکه شدن پاک نمي شود ، بلکه اگر نجاستي هم از خارج به شراب بر سد احتياط واجب ان است که بعد از سرکه شدن از آن اجتناب نمايند .

مسأله 200 :

سرکه اي که از انگور و کشمش و خرماي نجس درست کنند ، نجس است .

مسأله 201 :

اگر پوشال ريز انگور يا خرما داخل آنها باشد و سرکه بريزند ، ضرر ندارد .و نيز اگر پيش از آنکه خرما و کشمش و انگور سرکه شود ، خيار و بادنجان و مانند اينهادر آن بريزند ، اشکال ندارد .

5 - کم شدن دو سوم آب انگور

مسأله 202 :

آب انگوري که خود بخود جوش آمده نجس است و فقط به سرکه شدن پاک و حلال ميشود ، ولي اگر به واسطة آتش جوش آمده است ، پيش از آنکه ثلثان شود يعني دو قسمت آن کم شود ، نجس نيست و لي حرام است و به ثلثان شدن به وسيلة آتش ، حلال مي شود .

مسأله 203 :

اگر مثلاً در يک خوشة غوري يک دانه يا دو دانه انگور باشد چنانکه به آبي که از آن خوشه گرفته مي شود آبغوره مي گويند و اثري از شيريني در آن نباشد و بجوشد ، پاک وخوردن آن حلال است .

مسأله 204 :

چيزي که معلوم نيست غوره است يا انگور ، اگرجوش بيايد نجس نميشود .

6-انتقال

مسأله 205 :

ا گر خون بدن انسان يا خون حيوا ني که خون جهنده دارد ، يعني حيواني که وقتي رگ آن را ببرند خون از آن جستن مي کند ،به بدن حيواني که خون جهنده ندارد برود و خون آن حيوان حساب شود پاک مي گردد و اين را انتقال گويند . پس خوني که زالو از انسان مي مکد چون خون زالو به آن گفته نمي شود و مي گويند خون انسان است ، نجس مي باشد .

مسأله 206 :

اگر کسي پشه اي ر ا که به بدنش نشسته ، بکشد و نداند خوني که از پشه بيرون آمده از او مکيده يا از خود پشه مي باشد ، پاک است و همچنين است اگر بداند از او مکيده ولي جز و بدن پشه حساب شود ، اما اگر فاصله بين مکيدن خون و کشتن پشه بقدري کم باشد ، که بگويند خون انسان است ، يا معلوم نباشد که مي گويند خون پشه است يا خون انسان ، نجس مي باشد .

7- اسلام

مسأله 207 :

اگر کافر شهادتين بگويد يعني بگويد : اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمداً رسول الله مسلمان مي شود . و بعد از مسلمانان شدن ،بدن و آب دهان و بيني و عرق او پاک است . و اگر موقع مسلمان شدن ، عين نجاست به بدن او بوده ، بايد بر طرف کند و جاي آن را آب بکشد ، ولي اگر پيش از مسلمان شدن عين نجاست بر طرف شده باشد ، لازم نيست جاي آن را آب بکشد .

مسأله 208 :

اگرموقعي که کافر بوده لباس او با رطوبت به بدنش رسيده باشد وآن لباس در موقع مسلمان شدن در بدن او نباشد ، نجس است ، ولي لباسي که در موقع مسلمان شدن در بدن او بوده است ، پاک مي شود هر چند با عرق بدن او ملاقات کرده باشد .

مسأله 209 :

اگرکافر شهادتين بگويد ،و انسان نداند قلبا مسلمان شده ، يا نه،پاک است ، بلکه اگر انسان بداند که قلبا مسلمان نشده است هنگامي که در ظاهر اسلام را مراعات مي کند ، پاک است .

8 – تبعيت

مسأله 210 :

تبعيت آن است که چيز نجسي به واسطة پاک شدن چيز نجس ديگر . پاک شود .

