11- غایب شدن مسلمان (آیت الله سید علی سیستانی)

11- غایب شدن مسلمان (آیت الله سید علی سیستانی)

غايب شدن مسلمان

مسأله 227 :

اگـر بـدن يـا لـبـاس يـا چيز ديگرى مانند ظرف و فرش در اختيار مسلمان بالغ يا مميز طهارت و نـجـاسـت بـاشـد و نجس شود و آن مسلمان غايب گردد چنانچه انسان احتمال دهد که او آن چيز را آب کـشيده است پاک مى باشد , ولى احتياط مستحب آن است که آن چيز را پاک نداند مگر با چند شرط زير : ( اول ) - آنـکـه آن مـسـلمان چيزى را که بدن يا لباسش را نجس کرده نجس نداند پس اگر مثلا لباسش با رطـوبـت بـه بـدن کافر ملاقات کرده و آن را نجس نداند بعد از غايب شدن او انسان نبايد آن لباس را پاک بداند.

( دوم ) - آنکه بداند بدن يا لباسش به چيز نجس رسيده است .

( سـوم ) - آنـکه انسان ببيند آن چيز را در کارى که شرط آن پاکى است استعمال مى کند , مثلا ببيند با آن لباس نماز مى خواند.

( چـهارم ) - آنکه احتمال بدهد که آن مسلمان بداند شرط کارى را که با آن چيز انجام مى دهد پاکى است , پـس اگر مثلا نداند که بايد لباس نمازگزار پاک باشد , و با لباسى که نجس شده نماز بخواند , نبايد انسان آن لباس را پاک بداند.

( پـنجم ) - آنکه نجس و پاک در نظر آن مسلمان فرق داشته باشد پس اگر او اعتنا به پاکى و نجسى ندارد نبايد انسان آن چيز را پاک بداند.

مسأله 228 :

اگـر انـسـان يقين يا اطمينان پيدا کند که چيزى که نجس بوده پاک شده است يا دو عادل بر پاک شدن آن شهادت دهند و مورد شهادت آنان سبب پاک شدن باشد آن چيز پاک است , و همچنين است اگر کـسـى کـه چـيـز نجس در اختيار اوست بگويد آن چيز پاک شده و مورد اتهام هم نباشد , يا مسلمانى چيز نجسى را آب کشيده باشد , اگر چه معلوم نباشد درست آب کشيده يا نه .

مسأله 229 :

کـسـى کـه وکـيـل شده است لباس انسان را آب بکشد , اگر بگويد آب کشيدم و انسان به گفته او اطمينان پيدا کند آن لباس پاک است .

مسأله 230 :

اگر انسان حالى دارد که در آب کشيدن چيز نجس يقين پيدا نمى کند اگر به همان نحوى که افراد متعارف آب مى کشند رفتار نمايد کفايت مى کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS