اگر آیه ای از سوره های دارای سجده ی واجب در ادعیه (مانند آیۀ أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتوُون در دعای کمیل)ذکر شده باشد،آیا خواندن آن برای نفساء جایز است؟

اگر آیه ای از سوره های دارای سجده ی واجب در ادعیه (مانند آیۀ أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتوُون در دعای کمیل)ذکر شده باشد،آیا خواندن آن برای نفساء جایز است؟

پاسخ

  • امام، بهجت، فاضل و نوری: قرائت دعا اشکال ندارد ولی قسمت آیه سجده دار را نخواند.[1]
  • خامنه ای، خویی، تبریزی، سیستانی، مکارم و صافی: قرائت دعا و همچنین آیه اشکال ندارد ولی احتیاط مستحب است که آیه را نخواند.[2]
  • وحید و شبیری: قرائت دعا اشکال ندارد ولی بنابر احتیاط واجب قسمت آیه سجده دار را نخواند.[3]

منابع:

  1. امام: تحریرالوسیلة، ج1، کتاب الطهارة، فصل فی النفاس، با استفاده از م 6 العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فیما یحرم علی الجنب، م 5 ؛ بهجت: استفتائات، ج1، س 104؛ فاضل و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، با استفاده از فصل فی النفاس، با استفاده از م 10 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فیما یحرم علی الجنب، م 5 .
  2. خامنه ای: اجوبة الاستفتائات، با استفاده از س 199؛ خویی، سیستانی و مکارم: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فیما یحرم علی الجنب، م 5؛ تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الطهارة، با استفاده از م 257و غسل الجنابة، با استفاده از الفصل الثانی قبل از م179؛صافی: هدایة العباد، ج1، کتاب الطهارة، با استفاده از م 181، 245 و 303.
  3. وحید: منهاج الصالحین، کتاب الطهارة، با استفاده از م 257 و غسل الجنابة، با استفاده از الفصل الثانی قبل از م179؛ ؛ شبیری: رساله، با استفاده از م 361، م 456 و م519.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS