مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
جستجو
موضوعات
منو
کتب فقهی
تحریر الوسیله حضرت امام خمینی(ره)
کتاب الطهارة
کتاب الصلاة
کتاب الصوم
کتاب الزکاة
کتاب الخمس
کتاب الحج
الامر بالمعروف و النهى عن المنکر
فصل فی الدفاع
کتاب المکاسب و المتاجر
کتاب البیع
کتاب الحجر
کتاب الحوالة و الکفالة
کتاب الوقف و أخواته
کتاب الایمان و النذور
کتاب الکفارات
کتاب الصید و الذباحة
کتاب الاطعمة و الاشربة
کتاب إحیاء الموات و المشترکات
کتاب اللقطة
کتاب النکاح
کتاب الطلاق
کتاب المواریث
کتاب القضاء
کتاب الشهادات
کتاب الحدود
کتاب القصاص
البحث حول المسائل المستحدثة
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(ره)
ترجمه تحریرالوسیله امام خمینى جلد اول
ترجمه تحریرالوسیله امام خمینى جلد دوم
ترجمه تحریرالوسیله امام خمینى جلد سوم
ترجمه تحریرالوسیله امام خمینى جلد چهارم
کتب فقهی متفرقه
احکام روابط زن و شوهر
احکام مسافر
حکم ثانویه در تشریع اسلامى
احکام خانواده
احکام مقدمات نماز (وقتشناسى، قبلهشناسى، و پوشش)
احکام مسجد
احکام اعتکاف
احکام ازدواج با بیگانگان
الفقه الاسلامى-احکام خانواده و آداب احکام ازدواج
الفقه الاسلامى - احکام نماز
الفقه الاسلامى-احکام جهاد
فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام
مرگ مغزى و پیوند اعضا
پژوهشى در اسراف
سیاستهاى پولى در بانکدارى بدون ربا
فلسفه احکام
مذاهب فقهى
فقه تطبیقى (اجمالى از تفاوتهاى فقه امامیه , شافعى و جنفى)
اصطلاحات فقهی
استفتائات
حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت
حضرت آیت الله العظمی میرزاجواد تبریزی(ره)
طهارت
نماز
روزه
زکات
کسبهاى حرام
نکاح
طلاق
مسائل پزشکى
برخی از تفاوتهای فتاوای امام خمینی ره و مقام معظم رهبری
حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی
الف
ب
پ
ت
ج
چ
خ
ح
د
ذ
ر
ز
ژ
س
ش
ص
ض
ط
ع
غ
ف
ق
ک
گ
ل
م
ن
و
هـ
ی
حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی
پاسخ به جدید ترین استفتائات 1
پاسخ به جدید ترین استفتائات 2
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)
جامع المسائل جلد1
جامع المسائل جلد2
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
استفتاآت جلد 1
استفتاآت جلد 2
استفتاآت جلد 3
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
احکام تقلید
طهارت
نماز
روزه و اعتکاف
خمس
زکات
حـج
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
استفتائات جلد اول
استفتائات جلد دوم
حضرت آیة الله العظمى حاج شیخ حسین وحید خراسانى
احکام تقلید
احکام طهارت
احکام نماز
مستحدثات مسائل
حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی
لباس و زینت
وصیت
ارث
تصرف در مال غیر
قرض
احکام خوراکیها
قضاوت
دیات
قصاص
حدود
احکام ازدواج
طلاق
امر به معروف و نهى از منکر
احکام غیر مسلمین
قوانین و مقررات جمهورى اسلامى
مراسم و مجالس مذهبى
رادیو و تلویزیون
ورزش
بانوان
احکام نگاه کردن
حضرت آیت الله العظمی خمینى قدس سره الشریف
جلد اول
جلد دوم
جلد سوم
استفتائات آیت الله عبدالله جوادی آملی
احکام اهل کتاب
احكام خوردنی ها و مصرفی ها
احکام ازدواج و محرمیت
احکام اعتکاف
احکام امدادرسانی
احکام تقلید
احکام جهاد
احکام چاپ و نشر
احکام حجاب و پوشش
احکام حدود و دیات
احکام خرید و فروش
احکام خمس
احکام رهن و اجاره
احکام روزه
احکام زکات
احکام ضمانت
احکام طهارت
احکام عزاداری
احکام مالی
احکام مضاربه
احکام میت
احکام نماز
احکام نماز مسافر
احکام وصیت و ارث
احکام وکالت
احکام کسب های حرام
استهلال
حق الناس
خدمات فرقه ها
عمل جراحی و تشریح
مسجد
وقف
حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای
احکام سفر
احکام خمس
احکام زکات
احکام حج و عمره
احکام معاملات
امور بانکى و اعتبارى
مشاغل
دین و قرض
وقف و حبس
نذر، عهد و قسم
احکام امر به معروف و نهى از منکر
احکام حقوق
قوانین دولتى و اموال بیت المال
اماکن مذهبى
مسائل فرهنگى و اجتماعى
مسائل قضائى
احکام پزشکى
احکام نگاه، پوشش و معاشرت
احکام ازدواج و طلاق
احکام بانوان
احکام افراد نابالغ و محجور
ورزش، مسابقات و تفریحات
خوردنىها و آشامیدنىها
احکام برخى از گناهان
احکام میت
احکام تقلید
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام اعتکاف
توضیح المسائل
آیت الله سید علی خامنه ای
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام خرید و فروش
احکام وکالت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله سید محمد صادق روحانی
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله جعفر سبحانی
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
احکام اعتکاف
مسائل متفرقه
آیت الله سید علی سیستانی
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی
امر به معروف و نهى از منکر
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله سید محمد علوی گرگانی
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره)
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
آیت الله حسین مظاهری
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام طلاق
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام نگاه کردن
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره)
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
امام خمینی (ره)
امر به معروف و نهى از منکر
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله حسین وحید خراسانی
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
امر به معروف و نهى از منکر
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
آیت الله حسین نوری همدانی
احکام وصیت
احکام خمس
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره)
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام پزشکی
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
مسائل متفرقه
آیت الله محمد تقی بهجت (ره)
احکام طهارت
احکام نماز
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت (ره) (جامع المسائل)
احکام اجتهاد و تقلید
کتاب طهارت
کتاب صلات
کتاب صوم
کتاب زکات
کتاب خمس و انفال
کتاب حج
کتاب جهاد
کتاب تجارت
کتاب رهن
کتاب حَجر
کتاب صلح
کتاب تزاحم حقوق و املا
کتاب الشرکه
کتاب مضاربه
کتاب مزارعه
کتاب مساقات
کتاب ودیعه
کتاب عاریه
کتاب اجاره
کتاب وکالت
کتاب وقف
کتاب هبه
کتاب سبق و رمایه
کتاب وصیّت
کتاب نکاح
کتاب طلاق
کتاب خُلع
کتاب ظهار
کتاب ایلاء
کتاب لعان
کتاب عتق
کتاب اقرار
کتاب جعاله
کتاب یمین
کتاب نذر
کتاب صید و ذباحه
کتاب اطعمه و اشربه
کتاب غصب
کتاب شفعه
کتاب احیاى موات
کتاب لقطه
کتاب الارث
کتاب شهادات
کتاب حدود و تعزیرات
کتاب قصاص
کتاب دیات
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
آیت الله سید موسی شبیری زنجانی
احکام روزه
احکام خمس
احکام زکات
احکام خرید و فروش
احکام نکاح،ازدواج،زناشویی و خانواده
احکام طلاق
احکام وکالت
احکام وقف و وصیت
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام ارث
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات
احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها
احکام صدقه،نذر،قسم،هبه،ودیعه
آیت الله عبدالله جوادی آملی
احکام خمس
احکام خرید و فروش
احکام اجاره و رهن
احکام غصب
احکام حج
احکام حدود و دیه
احکام حکومتی ،فردی اجتماعی
احکام مالی دیگر
مسائل متفرقه
مناسک حج
حضرت آیت الله العظمی خمینى قدس سره الشریف
آداب و احکام عمره تمتع
آداب و احکام حج تمتع
حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره)
وجوب حج
وصیت به حج
حج تمتع
میقاتهاى احرام
احرام
طواف
سعى
واجبات حج
مستحبات و مکروهات حج
استفتائات جدید
حضرت آیت الله العظمى حاج سید على خامنه اى
بخش اول: حَجّة الاسلام و حج نیابى
بخش دوم ـ اعمال حج و عمره
حضرت آیت الله العظمى سید محمد صادق حسینى روحانى
احرام
کارهائى که ترک آن بر محرم لازم است
طواف واحکام آن
وجوب سعى
قسمت دوم حج تمتع
آداب ومستحبات حج
حضرت آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی
فصل اوّل : استطاعت در حج
فصل دوم :اقسام سه گانه حج
فصل چهارم : واجبات احرام
فصل ششم : اعمال عمره تمتع
فصل هفتم : اعمال حج تمتع
حضرت آیت الله العظمی سیستانی
وجوب حج
اقسام حج
احرام
طواف
سعى بین صفا و مروه
واجبات مِنى
آداب حج(مستحبات و مکروهات)
حضرت آیة الله العظمى حاج سید محمد حسینى شاهرودى
عمره تمتع
حج تمتع
بقیة أعمال عرفة
حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازى
شرایط وجوب حجة الاسلام
حج بذلى و حج نذرى
اقسام حج
تفصیل اعمال عمره تمتع
تفصیل اعمال حجّ تمتّع
احکام مصدود و محصور
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی
اعمال عمره تمتع
اعمال حج تمتع
حضرت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى(ره)
اقسام حج و عمره
نیابت در حج
بخش اول:عمره تمتع
بخش دوم:حــج تمتـع
حضرت آیت الله العظمی مظاهری
اعمال عمره تمتع
اعمال حج تمتع
اسرار حج
دعاهایی که در اعمال عمره و حج مستحب است
حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
حجّ تمتّع
میقاتهاى احرام
1- احرام
2- طواف
4- سعى صفا و مروه
حجّ تمتّع
آداب و مستحبّات حج و عمره
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
باب اوّل: احکام حجّ و عمره
باب دوّم: آداب مکّه مکرّمه و مدینه منوّره
عبادات
صلاة
طهارت
تخلی
نفاس
مطهرات
زکات
زکات فطره
خمس
حج
جهاد
روزه
ثبوت هلال ماه
احکام روزه
درختواره تقلید
راههای شناخت احکام
امر به معروف و نهی از منکر
کلیات امر به معروف و نهی از منکر
انواع امر به معروف و نهی از منکر
شرایط امر به معروف و نهی از منکر
مراتب امر و نهی
مستحبات امر به معروف و نهی از منکر
اعتکاف
کلیات
شرایط
اقسام اعتکاف
برهم زدن اعتکاف (قطع اعتکاف)
محرمات اعتکاف
مبطلات اعتکاف
قضاء وکفاره اعتکاف
نیابت در اعتکاف
عقود
تجارت
رهن
مفلّس
حجر
صلح
ضمان
مضاربه
مزارعه و مساقات
ودیعه
عاریه
اجاره
وکالت
وقوف و صدقات
هبات
سبق و رمایه
نکاح
وصایا
ایقاعات
طلاق
خلع و مباراة
ظهار وکفارات
لعان
تدبیر و مکاتبه و استیلاد
اقرار
جعاله
اَیمان
نذر
احکام
صید و ذباحه
اطعمه و اشربه
غصب
شفعه
احیاء موات
لقطه
قضاء
حدود و تعزیرات
شهادات
دیات
اعتکاف
کلیات
تعریف
فضیلت اعتکاف
پیشینه اعتکاف
شرایط
شرایط اعتکاف
شرایط اعتکاف کننده
اقسام اعتکاف
واجب
مستحب
برهم زدن اعتکاف (قطع اعتکاف)
محرمات اعتکاف
آمیزش
استمناء
مجادله کردن
معامله کردن
لمس کردن و بوسیدن با شهوت
بوییدن عطر و گیاهان خوشبو با لذّت
مبطلات اعتکاف
خارج شدن از مسجد
غصبی بودن مکان
انجام دادن محرمات اعتکاف
انجام دادن مبطلات روزه در روز
قضاء وکفاره اعتکاف
نیابت در اعتکاف
زندگی نامه مراجع تقلید
کتابخانه
احکام سطح یک
احکام دین سطح دو
احکام سطح سه
- حکم ضمان
خانه
موضوعات
عقود
ضمان
حکم ضمان
حکم ضمان
20 خرداد 1396, 0:32
حکم ضمان
حکم ضمان
حکم ضمان
ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
ضَمان در دو معنا به کار رفته است: ۱.
اشتغال ذمّه
به چیزی؛ ۲. تعهّد و
التزام
.
فهرست مندرجات
۱ - معنای لغوی
۲ - سه معنای ضمان در فقه
۳ - عقد یا تعهد بودن ضمان
۴ - عناوین چهارگانه مبحث ضمانت
۵ - کاربرد فقهی
۶ - حکم تکلیفی ضمان
۷ - ماهیت ضمان
۸ - ارکان ضمان
۸.۱ - شرایط صیغه
۸.۲ - شرایط ضامن، مضمونله ومضمونعنه
۸.۳ - شرایط مضمونبه
۸.۳.۱ - مال غصبی
۹ - شرایط صحت ضمانت
۹.۱ - منجز بودن
۹.۲ - بدهکار نبودن ضامن به مضمونعنه
۹.۳ - معین بودن بدهی
۹.۴ - رضایت مضمونعنه
۹.۵ - رضایت مضمونله
۱۰ - احکام ضمانت
۱۰.۱ - لزوم عقد
۱۰.۲ - انتقال دین
۱۰.۳ - شرط خیار در ضمان
۱۰.۴ - مدت دار یا فوری بودن
۱۰.۵ - مراجعه ضامن به مضمونعنه
۱۰.۶ - تسلسل و دور
۱۰.۷ - ضمانت بیمار
۱۰.۸ - اختلاف ضامن و مضمونله
۱۱ - پانویس
۱۲ - منبع
معنای لغوی
[
ویرایش
]
ضمان در لغت به معنای
کفالت
و غرامت کشیدن (پرداخت
غرامت
) آمده است.
[۱]
سه معنای ضمان در فقه
[
ویرایش
]
ضمان در کلمات
فقها
در یکی از سه معنای زیر به کار رفته است:
۱. مطلق اشتغال ذمّه، به هر سببی از اسباب. بنابراین، هر که ذمّهاش مشغول به چیزی شود،
ضامن
آن است. اسباب اشتغال ذمّه متعدد و مختلف است، از قبیل: تلف کردن مال دیگری (
اتلاف
) از روی ستم (قاعده اتلاف)؛ معاملهای که در آن دو عوض و یا یکی از آن دو کلّی باشد؛
حکم
شارع
مقدس همچون ضمان حقوق شرعی از
زکات
و
خمس
پیش از پرداخت آن به مستحقان؛
جریمه
مالیای که به سبب کشتن یا آسیب رساندن به دیگری از روی
خطا
بر ذمّه فرد میآید (
دیات
) و عقد ضمان که خواهد آمد.
[۲]
۲. مطلق تعهد و التزام به مال یا نفْس. این معنا از ضمان با انشای تعهد و التزام تحقق مییابد. تعهّد گاه به
احضار
کسی و گاه به پرداخت مالی (
دین
) است. در فرض دوم، تعهد کننده یا بدهکارِ مضمونعنه است و یا نیست. تعهد به احضار کسی کفالت (کفالت) و به پرداخت بدهی از سوی
بدهکار
به مضمونعنه حواله (حواله) و از سوی غیر بدهکار، ضمان به معنای اخص نامیده میشود.
[۳]
[۴]
[۵]
[۶]
۳. تعهد و التزام به مال. ضمان به این معنا، ضمان به معنای اخص نامیده میشود؛ در مقابل معنای دوم که از آن به ضمان به معنای اعم نام میبرند. ضمان در این کاربرد با انشای تعهدِ فرد بریء الذمة از آنچه ذمّه مضمونعنه بدان مشغول است، تحقق مییابد.
[۷]
[۸]
[۹]
[۱۰]
برخی گفتهاند: تعهد و التزام به مال، ضمان به معنای اخص است؛ خواه تعهد کننده بدهکار مضمونعنه باشد یا نباشد؛ با این تفاوت که صورت نخست، هم مصداق حواله خواهد بود و هم ضمان.
[۱۱]
ضمان به معنای دوم (ضمان به معنای اعم) و سوم (ضمان به معنای اخص) ضمان عقدی است. هرگاه ضمان، مطلق به کار رود، مراد ضمان به معنای اخص میباشد که موضوع این نوشتار است.
[۱۲]
[۱۳]
[۱۴]
عقد یا تعهد بودن ضمان
[
ویرایش
]
آیا ضمان عقدی بر خود عقدی که اثر آن تعهد است اطلاق میشود یا آنکه ضمان، خود تعهد است نه عقدی که سبب آن شود؟ مسئله مورد بحث است. برخی گفتهاند: اطلاق ضمان بر
عقد
،
مجاز
و از باب نامیدن سبب تعهد (عقد) به نام مسبب (تعهد) است.
[۱۵]
[۱۶]
عناوین چهارگانه مبحث ضمانت
[
ویرایش
]
به تعهد کننده (متعهد)، ضامن و کسی را که ضمانت کرده (بدهکار)،
مضمونعنه
، کسی که مضمونعنه را برای او ضمانت کرده (طلبکار)
مضمونله
و به مال تعهد شده (
بدهی
یا دین)
مضمونبه
گویند.
[۱۷]
کاربرد فقهی
[
ویرایش
]
از ضمان به معنای نخست در بابهای مختلف سخن گفتهاند که در عناوین مناسب خود ذکر میشود؛ لیکن ضمان عقدی بابی مستقل در
فقه
است که از
احکام
آن به تفصیل در این باب بحث کردهاند. برخی عنوان باب را ضمان به معنای اعم قرار داده و ذیل آن از ضمان به معنای اخص و کفالت و حواله سخن گفتهاند. برخی دیگر، ضمان به معنای اخص را عنوان باب قرار دادهاند.
حکم تکلیفی ضمان
[
ویرایش
]
شکی در
مشروعیت
و جواز ضمان در
شرع
مقدس نیست؛
[۱۸]
[۱۹]
لیکن
مکروه
است.
[۲۰]
ماهیت ضمان
[
ویرایش
]
آیا ضمان عقد است تا تحقق آن منوط به ایجاب و قبول باشد یا
ایقاع
؟ بر عقد بودن ضمان ادعای
اجماع
شده است؛
[۲۱]
لیکن برخی گفتهاند: ضمان تعهد مالی است که وابسته به تعهد کننده است و کسی دیگر در آن نقش ندارد؛ از این رو، مفهوم ضمان از مفاهیم ایقاعی است نه عقدی.
[۲۲]
[۲۳]
ارکان ضمان
[
ویرایش
]
صیغه، ضامن، مضمونله، مضمونعنه و مضمونبه ارکان ضمان به شمار میروند.
[۲۴]
← شرایط صیغه
ضمان بنابر عقد بودن آن نیاز به
ایجاب
از طرف ضامن و قبول از طرف مضمون له دارد. ضمان از عقود لازم است. بنابراین، آنچه در صیغه عقود لازم شرط است در ضمان نیز شرط میباشد، مانند آنکه از الفاظ باشد نه افعال، صریح، عربی و ماضی باشد.
[۲۵]
[۲۶]
لیکن جمعی از فقها گفتهاند: در ایجاب و قبول آنچه که بر انشای معنای ضمان دلالت داشته باشد، کفایت میکند، خواه از سنخ الفاظ باشد یا افعال.
[۲۷]
[۲۸]
[۲۹]
برخی گفتهاند: در ضمان صرف رضایت مضمونله کفایت میکند؛ چه پیش از عقد ابراز شود یا پس از آن و نیازی به ابراز رضایت به صورت قبول در عقد نیست. در مقابل، برخی، ابراز رضایت به صورت قبول در عقد را لازم دانستهاند.
[۳۰]
[۳۱]
لیکن برخی اصل رضایت مضمونله را نیز لازم ندانستهاند.
[۳۲]
البته در این صورت، ضمان از ایقاعات خواهد بود نه از عقود.
