غسل
سوال 215 :
اگر پيش از غسل , بدن را به طور کامل خيس نمايد وسپس غسل کند در اين صورت غسل صحيح است ياخير ؟
جواب :
لازم نيست قبل از غسل بدن خشک باشد , واللّه العالم .
سوال 216 :
اگـر کـسى همه جاى بدن خود را خوب بشويد يا اينکه بطور صحيح غسل کند .
براى انجام غسل بعدى آيا لازم است دوباره همه جاى بدن را بشويد ؟
جواب :
چـنانچه دوباره غسل بخواهد بکند بايد اعضاى غسل شسته شود و دست ماليدن لازم نيست , واللّه العالم .
سوال 217 :
در هـنـگـام غـسل کردن احساس مى شود داخل لاله گوش کمى روغنى است آيا بايد آن را برطرف کرد يا نه ؟
جواب :
چنانچه جرمى که مانع رسيدن اب به پوست است نداشته باشدمانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 218 :
اگر در هنگام غسل حدث اصغر رخ داد وظيفه چيست ؟
جواب :
احتياطا غسل را به نيت آنچه وظيفه اوست از نو انجام دهد ووضو هم بگيرد , واللّه العالم .
سوال 219 :
اگـر بـراى غـسـل کـردن عـضوى زير آب برده شود در صورتى که بعضى از جاهاى ان اب نرسيده باشد , آيا با دست مى توان در زير آب آن قسمتها را شست بى آن که آن را از آب خارج کند ؟
جواب :
اگر در زير آب به آنجاها به قصد غسل آب برساند کافى است ولازم نيست دوباره از آب خارج کند , واللّه العالم .
سوال 220 :
کسى که چند غسل واجب بر گردن دارد , آيا يک غسل معين از همه کفايت مى کند ؟
جواب :
قصد قربت کافى است , واللّه العالم .
سوال 221 :
اگر در حال غسل چند دفعه حدث اصغر از او سر بزندوظيفه اش چيست ؟
جواب :
چناچه در اثناء غسل جنابت حدث اصغر از او سر بزند بنابراحتياط واجب غسل را از سرگرفته و به قصد هر چه بر گردن وعهده اوست تمام کند و براى نماز وضو هم بگيرد , واللّه العالم .
سوال 222 :
اين که بعد از خروج منى بدن سست مى شود , يعنى چه ؟
جواب :
چند ثانيه اى احساس ضعف بکند , واللّه العالم .
سوال 223 :
وظيفه کسى که پى در پى از او منى خارج مى شودچيست ؟
جواب :
اگـر فرصتى دارد که تطهير کرد .
غسل کند و نماز بخواند و اگرفرصتى ندارد , با يک غسل نماز بخواند , و در حالى که غسل کرده چيزهايى که بر جنب حرام است , حرمتى ندارد , واللّه العالم .
سوال 224 :
آيا شخص جنب مى تواند وارد حسينيه بشود ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 225 :
کـسـى که در طهارت , نجاست , وضو , نماز و غسل زيادشک مى کند , به ويژه در غسل که بسيار اب مصرف مى کند ,تکليف چيست ؟
جواب :
اگـر مقدار شک او به حدى باشد که نزد ديگران وسواس يا کثيرالشک به حساب ايد به شک خود اعتنا نکند , واللّه العالم .
سوال 226 :
انسان که از خواب بيدار مى شود مى بيند آبى در حال خواب از مجراى بولش خارج شده و از حيث رنگ و غلظت وبو و غير ذلک شبيه منى است , و چون خواب بوده هيچ يک ازعلامات منى را حس نکرده , در عين حال به منى بودن آن نيزيقين ندارد , آيا اين آب حکم منى دارد ؟
جواب :
در فرضى که اطمينان ندارد , جنب محسوب نمى شود , واللّه العالم .
سوال 227 :
بـا غـسلى که قبل از رسيدن وقت نماز انجام مى دهد آيامى تواند نماز بخواند در مورد وضو چطور ؟
جواب :
با غسل جنابت و مس ميت و اغسال مستحبى و وضو قبل ازوقت مى تواند نماز خواند , واللّه العالم .
سوال 228 :
آيـا در غـسل ترتيبى حرکت کردن لازم است و در صورتى که دست و پا را بلند نمايد آب به تمام اجزاء بدن برسد چه صورت دارد ؟
جواب :
لازم نـيـسـت , آب را بايد به اعضاى بدن برساند و لو به اين که پارا بلند کند يا دست را بالا بگيرد , واللّه العالم .
سوال 229 :
چـرا با غسل جنابت مى شود نماز خواند ولى با غسلهاى ديگر نمى شود , بلکه به وضو احتياج است ؟
جواب :
بـنـابـر اظهر وضو با غسلهايى که مشروعيت آنها ثابت است لازم نيست و وجوب وضو يا عدم آن بر حسب اجتهاد فقها از ادله شرعيه است , واللّه العالم .
سوال 230 :
براى غسل کردن چه مقدار آب لازم است ؟
جواب :
به مقدارى که اعضاى غسل شسته شود کافى است و به وسوسه نبايد اعتنا کرد , واللّه العالم .
سوال 231 :
غسل جمعه و غسل هاى مستحبى ديگر جاى وضو رامى گيرند يا خير ؟
جواب :
غسلهايى که مانند غسل جمعه استحبابش ثابت است از وضوکفايت مى کند , واللّه العالم .
سوال 232 :
در مسأله 367 رساله فرموده ايد : (( با حرکت دادن اعضاى بدن در زير آب ـ به قصد غسل ترتيبى ـ غسل محقق نمى شود )) .
آيا منظور از زير آب , آب استخر و خزينه و آب کثير است , يا زير دوش را هم شامل مى شود ؟
جواب :
زير دوش را نيز شامل مى شود , واللّه العالم .
سوال 233 :
دخـتـر بـالغى در مدت پنج سال پس از هر بار پاک شدن ازعادت ماهانه غسل خود را به نام جنابت انجام داده , آيا غسل و اعمالش صحيح است ؟
جواب :
اعمالش صحيح است , واللّه العالم .
سوال 234 :
برخى از کشاورزان به آب کشاورزى دارو مى افزايند که مانند اب مضاف به نظر مى رسد , آيا در اين گونه آبها غسل ,وضو و تطهير درست است ؟
جواب :
صحيح است , واللّه العالم .
سوال 235 :
اين که غسل بايد به شکل حدوثى باشد , آيا بايد هر جزءرا اين گونه شست يا اينکه هر عضو را که به نحو حدوثى شروع کند , کافى است ؟
جواب :
شستن عضو به نحو حدوثى کفايت مى کند , واللّه العالم .
سوال 236 :
چه غسلهايى براى اداى نماز و افعالى که طهارت در آن شرط است , کفايت مى کند ؟
جواب :
هـر غـسـلـى کـه مشروعيت و استحباب آن به طريق معتبر ثابت است مى توان با آن غسل , نماز و افعالى که طهارت در آن شرطاست به جا آورد , واللّه العالم .
سوال 237 :
ايا در غسل جنابت آب بر بدن جريان پيدا کند , و يا همين که خيس شود کفايت مى کند ؟
جواب :
مانند آب کشيدن نجاسات لازم نيست , ولى فى الجمله جريانى بايد باشد , واللّه العالم .
سوال 238 :
پول مسجد را خرج درست کردن حمام نموده اند غسل دراين حمام چه صورت دارد ؟
جواب :
غسل در حمام مذکور درست است .
و کسى که پول مسجد رامصرف کرده ضامن است , واللّه العالم .
سوال 239 :
گـفته شده : اگر در حال غسل متوجه موانع بوده , و پس ازغسل مانعى ببيند و شک کند آيـا پيشتر بوده يا خير ؟
به گمان خود اعتنا نکند , آيا صرف توجه کافى است يا بايد جاى آن رانگاه کند ؟
جواب :
اگر احتمال بدهد محل مانع را نگاه کرده حکم به صحت مى شود ,واللّه العالم .
سوال 240 :
کسى که خواب مى بيند محتلم شده بعد از بيدارى آثارمنى نمى بيند حکمش چيست ؟
جواب :
اگر منى بيرون نيامده جنب نيست , واللّه العالم .
سوال 241 :
آيا استمنا براى زنان موجب غسل مى شود يا خير ؟
جواب :
اگـر علم يا اطمينان به خروج منى حاصل شود موجب غسل است , و در صورت شک چنانچه آبى که خارج شده همراه باشهوت خاص و سستى بدن باشد حکم منى را دارد , واللّه العالم .
سوال 242 :
ايا خواندن سوره هاى داراى سجده واجب بر جنب حرام است ؟
با توجه به اين که (( بسمله )) نيز , جزء سوره است , آياحتى گفتن (( بسمله )) نيز هنگام شروع غسل بر جنب حرام است ؟
جواب :
خـوانـدن آيات سجده سوره هاى مذکور بر جنب جايز نيست وگفتن بسمله در ابتداى غسل جايز است , واللّه العالم .
سوال 243 :
اگـر انـسـان در قطعه اى از لباس خود تغيير رنگى که ناشى ازخارج شدن رطوبتى باشد , مشاهده نمايد و نداند که رطوبت چه بوده آيا غسل بر او واجب مى شود ؟
جواب :
غـسل واجب نيست مگر آن که جنب شده باشد , و پس از جنابت بول نکرده و غسل نموده و مدتى نـگـذشـته که رطوبت از مجراخارج شده باشد در اين صورت رطوبت مشکوک بين منى و غيرآن نـجس بوده و غسل جنابت واجب است و اگر رطوبت پس ازبول خارج شده و استبراء نکرده حکم بول دارد , و نجس است ,واللّه العالم .
سوال 244 :
اغـسـال مـسـتـحـبـى مثل غسل زيارت ائمه عليهم السلام وغسل جمعه به چه چيز باطل مى شود ؟
جواب :
مبطلات وضو و غسل آنها را باطل مى کند , و نمى توان نمازبخواند , واللّه العالم .
سوال 245 :
شخص جنب غسل جبيره نموده چند روزى به همان غسل نماز خوانده بعد از برطرف شدن جبيره آيا غسل دوباره لازم است يا نه بيان فرماييد ؟
جواب :
دوباره غسل کردن لازم نيست , واللّه العالم .
سوال 246 :
حـدود يـک سال است ـ که تقريبا هر روز ـ هنگامى که ازخواب بيدار مى شوم , رطوبتى در خود مى بينم که کمى غليظاست , ولى بدنم سست نيست , و نمى شود .
از وقتى که چنين مواردى را مـشـاهـده نـموده ام نماز صبح خودم را با تيمم خوانده ام و پس از غسل دوباره آن نمازم را قضا نموده ام , لطفاحکمش را بفرماييد ؟
جواب :
تا زمانى که علم يا اطمينان به جنابت پيدا نکرده ايد و رطوبت مشتبه نيز واجد اوصاف منى ـ که در رساله ذکر شده ـ نباشد ,بعد از بيدار شدن از خواب , بايد براى نماز وضو بگيريد وچنانچه نمازهاى سابق را بدون وضو خوانده ايد بايد قضانماييد , واللّه العالم .
سوال 247 :
اگـر جايى از بدن زخم شده و هنگام غسل خون بيايد وادامه پيدا کند , چگونه بايد محل را غسل دهد ـ در حالى که غسل بايد حدوثى باشد و خون هم مى آيد ـ مگر زير آب باشد ؟
جواب :
در زيـر آب , ولـو با فشار دادن محل زخم , خون را بند آورده وزايل کند پس از برداشتن دست در يک زمان هم تطهير و هم غسل حدوثى محقق مى شود , واللّه العالم .
سوال 248 :
آيا با تيمم بدل از غسل جنابت مى شود نماز خواند يااينکه وضو هم لازم است ؟
جواب :
مى توان نماز خواند و وضو لازم نيست , واللّه العالم .
سوال 249 :
کـسى که در آب غسل ترتيبى مى کند , آيا براى شستن هريک از اعضاى سه گانه لازم است نخست همه آن عضو را ازآب خارج کند , سپس به قصد شستن زير آب ببرد ؟
جواب :
هر جزئى از بدن که شسته مى شود به قصد غسل بايد قبلاخارج آب باشد , و بقيه اجزاء لازم نيست , در هنگام غسل آن جزءبيرون از آب باشد , واللّه العالم .
سوال 250 :
کـسـى کـه پيش از غسل , مانعى در بدنش بود , و در حال غسل توجهى به رفع آن نداشت , اگر پس از غسل آن مانع برطرف شده باشد , آيا غسل او صحيح است ؟
جواب :
اگر اطمينان دارد که در حين غسل , محل شسته شده به نحوى که مانعى که بوده برطرف شده غسلش صحيح است , والا بايدبنابر احتياط وجوبى , تدارک کند , واللّه العالم .
سوال 251 :
اگـر زن بـدون نزديکى , و تنها با تحريکات موضعى شوهرش ارضا شود غسل جنابت بر زن لازم است ؟
و ايا ابى که پس از ان خارج مى شود حکم منى را دارد ؟
جواب :
اگر علم يا اطمينان به خروج منى داشته باشد موجب غسل است و منى نجس است , و در صورت شـک در منى بودن چنانچه آبى که خارج شده همراه با شهوت خاص و سستى بدن باشد حکم منى را دارد , واللّه العالم .
سوال 252 :
در غـسـل ارتـمـاسـى هنگام نيت کردن , اگر فقط يک انگشت او بيرون از آب باشد کفايت مى کند ؟
و نيز درون آب مى تواندنيت نمايد يا در حال بيرون آمدن ؟
جواب :
ملاک آن است که همه بدن زير آب نباشد , و بدون يک انگشت بيرون از آب کفايت مى کند .
و بنابر احـتـياط واجب نمى تواند درحالى که تمام بدنش زير آب است درون آب يا در حال بيرون آمدن از آب نـيت غسل ارتماسى کند .
بايد در آنى که تمام بدن زير آب قرار مى گيرد نيت غسل کند , واللّه العالم .
سوال 253 :
آيـا حـيـن غـسـل لازم است همه جاى بدن را با دست بشويند يا اگر آب روى اعضاى بدن ريخته شود و همه جاى آن خيس شود کافيست ؟
جواب :
خيس و شسته شود کافى است با دست شستن لازم نيست ,واللّه العالم .
سوال 254 :
چه نيتى صحيح تر است انسان براى غسل جنابت بر زبان بياورد يا از دل بگذراند ؟
جواب :
غسل جنابت مى کنم قربة الى اللّه تعالى , واللّه العالم .
سوال 255 :
آيا مى توان چند غسل مستحب و واجب را يک دفعه و بايک غسل نيت نمود ؟
جواب :
اگـر بقصد يکى غسل کند صحيح است ولى چنانچه بخواهدثواب همه اغسال نائل شود قصد همه را بکند , واللّه العالم .