رمى جمرات
سوال 633 :
ـ آيا بانوان مى توانند در شب رمى کنند؟ و در صورت جواز، آيا اين امر اختصاص به بانوانى دارد که از رمى در روز معذورند، يا بطور مطلق براى بانوان رمى در شب جايز است؟ و آيا اختصاص به رمى روز دهم دارد؟
جواب :
در رمى روز دهم بانوان مطلقاً مى توانند در شب رمى کنند. ولى در روزهاى بعد اختصاص به صورت عذر دارد.
سوال 634 :
ـ در شب عيد که زنها و پيرمردها وارد منى شده و براى رمى پاى جمره عقبه حاضر مى شوند بعضى از آنها از رمى معذور هستند و بايد نايب بگيرند آيا مى توانند همان شب براى رمى نايب بگيرند و مجزى است؟
جواب :
در فرض سوال نايب بايد روز رمى کند و رمى در شب مجزى نيست. اگر چه نايب زن باشد.
سوال 635 :
ـ براى افراد بيمار و معلول معمولاً رمى جمرات در روز مقدور نيست، آيا در شب مى توانند رمى کنند؟ آيا همراهان آنان هم مى توانند در شب رمى کنند؟
جواب :
اگر از رمى در روز معذورند، مى توانند شب رمى کنند. ولى همراهان آنها نمى توانند و بايد به وظيفه خود عمل کنند.
سوال 636 :
ـ آيا زنان و بيماران مى توانند شب رمى جمره کنند؟ يا بايد در روز نيابت بگيرند؟
----------
(صفحه243)
جواب :
مى توانند خود در شب عيد رمى کنند اما در روزهاى يازدهم و دوازدهم بشرطى که در روز نتوانند رمى کنند مى توانند در شب رمى کنند.
سوال 637 :
ـ در صورت جواز رمى، آيا شب قبل بايد انجام دهند؟ و يا شب بعد هم مى توانند انجام دهند؟
جواب :
هر دو جايز است.
سوال 638 :
ـ چنانچه بتوانند رمى روز قبل و بعد را در يک شب انجام دهند، آيا مى توانند هر دو را قبل از نصف شب انجام دهند، مثلاً رمى روز يازدهم و دوازدهم را در شب دوازدهم، قبل از نصف شب انجام دهند؟
جواب :
مى توانند.
سوال 639 :
ـ کسى که از رمى جمرات و اياب و ذهاب براى رمى معذور است، چه تکليفى دارد؟
جواب :
چنانچه از اصل رمى جمره و رفت و آمد تا محل رمى در تمام وقت معذور باشد، بايد کسى را نايب بگيرد تا رمى را به نيابت او انجام دهد. اما اگر در اصل رمى معذور است، ولى مى تواند به محل رمى برود يا مى توانند او را ببرند بهتر است او را به محل رمى ببرند و بعد نايب رمى را در منظر او انجام دهد.
سوال 640 :
ـ کسى که رمى در روز را ترک کرده، آيا مى تواند شب رمى کند؟
جواب :
لازم است روز بعد قضاى آن را انجام دهد.
سوال 641 :
ـ شخصى مسامحه کرده و با اينکه قدرت بر رمى داشته است استنابه کرد و بعد ذبح و تقصير کرد، آيا کفايت مى کند؟
جواب :
اگر مى دانسته که بايد خودش رمى کند و در عين حال استنابه کرده است احتياط آن است که خودش رمى کند و پس از آن ذبح و تقصير را
----------
(صفحه244)
اعاده کند.
سوال 642 :
ـ شخصى که ضعف بينايى دارد يا نابينا است آيا براى رمى جمره استنابه کند يا وظيفه ديگرى دارد؟
جواب :
اگر ممکن است و مى تواند به رسيدن ريگها به جمره اطمينان پيدا کند ولو به واسطه إخبار شخص ثقه و مورد اطمينان، بايد خودش رمى کند و درغير اين صورت استنابه کفايت مى کند.
سوال 643 :
ـ آيا رمى جمرات از طبقه فوقانى جايز و مکفى است؟ و چنانچه بر اثر ازدحام جمعيت، رمى در طبقه پايين مشکل باشد، تکليف چيست؟
جواب :
رمى از طبقه فوقانى جايز است.
سوال 644 :
ـ آيا رمى جمره عقبه از چهار طرف آن جايز است؟
جواب :
بنابر احتياط آن طرف را که قبلا ديوار بوده رمى نکنند.
سوال 645 :
ـ اگرکسى قبل از طلوع خورشيد در روز عيد رمى کند، چه حکمى دارد؟
جواب :
بايد در همان روز اعاده کند و اگر نتوانست در دو روز بعد قضا کند.
سوال 646 :
ـ اگر در اصابت تمام هفت سنگ به جمره شک کند، چه حکمى دارد؟
جواب :
تا وقتى اطمينان به اصابت هفت سنگ نکند، کفايت نمى کند.
سوال 647 :
ـ آيا فاصله زمانى در رمى هفت سنگ، مضر به رمى جمره مى باشد؟
جواب :
خير، موالات در رمى واجب نيست.
سوال 648 :
ـ آيا صحيح است که شخص مثلا يک مشت ريگ را يک مرتبه بزند تا يقين پيدا کند يکى از آنها اصابت کرده و قصدش هم اين باشد که اگر بيش از يکى اصابت کرد فقط يکى از آنها مأمور به او باشد؟
جواب :
بلى صحيح و مجزى است.
سوال 649 :
ـ اگر يکى از جمرات را به خيال اينکه جمره عقبه است در روز عيد
----------
(صفحه245)
رمى کند و روز يازدهم يا دوازدهم متوجه شود، چه حکمى دارد؟
جواب :
بايد وقتى متوجه شد، جمره عقبه را به نيت قضا رمى کند.
سوال 650 :
ـ شخصى روز دهم رمى جمره عقبه را عمداً ترک کرده است حکم حج او چگونه است؟
جواب :
چنانچه رمى جمره عقبه را در روز دهم، عالماً و عامداً ترک کرده و تا آخر ايام تشريق هم قضاى آن را انجام نداده است ظاهراً حج او باطل است، بلى اگر تا آخر ايام تشريق آن را قضا کرد حج باطل نيست ولى احتياط اين است که در صورت امکان ترتيب بين رمى و ذبح و تقصير را تحصيل کند.