احکام غسل ميّت
مسأله 546 :
واجب است ميّت را سه غسل بدهند: اوّل: به آبى که با سدر مخلوط باشد. دوم: به آبى که با کافور مخلوط باشد. سوم: با آب خالص.
مسأله 547 :
سدر و کافور بايد به اندازهاى زياد نباشد که آب را مضاف کند و به اندازهاى هم کم نباشد، که نگويند سدر و کافور با آب مخلوط شده است.
مسأله 548 :
اگر سدر و کافور به اندازهاى که لازم است پيدا نشود بنابر احتياط واجب بايد مقدارى که به آن دسترسى دارند در آب بريزند.
مسأله 549 :
کسى که براى حج احرام بسته است اگر پيش از تمام کردن سعىبين صفا و مروه بميرد، نبايد او را با آب کافور غسل دهند و به جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند و همچنين اگر در احرام عمره پيش از کوتاه کردن مو بميرد.
مسأله 550 :
اگر سدر و کافور يا يکى از اينها پيدا نشود يا استعمال آن جايز نباشد مثل آن که غصبى باشد، بايد بجاى هر کدام که ممکن نيست ميّت را با آب خالص غسل بدهند.
مسأله 551 :
کسى که ميّت را غسل مىدهد، بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل باشد و مسائل غسل را هم بداند و بنابر احتياط بالغ باشد ولى اگر بچّه مميّز احکام را بلد باشد کافى است.
مسأله 552 :
کسى که ميّت را غسل مىدهد، بايد قصد قربت داشته باشد يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد و اگر به همين نيّت تا آخر غسل سوم باقى باشد کافى است و تجديد لازم نيست.
مسأله 553 :
غسل بچّه مسلمان اگرچه از زنا باشد، واجب است. و غسل، کفن و دفن کافر و اولاد او جايز نيست و کسى که از بچّگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده، چنانچه پدر و مادر و جدّ و جدّه او يا يکى از آنان مسلمان باشند، بايد او را غسل داد و اگر هيچ کدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جايز نيست.
مسأله 554 :
بچّه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد بايد غسل بدهند و همچنين اگر چهار ماه ندارد، ولى خلقتش کامل شده، و اگر خلقتش کامل نشده، بايد در پارچهاى بپيچند و بدون غسل دفن کنند.
مسأله 555 :
اگر مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد باطل است ولى زن مىتواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مىتواند زن خود را غسل دهد اگرچه احتياط مستحب آن است که زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را غسل ندهد.
مسأله 556 :
مرد مىتواند دختربچّهاى را که سنّ او از سه سال بيشتر نيست، غسل دهد. زن هم مىتواند پسربچّهاى را که سه سال بيشتر ندارد، غسل دهد.
مسأله 557 :
اگر براى غسل دادن ميّتى که مرد است مرد پيدا نشود، زنانى که با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر، خواهر، عمّه و خاله، يا بواسطه شير خوردن با او محرم شدهاند، مىتوانند غسلش بدهند. و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد مردهايى که با او نسبت دارند و محرمند، يا بواسطه شير خوردن با او محرم شدهاند، مىتوانند از زير لباس، او را غسل دهند.
مسأله 558 :
اگر ميّت و کسى که او را غسل مىدهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است که غير از عورت، جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد.
مسأله 559 :
نگاه کردن به عورت ميّت، حرام است و کسى که او را غسل مىدهد اگر نگاه کند معصيت کرده ولى غسل باطل نمىشود.
مسأله 560 :
اگر جايى از بدن ميّت نجس باشد و با آب قليل غسل مىدهند، بايد پيش از آن که آنجا را غسل بدهند، آب بکشند. و احتياط مستحب آن است که تمام بدن ميّت، پيش از شروع به غسل پاک باشد.
مسأله 561 :
غسل ميّت مثل غسل جنابت است و احتياط واجب آن است که تا غسل ترتيبى ممکن است، ميّت را غسل ارتماسى ندهند و احتياط مستحب آن است که در غسل ترتيبى هر يک از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند بلکه آب را روى آن بريزند.
مسأله 562 :
کسى را که در حال حيض يا در حال جنابت مرده، لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل ميّت براى او کافى است.
مسأله 563 :
جايز نيست که براى غسل دادن ميّت مزد بگيرند؛ ولى مزد گرفتن براى کارهاى مقدّماتى غسل حرام نيست.
مسأله 564 :
اگر آب پيدا نشود، يا استعمال آن مانعى داشته باشد بايد عوض هر غسل، ميّت را يک تيمّم بدهند.
مسأله 565 :
کسى که ميّت را تيمّم مىدهد، بايد دست خود را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهاى ميّت بکشد و اگر ممکن باشد احتياط مستحب آن است که با دست ميّت هم او را تيمّم بدهد.