مسأله 211 :

اگر شراب سرکه شود ، ظرف آن هم تا جائي که شراب موقع جوش آمدن به آنجا رسيده پاک مي شود . و کهنه و چيزي هم که معمولا روي آن مي گذارند اگر به آن رطوبت نجس شود ، پاک مي گردد . بلکه اگر موقع جوشيدن سر برود و پشت ظرف به آن آلوده شود ، بعد از سرکه شدن پشت ظرف هم پاک مي شود .

مسأله 212 :

تخته يا سنگي که روي آن ، ميت را غسل مي دهند و پارچه اي که با آن عورت ميت را مي پوشانند و دست کسي که او را غسل مي دهد ، بعد از تمام شدن غسل ، پاک مي شود .

مسأله 213 :

کسي که چيزي را با دست خود آب مي کشد ، اگر دست و آن چيز با هم آب کشيده شود ، بعد از پاک شدن آن چيز ، دست او هم پاک مي شود .

مسأله 214 :

اگر لباس و مانند آن را با آب قليل آب کشند و به اندازة معمول فشار دهند تا آبي که روي آن ريخته اند جدا شود ، آبي که در آن مي ماند ، پاک است .

مسأله 215 :

ظرف نجس را که با آب قليل آب مي کشند ، بعد از جدا شدن آبي که براي پاک شدن ، روي آن ريخته اند ، قطرهاي آبي که در آن مي ماند ، پاک است .

9 – بر طرف شدن عين نجاست

مسأله 216 :

اگر بدن حيوان به عين نجس مثل خون ، يا متنجس مثل آب نجس ، آلوده شود ، چنانچه آنها بر طرف شوند بدن آن حيوان پاک مي شود . و همچنين است باطن بدن انسان ، مثل توي دهان و بيني ، مثلا اگر خوني از لاي دندان بيرون آيد و در آب دهان از بين برود ، آب کشيدن توي دهان لازم نيست . ولي اگر دندان عاريه در دهان نجس شود ، بايد آن را آب کشيد به احتياط واجب .

مسأله 217 :

اگر غذا لاي دندان مانده باشد و داخل دهان خون بيايد ، چنانچه انسان نداند که خون به غذا رسيده ، آن غذا پاک است . و اگر خون به آن برسد بنابر احتياط واجب ، نجس مي شود .

مسأله 218 :

جائي را که انسان نمي داند از ظاهر بدن است يا بادطن است آن،اگرنجس شود لازم نيست آب بکشد ، اگر چه آب کشيدن احوط است .

مسأله 219 :

اگر گرد و خاک نجس به لباس و فرش و مانند اينها بنشيند ، چنانچه هر دو خشک باشند ، نجس نمي شود و اگر طوري آنها را تکان دهند که گرد خاک نجس از آنها بريزد ، پاک مي شود .

10- ا ستبراءحيوان نجاستخوار

مسأله 220 :

بول و غائط حيواني که به خوردن نجاست انسان عادت کرده نجس است ، و اگربخواهند پاک شود ، بايد آن را استبراء کنند ، يعني تا مدتي که بعد از ان مدت ديگر نجاستخوار به آن نگويند ، نگذارند نجاست بخورد و غذاي پاک به ان بدهند و بايد شتر نجاستخوار را چهل روز و گاو را بيست روز و گوسفند را ده روز و مرغابي را هفت يا پنج روز و مرغ خانگي را سه روز از خوردن نجاست جلوگيري کنند و غذاي پاک به آنها بدهند .

11 - غائب شدن مسلمان

مسأله 221 :

اگر بدن يا لباس مسلمان يا چيزديگري که مانند ظرف و فرش در اختيار او است ، نجاست شود و آن مسلمان غائب گردد اگر انسان احتمال بدهد که آن چيز را آب کشيده يا به واسطة ان که مثلاً آن چيز در آب جاري افتاده ، پاک شده است ، اجتناب از آن لازم نيست .

مسأله 222 :

اگر خود انسان يقين کند که چيزي که نجس بوده پاک شده است ، يا دو عادل به پاک شدن آن خبر دهند ، آن چيز پاک است و همچنين است اگر کسي که چيز نجس در اختيار او است بگويد آن چيز پاک شده ، يا مسلماني چيز نجس را آب کشيده باشد ، اگر چه معلوم نباشد درست آب کشيده يا نه .

