مسأله ۴۱۴.:
واجب است در رکعت دوم نمازها، نیز رکعت پایانی نماز مغرب و نماز ظهر و عصر و عشاء، بعد از سجده دوم، تشهد بخواند؛ یعنی بگوید: «أشهد أن لا إله إلا الله وحله لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله، اللهم صل على محمد و آل محمد». نماز وتر که یک رکعت است، تشهد دارد.
مسأله ۴۱۵.:
واجب است نمازگزار در حال تشهد: ۱. بنشیند. ۲. آرام باشد. ۳. ترتیب را رعایت کند؛ یعنی دو شهادت را بر صلوات مقدم بدارد. ۴. موالات و پی در پی بودن کلمات را حفظ کند. ۵. کلمات و حروف را به صورت صحیح و مطابق قواعد عربی بگوید.
مسأله ۴۱۶.:
اگر نمازگزار تشهد را فراموش کند و برخیزد و پیش از رکوع یادش بیاید، باید بنشیند و تشهد را بخواند و برخیزد و وظیفه رکعت را انجام دهد و پس از نماز، دو سجده سهو جهت قیام بیجا به جا آورد و اگر بعد از رفتن به رکوع یا پس از سر برداشتن از آن یادش بیاید، باید نماز را تمام کند و بعد از سلام نماز، تشهد فراموش شده را قضا کند و دو سجده سهو به جا آورد.
مسأله ۴۱۷.:
برخی از امور مستحب در تشهد چنین است: ۱. نمازگزار بر ران چپ بنشیند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد. ۲. پیش از كلمات واجب تشهد بگوید: «الحمد لله» یا «بسم الله و بالله و الحمد لله و خير الأسماء لله». ۳. دست را بر رانها بگذارد. ۴. انگشتها را به هم بچسباند. ۵. به دامان خود نگاه کند. ۶. پس از تمام شدن تشهد بگوید «و تقبل شفاعته و ارفع درجته».
مسأله ۴۱۸.:
پس از تشهد آخر نماز، در حالی که نشسته و بدن آرام است، واجب است بعد از آن بگوید: «السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين» یا بگوید: «السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» و احتیاط واجب است که به اولی اکتفا نشود و اكتفا به دومی، صحیح است.
مسأله ۴۱۹.:
ترک عمدی سلام، نماز را باطل میکند و ترک سهوی آن، باعث بطلان نماز نیست. اگر پس از فراموشی آن و پیش از به هم خوردن صورت نماز و قبل از انجام دادن کاری که عمدی یا سهوی آن نماز را باطل میکند - مانند پشت به قبله کردن - یادش بیاید، باید سلام را بگوید و نماز او صحیح است و اگر پس از به هم خوردن صورت نماز، یا بعد از باطل شدن نماز یادش بیاید، فقط دو سجده سهو دارد.
مسأله ۴۲۰.:
اگر سلام را فراموش کند و پیش از به هم خوردن صورت نماز کاری انجام دهد که نماز را مطلقا باطل می کند و بعدا یادش بیاید، احتیاط واجب است که نماز را دوباره اقامه کند و سجده سهو، لازم نیست. عملی آن و اكتفا به همان غير مرتب، باعث بطلان نماز است و ترک سهوی اركان آن، به صورتی که با ترک سهوی رکن سابق - مانند رکوع - مثلا وارد رکن بعدی - مانند سجود - شود، نماز باطل خواهد شد.