← شرایط ضامن، مضمونله ومضمونعنه
در ضامن و مضمونله شرایط عمومی عقد، همچون
بلوغ
،
عقل
، اختیار مقابل
اکراه
، محجور نبودن به سبب
سفاهت
و به قول مشهور در خصوص ضامن، برده نبودن، شرط است. بنابراین، ضامن شدن نابالغ،
دیوانه
، مُکَره (وادار شده بر ضمان)،
سفیه
و به قول مشهور،
برده
صحیح نیست. البته ضمانت سفیه با اذن ولیّ و برده با اذن مولا صحیح است. مفلَّس نبودن (تفلیس) در ضامن شرط نیست، لیکن در مضمونله شرط است.
اعتبار شرایط یاد شده در مضمونله بنابر قول به اعتبار رضایت او میباشد و بنابر قول به عدم اعتبار رضایت او، هیچ یک از شرایط یاد شده در مضمونله شرط نیست؛ چنان که در مضمونعنه نیز شرط نمیباشد.
[۳۳]
[۳۴]
[۳۵]
← شرایط مضمونبه
مضمونبه (دین) باید مال ثابت در ذمّه مضمونعنه باشد. بنابراین، ضمانت چیزی که مالیّت ندارد، مانند
شراب
و
خوک
، یا بر ذمّه مضمونعنه نیست، صحیح نمیباشد.
[۳۶]
[۳۷]
ضمانت مالی که هم اکنون ثابت نیست، لیکن به ثبوت و لزوم برمیگردد، مانند مال
جعاله
، پیش از آغاز کاری که شرط شده، بنابر قول جمعی صحیح است.
[۳۸]
[۳۹]
ضمانت اعیان مضمونه یا به معنای وجوب ردّ آن و در صورت
تلف
، بازگرداندن
قیمت
یا مثل آن به صاحبش میباشد و یا به معنای بازگرداندن قیمت یا مثل آن به صاحبش در صورت تلف عین.
[۴۰]
بنابر قول به عدم صحّت ضمانت اعیان مضمونه، یک مورد استثنا شده که عبارت است از ضمان عهده ثمن؛ یعنی ضمانت ثمنی که فروشنده بابت فروش کالا دریافت کرده است که در صورت بطلان معامله، ضامن باید زیانی را که خریدار بابت پرداخت بهای کالا متحمل شده، جبران کند.
[۴۱]
(ضمان عهده)
←← مال غصبی
آیا ضمانت اعیان مضمونه، مانند
مال غصبی
صحیح است یا نه؟ مسئله اختلافی است.
[۴۲]
[۴۳]
[۴۴]
[۴۵]
[۴۶]
[۴۷]
[۴۸]
شرایط صحت ضمانت
[
ویرایش
]
← منجز بودن
چنانچه ضامن ضمانت را معلّق به شرطی کند، مانند اینکه بگوید: من ضامن بدهی فلانی هستم، اگر پدرم اجازه دهد، به قول مشهور عقد ضمان
باطل
است.
[۴۹]
← بدهکار نبودن ضامن به مضمونعنه
این شرط بدین جهت است که ضمانت بدهکار،
حواله
به شمار میرود نه ضمان؛ زیرا در حواله، حواله دهنده (محیل)، طلبکار خود را به بدهکار خویش حواله میدهد. لیکن گروهی از فقها این شرط را نپذیرفته و ضمانت فرد بدهکار را مصداق ضمان دانستهاند نه حواله.
[۵۰]
[۵۱]
[۵۲]
(حواله).
← معین بودن بدهی
بدهی مضمونله و مضمونعنه نزد ضامن باید مشخص باشد، به گونهای که قصد ضمان صحیح و امکانپذیر باشد. بنابراین، ضمانت یکی از دو دین یا دین یکی از دو نفر (مضمونعنه) یا برای یکی از دو نفر (مضمونله) صحیح نیست.
مراد از مشخص بودن، مشخص بودن در واقع است؛ هر چند ضامن به تفصیل نداند. از این رو، چنانچه ضامن بگوید: دینی را که بر عهده فلانی (مضمونعنه) است ضمانت کردم و نداند طلبکار چه کسی است، لیکن وی در خارج مشخص باشد، صحیح است. همچنین اگر بگوید: دینی را که مال فلانی (مضمونله) است ضمانت کردم و نداند بدهکار کیست؛
[۵۳]
[۵۴]
لیکن برخی، شناخت مضمونعنه و مضمونله
[۵۵]
و برخی دیگر شناخت مضمونعنه
[۵۶]
را شرط صحت ضمان دانستهاند.
← رضایت مضمونعنه
رضایت مضمونعنه
شرط صحت
ضمان نیست. بنابراین، حتی با انکار و نپذیرفتن وی نیز ضمان صحیح است؛
[۵۷]
لیکن برخی
قدما
در فرض انکار و عدم پذیرش، ضمان را باطل دانستهاند.
[۵۸]
[۵۹]
← رضایت مضمونله
شرط بودن آن بنابر دیدگاه مشهور است که ضمان را عقد میدانند. بنابراین، رضایت مضمونله به عنوان یک طرف عقد که باید ضمان را بپذیرد، شرط صحّت عقد ضمان خواهد بود.
[۶۰]
احکام ضمانت
[
ویرایش
]
← لزوم عقد
عقد ضمان چنان که گذشت لازم و غیر قابل
فسخ
است؛ از این رو، هیچ یک از ضامن و مضمونله نمیتواند آن را ابطال کند، مگر در صورتی که ضامن مُعسِر (تنگدست) و مضمونله نیز به اعسار وی
جاهل
باشد. در این صورت مضمونله میتواند عقد را برهم زند.
[۶۱]
[۶۲]
اگر ضامن پس از عقد ضمان معسر شود، مضمونله نمیتواند عقد را فسخ کند.
[۶۳]
← انتقال دین
با عقد ضمان، دینی که بر عهده مضمونعنه بوده به ذمّه ضامن انتقال مییابد و در نتیجه ذمّه مضمونعنه بری میشود و پس از ضمانت، مضمونله نمیتواند برای وصول طلبش به مضمونعنه مراجعه کند؛ بلکه باید به ضامن رجوع نماید. اگر مضمونله ذمّه ضامن را
ابراء
کند، ذمّه مضمونعنه نیز بری میشود.
[۶۴]
← شرط خیار در ضمان
آیا در ضمان قرار دادن شرط خیار برای ضامن و مضمونله صحیح است یا نه؟ مسئله اختلافی است.
[۶۵]
[۶۶]
[۶۷]
← مدت دار یا فوری بودن
ضمان و دین به لحاظ تأجیل (مدت دار بودن) و حلول (مدت دار نبودن) چهار گونه است؛ زیرا دین یا حالّ است و یا مؤجل. ضمان نیز یا حال است و یا مؤجل. شکی در صحّت ضمانت دین حال در صورت مؤجل بودن ضمان نیست؛ چنانکه بدون شک ضمانت دین مؤجل در صورت مؤجل بودن خود ضمان نیز صحیح است، به شرط آنکه مدت زمان ضمان بیشتر از مدت زمان دین و یا مساوی با آن باشد؛ لیکن در صحت ضمان حالّ، دین حال باشد یا مؤجل و نیز در صحت ضمان مؤجل در فرض کمتر بودن اجل ضمان از اجل دین، اختلاف است. مشهور ضمان را در هر دو صورت صحیح میدانند.
[۶۸]
[۶۹]
[۷۰]
برخی گفتهاند: ضمان مؤجل به اجماع فقها صحیح و جایز است؛ دین حال باشد یا مؤجل و چه اجل آن دو یکی باشد یا مختلف و در فرض اختلاف، خواه اجل ضمان بیشتر از اجل دین باشد یا کمتر؛ لیکن در صحت ضمان حالّ اختلاف است؛ دین حالّ باشد یا مؤجّل؛
[۷۱]
لیکن برخی، اختلاف را به ضمان مؤجّلی که اجل آن کمتر از اجل دین باشد نیز تعمیم دادهاند.
[۷۲]
چنانچه دین حالّ و ضمان مؤجّل باشد، مضمونله تنها پس از اتمام اجل میتواند طلب خود را از ضامن مطالبه کند، مگر آنکه ضامن قبل از آن بمیرد. با مردن وی، ضمان حالّ و بدهی از ترکه او پرداخت میشود و ورثه ضامن میتوانند به مضمونعنه رجوع کرده و آن را پس بگیرند؛ لیکن در فرضی که دین نیز مؤجل باشد و ضامن پیش از رسیدن اجل دین بمیرد،
ورثه
نمیتوانند قبل از اتمام اجل به مضمونعنه رجوع کنند. همچنین در فرضی که دین و ضمان، هر دو مؤجّل باشند، اما اجل ضمان بیشتر از اجل دین باشد و ضامن پیش از سر رسید اجل دین، آن را بپردازد، وی تنها پس از سر رسید اجل دین میتواند به مضمونعنه رجوع کند.
[۷۳]
← مراجعه ضامن به مضمونعنه
چنانچه ضمانت دین مضمونعنه از سوی ضامن با اجازه او باشد، با پرداخت بدهی به مضمونله، ضامن میتواند به مضمونعنه رجوع کند و آنچه را که پرداخت کرده از او بگیرد؛ اما اگر ضمانت بدون اجازه مضمونعنه باشد نمیتواند به او رجوع کند.
[۷۴]
با پرداخت دین به مضمونله از سوی مضمونعنه بدون اجازه و درخواست ضامن، ذمّه ضامن نیز بری میشود.
[۷۵]
چنانچه مضمونله به بعض مال پرداختی از سوی ضامن راضی شود و یا ذمّه او را از بخشی از بدهی بری کند، ضامن تنها به مقداری که به مضمونله پرداخت کرده، میتواند از مضمونعنه بگیرد.
[۷۶]
← تسلسل و دور
در ضمان
تسلسل
جایز است. بنابراین، اگر کسی ضمانت ضامن را بر عهده گیرد و فرد سومی نیز از ضامن دوم ضمانت کند، ضمان صحیح است و با پرداخت دین توسط یکی از ضامنها، ذمّه ضامنهای دیگر بری میشود. همچنین است اگر مضمونله ضامن آخر را ابرا کند. با مراجعه مالک به ضامن آخر، وی میتواند به ضامن قبلی که مضمونعنه او است رجوع کند، به شرط آنکه ضمانتش با اجازه او باشد. همچنین ضامن پیشین به ضامن قبلی خود رجوع میکند تا به مضمونعنه اصلی برسد.
[۷۷]
[۷۸]
در ضمان،
دور
نیز صحیح است. بنابراین، مضمونعنه (بدهکار) میتواند از ضامن خود ضمانت کند و در نتیجه، دینی که با ضمانت ضامن به ذمّه او منتقل شده بود، با ضمانت مضمونعنه دوباره به ذمّه او باز میگردد.
[۷۹]
برخی قدما دور را در ضمان صحیح ندانستهاند.
[۸۰]
← ضمانت بیمار
چنانچه بیمار در حال بیماری، به صورت تبرعی ضامن کسی شود و سپس بمیرد، به قول جمعی از فقها مال ضمانت شده از
ثلث
و نه اصل مال او پرداخت میگردد.
[۸۱]
← اختلاف ضامن و مضمونله
در ضمانتی که با اجازه مضمونعنه صورت گرفته است، چنانچه ضامن مدعی پرداخت بدهی و مضمونله منکر دریافت طلب خود باشد، قول مضمونله با
سوگند
یاد کردن پذیرفته است. در این صورت، اگر مضمونعنه به نفع ضامن
شهادت
دهد، در صورت
متهم
نبودن مانند اینکه مضمونعنه از ضامن طلب نداشته باشد شهادتش پذیرفته میشود.
اگر شهادت مضمونعنه پذیرفته نشود و مضمونله سوگند بخورد، میتواند طلب خود را از ضامن مطالبه کند؛ لیکن ضامن آنچه را که بار نخست پرداخت کرده است از مضمونعنه میگیرد، و اگر مضمونعنه به نفع ضامن شهادت ندهد، ضامن آنچه را که بار دوم پرداخت کرده از او میگیرد.
[۸۲]
پانویس
[
ویرایش
]
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
ضمان
جدیدترین ها در این موضوع
حکم ضمان
20 خرداد 1396, 0:32
پر بازدیدترین ها
حکم ضمان
20 خرداد 1396, 0:32
Powered by
TayaCMS