مسأله 223 :

کسي که وکيل شده است لباس انسان را آب بکشد و لباس هم در تصرف او باشد ، اگر بگويد آب کشيدم و انسان از گفتة او اطمينان پيدا کند ، آن لباس پاک است .

مسأله 224 :

اگر انسان حالي دارد که در آب کشيدن چيز نجس يقين پيدا نميکند ، ميتواند به گمان اکتفا نمايد .

احکام ظرفها

مسأله 225 :

ظرفي که از پوست سگ يا خوک يا مردار ساخته شده ، خوردن و آشاميدن از آن ظرف حرام است و نبايد آن ظرف را در وضو و غسل و کارهائي که بايد با چيز پاک انجام داد ، استعمال کنند . ولي به کار بردن و استعمال آنها در غير آنچه که مشروط به طهارت است ، اشکالي ندارد .

مسأله 226 :

خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها حتي در زينت اتاق و نگاهداشتن آنها حرام است و بر صاحب ظرف واجب است که آن را بشکند و از وضع ظرف بودن خارج کند .

مسأله 227 :

ساختن ظرف طلا و نقره و مزدي که براي آن مي گيرند ، حرام است .

مسأله 228 :

خريد و فروش ظرف طلا و نقره و پول و عوضي که فروشنده مي گيرد ، حرام است .

مسأله 229 :

گيرة استکان که از طلا يا نقره مي سازند ، اگر بعد از برداشتن استکان ، ظرف به آن گفته شود ، استعمال آن ، چه به تنهائي و چه با استکان حرام است . و اگر ظرف به آن گفته نشود استعمال آن مانعي ندارد .

مسأله 230 :

استعمال ظرفي که روي آن را آب طلا يا آب نقره داده اند، اشکال ندارد .

مسأله 231 :

اگر فلزي را با طلا يا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند ، چنانچه مقدار آن فلز بقدري زياد باشد که ظرف طلا يا نقره به آن ظرف نگويند ، استعمال آن مانعي ندارد .

مسأله 232 :

اگر انسان غذائي که در ظرف طلا يا نقره است به اين منظور که غذا خوردن در ظرف طلا ونقره حرام است در ظرف ديگر بريزد ، اين استعمال جايز است ، ولي اگر بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد و خالي کردن ظرف براي آن نباشد که غذا خوردن از ظرف طلا يا نقره جايز نيست ، اين استعمال حرام مي باشد ، ولي خوردن غذا از ظرف دو م مانعي ندارد.

مسأله 233 :

استعمال بادگير قليان و غلاف شمشير و کارد و قاب قرآن ، اگر از طلا يا نقره باشد ، اشکال ندارد و همچنين عطر دان و سرمه دان و مثل اينها .

مسأله 234 :

استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچاري اشکال ندارد و براي وضو و غسل هم در حال تقيه مي شود ظرف طلا و نقره را استعمال کرد ، بلکه گاهي واجب است .

مسأله 235 :

استعمال ظرفي که معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر ، اشکال ندارد .

مسأله 236 :

همانطور که استعمال ظرف طلا و نقره و ساختن و خريدن و فروختن و نگاه داشتن و هر گونه استفاده از آ ن و اجرت براي ساختن و اصلاح آن حرام است ، ساختن اشيائي از قبيل تخت و زين اسب ولوح وامثال آن از طلا و نقره، هر چند که ظرف نيست نيز حرام است و راکد نگهداشتن اين قبيل منابع ثروت جائز نيست واسراف است وآنچه که در روايات حکم به جواز آن شده است ، ساختن و استعمال اشيائي است که حقير يا تابع چيز ديگري مانند حلقة شمشير وقاب قرآن است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مطهرات (امام خمینی (ره))

No image

مطهرات

No image

مطهرات

No image

مطهرات

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS