ورود و توقّف زن نفساء در زیرزمین یا طبقات بالای مساجد که در قالب کتابخانه یا آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، چه حکمی دارد؟

ورود و توقّف زن نفساء در زیرزمین یا طبقات بالای مساجد که در قالب کتابخانه یا آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، چه حکمی دارد؟

پاسخ

  • امام، خویی، بهجت، تبریزی، فاضل، وحید، صافی و نوری: اگر شک داشته باشیم که پشت بام و زیرزمین مسجد، جزء مسجد هست یا نه، جزء مسجد محسوب می شود لذا توقّف در آنها حرام است. اما مکان های دیگر مانند وضوخانه و حیاط اگر بدانیم جزء مسجد است، مسجد محسوب می شود اما اگر شک داشته باشیم، جزء مسجد نخواهد بود. [1]
  • سیستانی و شبیری: پشت بام و زیرزمین مسجد و همچنین مکان های دیگر مانند وضوخانه، اگر اماره و نشانه ای داشته باشیم مبنی بر اینکه جزء مسجد هستند، مسجد محسوب میشود لذا توقّف در آنها حرام است و الّا جزء مسجد نیستند.[2]
  • خامنه ای: پشت بام مسجد، حکم مسجد را دارد مگر اینکه احراز شود که هنگام وقف مسجد، پشت بام آن از وقف خارج شده است. (ایشان متعرض حکم بقیۀ موارد نشدهاند.)[3]
  • مکارم: اگر شک داشته باشیم که پشت بام و زیرزمین مسجد، جزء مسجد هست یا نه، جزء مسجد محسوب می شود لذا توقّف در آنها حرام است. اما مکان های دیگر مانند وضوخانه، اگر بدانیم جزء مسجد است یا از قرائن، مسجد بودن آن روشن باشد، جزء مسجد محسوب خواهد شد و در غیر آن صورت مسجد نخواهد بود.)[4]

منابع:

  1. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، خاتمة فی الاعتکاف، القول فی شروطه، م 7؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 1201؛ خویی و وحید تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، الخاتمة فی الاعتکاف ، م 1071؛ فاضل و نوری: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، م 20 و23 ؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1410.
  2. سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، م 20 و 23؛ شبیری: استفتائات، اعتکاف، مکان اعتکاف.
  3. خامنه ای: سایت، احکام اعتکاف، مکان اعتکاف.
  4. مکارم: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، م 20 و 23.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS