شخصی که نسبت به اصل تقلید کردن جاهل قاصر باشد و پس از مدتی ملتفت شود، حکم اعمال گذشته وی چیست؟

شخصی که نسبت به اصل تقلید کردن جاهل قاصر باشد و پس از مدتی ملتفت شود، حکم اعمال گذشته وی چیست؟

پاسخ

  • خامنه ای، خویی، تبریزی و وحید: اعمال گذشته ی جاهل قاصر اگر مطابق با واقع یا فتوای مجتهدی که الآن باید از او تقلید کند، باشد، صحیح است. [1].
  • صافی و نوری: اعمال گذشته ی جاهل قاصر اگر با قصد قربت و مطابق با واقع باشد (مطابق با فتوای مجتهدی که الآن باید از او تقلید کند)، صحیح است. [2]
  • امام: اعمال گذشته ی جاهل قاصر اگر با قصد قربت و مطابق با واقع یا فتوای مجتهدی که الآن باید از و تقلید کند، باشد، صحیح است. [3]
  • بهجت: اعمال گذشته ی جاهل قاصر اگر با قصد قربت و مطابق با فتوای مجتهدی که الآن از او تقلید می کند، باشد و آن مجتهد فتوا به عدم لزوم اعاده و قضای اعمال گذشته بدهد، در این صورت اعمال گذشته ی او صحیح است. [4]
  • فاضل: اعمال گذشته ی جاهل قاصر اگر با قصد قربت و مطابق با فتوای مجتهدی که زمان عمل باید از او تقلید می کرده، باشد، صحیح است. [5]
  • سیستانی: اعمال گذشته ی جاهل قاصر اگر مطابق با واقع یا مطابق با فتوای مجتهدی که الآن باید از او تقلید کند، باشد، صحیح است. همچنین اگر شک در مطابقت هم داشته باشد، مادامی که بر مخالفت این عمل با واقع اثری غیر از وجوب قضاء مترتب نشود، عملش صحیح است. [6
  • مکارم: اعمال گذشته ی جاهل قاصر اگر با قصد قربت و مطابق با فتوای مجتهدی که الآن باید از او تقلید کند، باشد، صحیح است. [7]
  • شبیری: اگر اعمال گذشته ی جاهل قاصر را مجتهدی که الآن از او تقلید کرده صحیح بداند، آن اعمال صحیح است و اگر باطل بداند محکوم به بطلان است و چنانچه نسبت به صحت آن اعمال احتیاط کند، باید به وظیفه ی احتیاطی عمل کند.[8]

منابع:

  1. خامنه ای: اجوبة الاستفتائات، س 7 و 32 خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، ج 1، کتاب التقلید، م 2.
  2. صافی: هدایة العباد، ج 1، التقلید، م 23؛ نوری: العروة الوثقی، ج 1، کتاب التقلید، م 16.
  3. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب التقلید، م 20.
  4. بهجت: وسیلة النجاة، م 22.
  5. فاضل: العروة الوثقی، ج 1، کتاب التقلید، م 16.
  6. سیستانی: العروة الوثقی، ج 1، کتاب التقلید، م 16.
  7. مکارم: العروة الوثقی، ج 1، کتاب التقلید، م 16.
  8. شبیری: رساله، م 14.
Powered by TayaCMS