فصل سى و چهارم: احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها

فصل سى و چهارم: احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها

فصل سى و چهارم: احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها

سوال 796 :

ميزان و معيار شناخت حيوان حلال گوشت چيست؟

جواب :

در آيات و روايات به نام آنها اشاره شده، و ضابطه خاصّى ندارد; ولى معمولا حيوانات گوشتخوار مأکول اللّحم نيستند، و غالب حيوانات گياهخوار مأکول اللّحم هستند.

سوال 797 :

آيا حکم حيوانى که به غير روش شرعى ذبح شده (غير مذکّى،) و حيوانى که به طور طبيعى مرده (ميته) يکى است؟

جواب :

تفاوت دارد. حيوان غير مذکّى پاک است، هر چند خوردن گوشت آن حرام مى باشد. ولى ميته هم حرام است، و هم نجس.

سوال 798 :

گوشت برخى از حيوانات حرام گوشت در معالجه بعضى از امراض مؤثّر است; هر چند سند معتبر علمى و فقهى در اين رابطه وجود ندارد. شکار و استفاده از گوشت يا خون اين گونه حيوانات چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که طبق تشخيص طبيب متديّن تنها راه علاج نباشد، جايز نيست.

سوال 799 :

خوردن اشياى زير چه حکمى دارد:

1ـ کبد گوسفند، بُز، گاو

2ـ دنبلان بُز، گوسفند، گاو

3ـ گوشت صورت حيوانات حلال گوشت

4ـ تخم مرغى که لکّه قرمزى بر زرده آن باشد.

جواب :

دنبلان هيچ حيوانى حلال نيست. و اگر لکّه قرمز تخم مرغ به يقين خون بوده باشد، خوردن آن تخم مرغ اشکال دارد، مگر اين که خون بيرون زرده باشد، و زرده را طورى بشويند که پاره نشود. و خوردن بقيّه مانعى ندارد.

سوال 800 :

خوردن بعضى از مواد، ميوه ها و غذاها براى برخى از بيماران ضرر دارد، مصرف چنين موادّى براى آنها چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که ضرر مهمّى داشته باشد، خوردن آن حرام است.

سوال 801 :

استفاده از سوسيس، کنسروها و موادّ غذايى، که از کشورهاى خارجى وارد مى شود، چه صورت دارد؟

جواب :

مواد گوشتى که از کشورهاى خارجى غير مسلمان آورده مى شود حرام است.

سوال 802 :

خريد، فروش و استفاده از گوشت خرچنگ چه صورت دارد؟

جواب :

جايز نيست; ولى فروختن آن به غير مسلمين اشکالى ندارد.

سوال 803 :

در کتاب استفتائات جديد، جلد اوّل، سوال 993، گوشت خرگوش را مطلقاً حرام دانسته ايد. علّت علمى آن چيست؟

جواب :

در بعضى از روايات آمده است که خرگوش شباهتى با حيوانات درّنده دارد، و اين مسأله از چنگال او نمايان است، و لذا گوشت آن تحريم شده است.

سوال 804 :

با توجّه به اين که از نظر پزشکى ثابت شده مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى نه تنها ضررى براى بدن ندارد، بلکه مانند آشاميدنيهاى ديگر مفيد مى باشد، و با در نظر گرفتن اين که مشروبات الکلى نوعى ازنعمتهاى خداوند مانند ساير نعمت هاست، چه اشکال دارد براى استفاده از جنبه هاى مثبت و مفيد آن، مانند بقيّه نعمتهاى خدادادى، با شرايط و مقدار مشخّص مصرف شود؟

اگر کسى به حدّى از درجه خود سازى و کنترل خويشتن رسيده باشد که در اثر مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى به ورطه اعتياد و حتّى مستى کشيده نشود، آيا مجاز به مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى مى باشد؟

جواب :

اوّلا: هيچ کس نمى گويد مشروبات الکلى به مقدار کم ضرر ندارد، بلکه مقدار کم ضررش کمتر است. ثانياً: هرگاه چنين اجازه اى به مردم داده شود، به هيچ وجه قابل کنترل نيست، و به زودى تمام جامعه آلوده مى شود. به همين جهت شرع مقدّس آن را به طور کلّى ممنوع کرده است. ثالثاً: قانون جنبه عمومى دارد، و نمى توان اشخاص را به بهانه هاى مختلف استثنا کرد. سعى کنيد ان شاء الله گرفتار وسوسه هاى شيطان نشويد.

سوال 805 :

توليد، فروش و استفاده از شربت ترک اعتياد چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر واقعاً براى ترک اعتياد است اشکالى ندارد.

سوال 806 :

کسى که دندان مى کشد تا حدود ده ساعت اگر آب دهان خود را، که بعضاً با خون همراه است، بيرون بريزد، باعث تداوم خونريزى و ضرر به وى مى شود. لذا بيمار با گذاشتن گاز روى محلّ دندان کشيده شده، بايد بزاق را، که احتمالا با مقدارى خون همراه است، فرو ببرد; تکليف چيست؟

جواب :

مادام که مجبور نباشد، خونابه را فرو نبرد. و اگر موجب شد و حرجى است، مانعى ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

نماز جمعه

No image

دروغ

No image

طریقه وضو گرفتن

No image

موانع ارث

No image

قیام و قرائت

Powered by TayaCMS