فيلم
سوال :
نظرتان درباره تماشاى فيلم هاى خارجى جهت آموزش زبان از روى اجبار چيست؟
جواب :
اگر فيلم مبتذل نباشد و بدون شهوت اشکال ندارد.
سوال :
تماشاى فيلمهاى هندى که همراه با موسيقى صحنه هاى عشقى خشونت وفساد است چه حکمى دارد؟
جواب :
گوش دادن به موسيقى مناسب مجالس لهو وهم چنين نگاه به فيلمهائى که سبب افتادن در حرام مى شود جايز نيست.
سوال :
آيا ديدن فيلمهاى مستهجن که از بلاد کفار است اشکال دارد ؟
جواب :
اگر باشهوت نگاه کند حرام است و همچنين بدون شهوت هم بنا بر احتياط واجب حرام است .
سوال :
حکم شرعى براى تماشاى فيلمهايى که داراى قطعات مبتذل ميباشد چيست ؟
جواب :
نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنين بنابر احتياط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد.
سوال :
آيا بازى کردن در فيلم هاى با شرايط اين که کارگردان يا نقش روبرو زن باشد اشکال دارد؟
جواب :
اگر مستلزم فعل حرام باشد هر چند مانند خلوت با اجنبى و خوف وقوع در حرام يا لمس اجنبى حرام است .
سوال :
آيا ديدن شبکه هاى تلويزيونى و فيلمهاى سينمائى جايز است؟
جواب :
اگر مشتمل بر مقاطع لخت و کارهاى منکر يا مشتمل بر مفسده باشد حرام است.
سوال :
آيا رفتن به سينما با توجه به وجود صحنه ها يا صداهاى غير شرعى جايز است ؟
جواب :
نگاه کردن به فيملهاى فاسد و عريان با شهوت حرام است و همچنين نگاه بدون شهوت و همچنين شنيدن موسيقى مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذرانى است حرام است و همچنين شنيدن غنا .
سوال :
آيا نوشتن فيلمنامه حرام است ؟
جواب :
جايز است مگر اينکه موجب فساد و افساد باشد .
سوال :
حرمت فيلمها و نمايشها و سريالهائى که در تلوزيون و سينما بنمايش در مى آيد چه معيارى دارد ؟
جواب :
ديدن فيلمهاى مبتذل و فيلمهايى که گمراه کننده و سوق دهنده به گناه و تبهکارى است مطلقا جائز نيست و در غير آنها نگاه باشهوت يا با خوف وقوع در حرام جائز نيست و همچنين به احتياط واجب نگاه زن به فيلم برهنه مرد بيش از مقدار معمول و نگاه کردن مرد به فيلم برهنه زن بيش از مقدار معمول نزد بى حجابان حتى اگر باشهوت نباشد جائز نيست .
سوال :
بازيگرانى که نقش همسر و مادر و پدر را بازى مى کنند اگر به نامحرم خود کلمات محبت آميز و شوخى صورت بگيرد چه حکمى دارد و اگر اثر منفى براى بيننده داشته باشد چطور ؟ و اگر اين کلمات بعدا روى فيلم صداگذارى شود چطور ؟
جواب :
اگر تحريک کننده باشد يا تلذذ و شهوت در آن باشد يا خوف کشيده شدن به گناه داشته باشد جائز نيست ، و اگر در بيننده آثار منفى داشته باشد جائز نيست و اگر بعدا روى فيلم صداگذارى شود اشکال از جهت اول ندارد ولى از جهت بعدى اشکال باقى است .
سوال :
آيا ايفاى نقش معصومين (ع) توسط شخص يا اشخاص يهودى و مسيحى يا غير اهل کتاب يا ساير فرق اسلامى جائز است يا خير ؟
جواب :
در انتخاب افراد براى ايفاى نقش آن بزرگواران نيز بايد رعايت عدم هتک بشود و انتخاب افراد ياد شده معمولا مستلزم هتک و خدشه دار نمودن چهره آن بزرگواران در اذهان عموم است و جائز نيست .
سوال :
فيلمهائى که در خارج رواج يافته که در آن نقش رسول اکرم (ص) يا امامان معصوم (ع) يا غيره ايفا مى شود و چنانچه احتمال اغراض ناشايسته اى در آن بکار رفته باشد چه دستور العملى را بيان مى فرمائيد ؟
جواب :
اگر مستلزم هتک هر چند در آينده و هر چند به لحاظ شخص ايفا کننده نقش باشد ،بايد در صورت امکان از توليد و پخش آن جلوگيرى شود .
سوال :
اساسا براى ارائه زندگى معصومان (ع) از طريق فيلم ونمايش و سريال با حفظ حدود فقهى چه راه حلّى را ارائه مى دهيد ؟
جواب :
علاوه بر رعايت احترام آن ذوات مقدس بايد سعى شود از واقعيات تاريخ آنان استفاده شود و چيزى به دروغ به آنها نسبت داده نشود .